Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Mostów Berdychowskich w Poznaniu rusza już niedługo. Projekt wymaga jednak zmian. Co dalej z ważną inwestycją?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Oba mosty nie przewidują separacji ruchu pieszego i rowerowego - to jednak może się zmienić
Oba mosty nie przewidują separacji ruchu pieszego i rowerowego - to jednak może się zmienić PIM
Poznań przeprowadził przetarg na budowę Mostu Berdychowskiego, czyli połączenia Starego Miasta z Ratajami i Śródką, uzupełniającego dla Wartostrady, ale obiekt ma pewną istotną wadę. Informował o tym Rowerowy Poznań, społeczność miejskich rowerzystów. Co dalej z ważną inwestycją, która ma zachęcić jeszcze więcej mieszkańców do korzystania z rowerów w codziennych podróżach?

Most ma być w zasadzie dwiema konstrukcjami mostowymi: pierwszą przerzuconą przez Wartę, a drugą przez Cybinę (kanał ulgi).

- Z jednej strony nowy ciąg połączy się z Parkiem Stare Koryto Warty, pośrodku - z Ostrowem Tumskim (Zagórze), a z drugiej z ul. Berdychowo i Rychlewskiego. Przez most będą poprowadzone trasy główne z Programu Rowerowego Miasta Poznania łączące wschodnie osiedla Poznania z centrum

- precyzuje Rowerowy Poznań.

- Dwa Mosty Berdychowskie będą mieć bardzo duże znaczenie dla codziennego transportu rowerowego oraz rekreacyjnego ruchu rowerowego w Poznaniu

– informuje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

- Przez nie przebiegać będzie trasa główna Radial 12 z Programu Rowerowego Miasta Poznania, łącząca wschodnią cześć Poznania z centrum. Mosty zapewnią bezpośredni dostęp do Starego Miasta z sąsiadujących terenów Ostrowa Tumskiego, Malty czy Piotrowa, ale dzięki istniejącej infrastrukturze rowerowej także z Antoninka, os. Warszawskiego, Chartowa czy Rataj. Dzięki nim skróci się czas przejazdu rowerem między zachodnią i wschodnią częścią miasta. Dodatkowo będą powiązane po obu stronach rzeki z Wartostradą. Wszystko to tworzy dla ruchu rowerowego bezkolizyjne trasy, którymi można będzie sprawnie przemieszczać się po mieście. Zaletą przeprawy przez Mosty Berdychowskie, i dalej, przez Park Stare Koryto Warty, będzie odseparowanie od ruchu samochodowego, co zapewni brak hałasu i zwiększy bezpieczeństwo. Mosty Berdychowskie będą też wykorzystywane dla ruchu rekreacyjnego, łącząc tereny nad Wartą z trasami nad Maltą gdzie znajduje się węzeł szlaków turystycznych. Dodam, że ich konstrukcja pozwalać będzie także w sytuacjach alarmowych przejechać Straży Pożarnej czy innym służbom ratunkowym

- mówi.

Na budowę mostów miasto zabezpiecza w budżecie ponad 70,5 mln złotych, do tego otrzymało środki z Rządowego Programu BGK: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadań inwestycyjnych w wysokości 95 mln zł. Najkorzystniejsza oferta na wykonanie prac budowlanych wynosi 156 144 257,90 zł. Budowa ma rozpocząć się w tym roku i potrwa do połowy 2025 roku.

Jest jedno ale...

Rowerowy Poznań zauważa jednak, że natężenie ruchu pieszego i rowerowego na moście będzie spore, dlatego trzeba wprowadzić separację na moście.

- Most Berdychowski nie posiada podziału na drogę dla rowerów i ciąg pieszy - mimo wystarczającej szerokości i wpisania separacji ruchu pieszego od rowerowego do strategicznych miejskich dokumentów. Zaplanowano ruch mieszany, a więc niepotrzebne tworzenie konfliktu między pieszymi i mieszkańcami poruszającymi się na rowerach czy hulajnogach

– podaje Rowerowy Poznań.

- Kwestia separacji ruchu rowerowego oraz pieszego jest aktualnie analizowana i omawiana w gronie odpowiedzialnych za ten zakres podmiotów po stronie Miasta (Zarząd Dróg Miejskich oraz Miejski Inżynier Ruchu) przy udziale naszej Spółki

– odpowiada Paulina Nowicka z Poznańskich Inwestycji Miejskich.

- Finalna decyzja w tym zakresie zostanie podjęta po przygotowaniu odpowiednich materiałów projektowych (dotychczasowy projekt nie zakładał separacji ruchu), na bazie których będzie można dokonać ostatecznej oceny rozwiązania, poprzez zdefiniowanie ewentualnych wad i zalet.

Mosty muszą być połączone z Maltą

W planie postępowań Poznańskich Inwestycji Miejskich na 2023 r. umieszczono nową pozycję: opracowanie dokumentacji dla budowy połączenia rowerowego Mostów Berdychowskich z Maltą przez ul. Berdychowo. PIM potwierdzają, że przewidziane jest przygotowanie dokumentacji dla budowy łącznika rowerowego między mostami a okolicą Malty: ma ona powstawać równolegle z budową mostów Berdychowskich.

- W pierwotnym zadaniu nie zostało to ujęte, niemniej rozumiejąc wagę tematu spółka PIM podjęła działania w tym zakresie. Realizacja będzie uzależniona od możliwości finansowych Miasta

- dodaje Paulina Nowicka.

- Projekt budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Berdychowo, czyli łączącej Mosty Berdychowskie i Wartostradę z drogami dla rowerów wzdłuż ul. Jana Pawła II i Maltą jest zadaniem niezależnym i nie mającym wpływu na harmonogram budowy mostów. Jest to także element Programu Rowerowego Miasta Poznania

– uzupełnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta.

- Infrastruktura na ul. Berdychowo, na odcinku od ul. Rychlewskiego do ul. Jana Pawła II będzie stanowić uzupełnienie trasy od Starego Miasta do Malty, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb młodszych rowerzystów i rodzin z dziećmi. Bez tego projektu trasa od strony mostów nawet nie kończyłaby się na chodniku, ale potocznie mówiąc na „klepisku"

– podkreśla Rowerowy Poznań.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

od 12 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski