Bezpłatny kurs www.internetowerewolucje.pl dla małych i...

    Bezpłatny kurs www.internetowerewolucje.pl dla małych i średnich firm

    Tomasz Nowak

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Poznańska marka Chocolissimo specjalizuje się z sukcesem w sprzedaży czekolady najwyższej jakości
    1/2
    przejdź do galerii

    Poznańska marka Chocolissimo specjalizuje się z sukcesem w sprzedaży czekolady najwyższej jakości ©fot. materiały prasowe

    Liczba internautów podwoi się do 2020 r. Skorzystaj na tym!
    Świat internetu jest inny niż świat fizyczny. Nie zna granic, nie ma barier geograficznych, dzięki niemu możemy swobodnie komunikować się z osobami na drugim kontynencie. Choć zdaje sobie z tego sprawę każde dziecko, tempo zmian, które zachodzą w otaczającym nas świecie, powoduje, że nie nadążamy za wieloma oczywistościami. Skoro możemy bez przeszkód rozmawiać czy korespondować z mieszkańcem Kanady, dlaczego nie mielibyśmy sprzedawać mu swoich produktów?

    Świat dostaje „kopa”
    – Trzeba sobie uświadomić, że rzeczywistość, w której funkcjonujemy, jest w coraz większej mierze międzynarodowa – mówi Joanna Nagadowska, export industry manager w Google Polska. – Sami kupujemy z zagranicy, klienci też robią to coraz częściej, nawet nieświadomie, bo witryny, z których korzystają, są bezbłędnie przetłumaczone na ich języki narodowe – wyjaśnia.

    Eksperci światowego giganta szacują, że najbliższe lata będą kluczowe dla rozwoju internetu – liczba około 3 mld jego użytkowników w roku 2015 pięć lat później ma się już podwoić. Proces, który trwał kilkadziesiąt lat, teraz skróci się do zaledwie pięciu. – Ten proces dostaje niesamowitego „kopa”, jesteśmy tego świadkami, dla kolejnego pokolenia będzie to już oczywiste. Można to porównać do sytuacji gospodarczej Polski na początku lat 90.: było ogromnie dużo przestrzeni do zagospodarowania, niemal każdy biznes miał szanse na przebicie się, bo nie było niemal nic – porównuje Joanna Nagadowska.

    Dla przedsiębiorców to kluczowe – podczas planowania strategii firmy trzeba mieć świadomość, że odpowiedź na pytanie: czy jestem gotowy do tego, by wyjść ze swoim biznesem za granicę, nigdy nie była tak oczywista.

    A Ziemia znów jest płaska
    Choć Ferdynandowi Magellanowi, który jako pierwszy opłynął Ziemię, to się nie spodoba, nasz świat znów stał się płaski. Dzięki internetowi. – W wielu branżach dostrzegamy jednak brak graczy online’owych. Wciąż istnieje mnóstwo nisz, które trzeba zagospodarować.

    – Podium czeka i trzeba to wykorzystać – mówi Joanna Nagadowska, podkreślając, że przedsiębiorcy mogą oczywiście opierać się wyłącznie na rynku lokalnym, ale muszą mieć świadomość, że w przypadku rynków zagranicznych obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. – Albo polscy przedsiębiorcy wykorzystają siłę internetu i ten rodzący się fenomen, albo skorzysta z tego ktoś inny, nie tylko zabierając nam naszych potencjalnych klientów z zagranicy, ale też tych realnych – wyjaśnia.
    Polacy mało eksportują

    Jednak – jak pokazują badania Millward Brown, które w 2015 r. przeprowadzono na grupie niemal 600 przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw – wciąż niewielu z nich postrzega sieć jako miejsce i narzędzie rozwijania własnego eks¬portu. Spośród firm, które zatrudniają do 11 osób, na rynkach zagranicznych działa mniej niż jedna na pięć. Co gorsza, aż 90_proc. przedsiębiorców, którzy nie eksportują swoich produktów, nie zamierza tego robić w najbliższych dwóch latach. Z kolei z badań przeprowadzonych w tym samym roku przez Fundację im. Lesława A. Pagi wynika, że ponad pół miliona wszystkich polskich firm ma teoretycznie potencjał, żeby zaistnieć na rynku handlu elektronicznego. Do zagranicznych klientów swoją ofertę kieruje jednak zaledwie 20 tys. z nich.

    Co najbardziej blokuje polskich przedsiębiorców? Przeświadczenie, że aby wystartować na rynku zagranicznym, potrzeba drogich ekspertyz lub otwierania fizycznego oddziału, bez pewności, że się on utrzyma. Teraz można odwrócić dotychczasowy model myślenia o eksporcie.

    – Dzięki internetowym narzędziom analitycznym można sprawdzić, gdzie na świecie na mój towar czy usługę jest zapotrzebowanie. Można dokonać taniego testowania: za pomocą różnych narzędzi dotrzeć bezpośrednio do potencjalnego klienta i sprawdzić niskim kosztem, czy jest on zainteresowany moim produktem – mówi Joanna Nagadowska, przypominając, że kiedyś trzeba było działać metodą prób i błędów. Dzięki istniejącym obecnie narzędziom internetowym mamy do czynienia z maksymalizacją szans przy minimalizacji ryzyka – przekonuje ekspert Google Polska.

    Choć wielu już się udało
    Polacy wciąż nie należą do nacji przodujących w korzystaniu z internetu przy eksporcie swoich produktów, ale wiele firm od dawna dzielnie sobie z tym radzi. Inne, choć istnieją zaledwie od kilku lat, dzięki pieniądzom klientów spoza Polski prężnie się rozwijają.

    Świetnym przykładem sukcesu osiągniętego dzięki internetowi jest poznańska marka Choco¬lis¬simo specjalizująca się w sprzedaży czekolady najwyższej jakości. – Jesteśmy biznesem, który wyrósł w internecie i tam też szukamy swoich klientów. Reklamy w wyszukiwarce, w mediach społecznościowych i sama obecność buduje świadomość, kim jesteśmy – mówi Adam Jankowiak, kierownik działu e-commerce w Chocolissimo. Podkreśla przy tym, że po pierwszych sukcesach sklepu w Polsce zdecydowano otworzyć oddział w Niemczech, na rynku dającym większe możliwości i o dużo większej konkurencji.

    – Udało nam się na tak mocnym rynku i dlatego otworzyliśmy się też na kolejne. Używamy tych samych narzędzi, dopasowujemy się do lokalnych realiów, ustalamy różne detale, ale to działanie w tym samym modelu – mów Jankowiak, przekonując, że relacja kosztów inwestycji do potencjalnego zysku w przypadku nowej wersji językowej sklepu jest zazwyczaj na tyle korzystna, że nie widzi powodów, by tego nie robić.

    – Perfumeria w Rumunii zakupiła nasze praliny w drewnianych szkatułkach, które rozdała współpracującym blogerom. W efekcie ucieszeni blogerzy opowiadali swoim fanom o naszej marce, napędzając nam sprzedaż przez kolejne tygodnie – mówi Jankowiak, udowadniając tym samym, że dobry produkt sprzeda się wszędzie.


    Internetowe Rewolucje – bezpłatne kursy dla przedsiębiorców
    - Wystarczy się zarejestrować na stronie www.internetowerewolucje.pl,aby uzyskać dostęp do bezpłatnych kursów.
    - Na platformie udostępnione są m.in. materiały wideo, w których eksperci w prosty sposób objaśniają, jak wykorzystać narzędzia internetowe do tego, by zwiększyć obroty swojej firmy i zdobyć więcej klientów, także z zagranicy.
    - Platforma pozwala na indywidualne dopasowanie tematyki szkoleń w zależności od stopnia wiedzy użytkownika. Zawiera treści zarówno dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie internetu, jak i dla tych, którzy mają już pewne umiejętności.
    - Po przejściu i zaliczeniu wszystkich etapów nauki otrzymuje się certyfikat ukończenia kursu sygnowany przez Google i IAB Europe.



    Partnerem cyklu jest Google, organizator programu edukacyjnego Internetowe Rewolucje www.internetowerewolucje.pl lub g.co/InternetoweRewolucje


    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo