Auta elektryczne w Wielkopolsce: W Poznaniu i Kaliszu pojawiły się ekskluzywne samochody tesla

Błażej Dąbkowski
Auta elektryczne w Wielkopolsce: W Poznaniu i Kaliszu pojawiły się ekskluzywne samochody tesla
Auta elektryczne w Wielkopolsce: W Poznaniu i Kaliszu pojawiły się ekskluzywne samochody tesla archiwum Michała Wawrzyniaka
Na ulicach Poznania i Kalisza pojawiły się ekskluzywne i drogie auta tesla. W Wielkopolsce przybywa miejsc, gdzie można "doładować" samochody elektryczne.

Widać je na ulicach Poznania i Wielkopolski. Na pierwszy rzut oka niewiele różnią się od zwykłego, choć nowoczesnego samochodu. Różnica jest jednak ogromna, bo zamiast paliwa, "wlewa" się do nich... prąd. Elekryczne pojazdy stają się coraz bardziej popularne, choć do tej pory w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta Poznania, zarejestrowano ich dopiero 29.

- Większość z nich stanowią jednak motorowery - informuje Marcin Szwed, kierownik Oddziału Obsługi Klienta Biznesowego w Wydziale Komunikacji. - Samochodów w 2014 r. zarejestrowaliśmy 10, w tym m.in. przerobioną skodę oraz 3 tesle. Widać delikatną tendecję wzrostową, choć są to drogie maszyny - dodaje Marcin Szwed.

Tę drugą markę od niedawna można także zobaczyć na ulicach Kalisza. - Wybraliśmy się z rodziną do Berlina, na jazdę próbną i po jej odbyciu zdecydowaliśmy się natychmiast na zakup. Jazda tym autem, nie przypomina niczego innego, jak latanie samolotem. Przyspieszenie w cztery sekundy do setki, przy jednoczesnym komforcie limuzyny, po prostu oczarowuje - opowiada o nabytku Michał Wawrzyniak, kaliszanin. Za swój model, czyli S P85 musiał zapłacić 118 tys. euro plus leasing.

Użytkownicy takich pojazdów, mają więcej problemów z ich użytkowaniem niż tych tradycyjnych, spalinowych. Cały czas miejsc gdzie można je podładować niestety brakuje. Pierwsze z nich powstało 2 lata temu przy ul. Szwedzkiej w Poznaniu, kolejne udostępniają w prywatnych garażach pasjonaci i hobbyści. Znajdują się one m.in. przy ul. Wronczyńskiej i Grzybowej.

- Jeśli chodzi o Poznań, to obsługujemy głównie klientów przyjezdnych, którzy zatrzymują się w mieście w drodze z Berlina do Warszawy. Nie ma tygodnia, by ktoś z niej nie skorzystał - mówi Urszula Przegalińska, prezes firmy Galactico.pl, do której należy stacja ładowania przy ul. Szwedzkiej.

Opłaty? Przegalińska tłumaczy, że wystarczy wpłacić jedynie 20 zł, by zostać zarejestrowanym w systemie, obejmującym punkty w Gdańsku, Warszawie, Wrocławiu oraz pod Zieloną Górą. - Naszą główna ideą jest promowanie tego typu pojazdów, dlatego opłata jest jednorazowa - wyjaśnia. Jak to wygląda w praktyce?

- Kiedy planuję podróż do 400 km, muszę porozumieć się z hotelem, żeby miał "siłę" (instalacja z prądem trójfazowym - przyp. red.) na ładowanie, lub w razie poważnej potrzeby można zajechać do każdego gospodarstwa przy drodze, gdzie się ona znajduje - opowiada Michał Wawrzyniak.

Kaliszanin jest przekonany, że niedługo infrastruktura się rozbuduje, więc i na drogach podobnych - elektrycznych samochodów przybędzie. Będą je produkować także polskie firmy, które już w tym roku wypuszczą na rynek miniaturowe elektryczne samochody.

- Romet 6E, według polskiego prawa lekki pojazd czterokołowy trafi do sprzedaży masowej już pod koniec maja. W związku z tym, że odpowiada kategorii motoroweru, będzie mógł nim jeździć nawet 14-latek. Na jednym ładowaniu pojazdem będzie można przejechać od 100 do 120 km, ale nie trzeba będzie szukać specjalnych gniazdek. Wystarczy gniazdko w domu - mówi Agnieszka Starzyk, dyrektor Romet Motors, firmy będącej częścią Arkus & Romet Group Sp. z o.o.

Pojazd ma kosztować 23 tys. zł.

FAKTY

Ile będzie i ile jest

Międzynarodowa Agencja Energetyki prognozuje, że w 2030 roku, a więc za 15 lat, tylko 40 proc. samochodów na świecie będzie napędzał silnik spalinowy, a resztę rynku będą stanowiły samochody hybrydowe i elektryczne.

W Polsce w całym 2011 r. zidentyfikowano 34 rejestracje samochodów elektrycznych, w 2012 r. 36 rejestracji, a w 2013 r. 32 rejestracje. Natomiast w pierwszym półroczu 2014 odnotowano rejestrację 35 nowych samochodów. Wśród nich najwięcej było BMW i3.

Nie tylko samochody

W połowie roku na ulice Warszawy wyjedzie 10 elektrycznych autobusów. Pojazdy do stołecznego przewoźnika trafią z wielkopolskiej firmy Solaris Bus & Coach. Ich napęd opiera się na silnikach trakcyjnych o mocy 218 KM (160 kW). Pojemność baterii to ponad 200 kWh. Elektryczne Solarisy ładowane będą metodą plug-in z ładowarki o mocy 120 kW. Autobusy zamówiło również niemieckie miasto Hanower.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

:)
Po pierwsze prawie wszystkie zużyte pakiety są wykorzystywane do budowy stacjonarnych magazynów energii, reszta jest utylizowana przez producentów np Nissan i Renault :). Problemy były "kiedyś" teraz wszystko jest poddawane recyklingowi. Poczytaj też o firmie solarcity też mocno związanej z Tesla Motors. Pozdrawiam
z
zp
Romet czyli Made in China
z
zp
akumulatory "siadają"..a potem czy ktoś się zastanawia nad utylizacją akumulatora? To jest nadal kosztowne ,i wcale nie jest bezpieczne dla środowiska!
A
Aneta
Zajmijcie się lepiej bezdomnymi i dziećmi w hospicjach - to ważniejsze zdecydowanie!
g
gość
wg. mnie A7,RS 7, ..powiedzmy,że A8, (chociaż starsze uważam za dalece ładniejsze)
Poza tym oceniać należy konkretny model a nie firmę.
Impreza WRX STI to super rajdówka ale reszta to popierdółki, porsche też miało wtopę z caymanem a pheaton to właściwie już prawie bentley a nie vw.
Mini też masakra chociaż niby bmw ,a golf gti z dsg to rewelacja i kupa zabawy chociaż vw.
Dużo by można gadać, wybór auta to w zasadzie kwesta gustu, a z tym się ponoć nie dyskutuje ;)
g
gość
Tesla S może w Stanach jest modelem luksusowym ze względu na komfort jazdy
ale w Polsce naprawdę trudno nazwać tak samochód, którym każda podróż będzie Cię ograniczać brakiem możliwości ładowania. A to już nie jest komfort tylko męka.

Co do Phaeton-a, zamiast drwić radzę kiedyś przetestować,zmienisz zdanie.
Pozdrawiam
M
Marian
Uniwesalny klucz do stacji dostaje sie za drobna opłata, a najlepsze to jest to ze te stacje zostały zainstalowane przez gminy i sa w 100 procentach za darmo! A co by zrobiła nasza gmina/miasto? Pewnie by kasowała Kowalskiego!
P
Polska to kraj 3 swiata
Z tego najwiecej w Norwegii jest tesli w tych 45 tys, i po co sie podniecać. Lepiej sie zainteresujcie wynagrodzeniami Polaków!
M
Michał
Gość - VW Pheaton ekskluzywny.
To Ty poczytaj, Tesla jest takim samochodem, celuje w klasę Mercedesa, a że jest mało znaną marką to już inna para kaloszy. Zastanów się lepiej, czy Audi jest ekskluzywne, bo wg mnie - nie.
g
gość
z Phaetona i S Class taki sam ekskluzywny samochód jak z ciebie znawca motoryzacji...
g
gość
Czy Pan Błażej zna definicję ekskluzywnego, luksusowego samochodu?

Ekskluzywne to są Pagani Zonda, Rolls-Royce Phantom , Bentley Mulsanne,
Niektóre modele Porsche, 996 Turbo, GT3, Panamera Exclusive Series, Volkswagen Phaeton....Mercedes-Benz S-Class, Jaguar XJ, Maserati GT,niektóre modele Ferrari i Lambo.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie