Czy Strefa Płatnego Parkowania w Poznaniu obejmie całe miasto? Jednak nie - choć będzie rosła!

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Nie narzekajmy na kierowców w mieście - to oni płacą za remont chodników, zieleń i tramwaje: w tym roku z ich portfeli wypłynie na te cele ponad 6,2 mln złotych
Nie narzekajmy na kierowców w mieście - to oni płacą za remont chodników, zieleń i tramwaje: w tym roku z ich portfeli wypłynie na te cele ponad 6,2 mln złotych Robert Wozniak
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Strefa Płatnego Parkowania w całym mieście! Najpierw było ścisłe centrum miasta i kawałek Jeżyc, później Wilda i Łazarz, teraz płatna będzie Śródka, Ostrów Tumski i Zagórze, a już mówi się o dalszym rozszerzaniu strefy. To skandal, miasto chce wyciągać z naszych kieszeni kolejne pieniądze - oburzają się kierowcy, którzy dodają, że w Poznaniu już nie mają gdzie postawić auta, bo albo Strefa, albo słupki. Ale gdyby to zależało od samych mieszkańców poszczególnych dzielnic, to takie powszechne rozszerzenie granic płatnego parkowania byłoby prawdopodobne!

W opinii kierowców Strefa jest zła: bo wyciąga pieniądze z ich kieszeni. Mało kto jednak ryzykuje przed wejściem „na moment” do sklepu, bo 1,20 zł, czy 1,70 zaoszczędzone na parkomat, nie jest przeciwwagą dla 150 złotych opłaty karnej. Za to w opinii mieszkańców rejonów centrum i sąsiadujących dzielnic – zmusza wprawdzie do wykupienia identyfikatora mieszkańca, ale sprawia, że pod ich domami jest więcej wolnych miejsc postojowych.

Kierowcom spoza miasta i z dalszych dzielnic już nie opłaca się parkować od rana do późnego popołudnia na Jeżycach, Łazarzu i Wildzie, by załatwiać swoje sprawy w centrum, bo i tu muszą już płacić. I albo wybierają komunikację miejską, albo przenoszą się dalej tam, gdzie Strefy jeszcze nie ma. A wtedy kolejni mieszkańcy odkrywając większy ruch w swojej okolicy, mówią – dajcie nam Strefę!

Gdzie szykuje się kolejne płatne parkowanie?

- Niezadowoleni są ci, co tracą darmowe parkowanie, ale zadowoleni ci, którzy niewielkim kosztem – bo cena identyfikatora rozkładając się na miesiące jest dużo niższa od bieżących opłat w parkomacie – mają pewne miejsca do pozostawiania samochodów pod swoimi domami – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Rady osiedli, czyli reprezentacje mieszkańców, wysyłają wnioski i pytania o możliwość wprowadzenia Strefy na ich terenie. W 2022 roku chcielibyśmy zatem przedstawić propozycję rozszerzenia Strefy na obszar Piotrowa i Berdychowa, jako logiczne dopełnienie działań na terenie Ostrowa Tumskiego. Chcemy też wymieniać najstarsze parkomaty na Jeżycach i na Starym Mieście na nowe, które dają kierowcom możliwość korzystania z elektronicznych płatności – to mogłoby następować już od przyszłego roku.

W dalszej perspektywie miasto będzie rozpatrywać propozycje mieszkańców – a strefą są zainteresowani już mieszkańcy kolejnych obszarów Grunwaldu, części Wildy, części Łazarza z Górczynem, Sołacza i Ogrodów.

Nie wszędzie Strefa się sprawdzi

- Trzeba jednak pamiętać, że Strefa nie wszędzie ma rację bytu – podkreśla Mariusz Wiśniewski. - Sprawdzi się tam, gdzie jest wyraźnie duży ruch związany z urzędami, sklepami, szpitalami, czy gastronomią i gdzie z tego powodu cierpią mieszkańcy. Będzie za to zbędna na peryferiach oddalonych od ulic o dużym ruchu, gdzie kierowcy nie zajmują masowo miejsc mieszkańcom. Dopiero co uczestniczyłem w spotkaniu z mieszkańcami jednego osiedli, którzy mają dużo dróg wewnętrznych, mało dróg publicznych i gdzie w przypadku wprowadzenia strefy, kierowcy przenieśliby się z niej na boczne ulice. Nie rekomendowałem im tego rozwiązania...

Część mieszkańców chcą strefy także z innego powodu – parkomaty finansują im remonty chodników, obsadzanie zielenią i inwestycje w transport publiczny.

Ile pieniędzy ze Strefy trafia na remonty ulic?

- Zarząd Dróg Miejskich realizuje zadanie „Przebudowa ulic w granicach SPP”, a środki są wydatkowane na obszarach objętych płatnym parkowaniem: Stare Miasto, Jeżyce, Wilda, Łazarz – mówi Agata Kaniewska z ZDM. - W budżecie ZDM znalazły się zatem takie kwoty: w 2019 r. - 846,4 tys złotych (remonty na ul. Orzeszkowej, Iłłakowiczówny, Kwiatowej, Ogrodowej), w 2020 r. – 2,9 mln zł (remonty na Rolnej, Kwiatowej, Poznańskiej, Jeżyckiej, Karmelickiej), a według planu na ten rok – 6,2 mln zł (trwają remonty na Małeckiego, pl. Asnyka, zakończony na Łąkowej, w planach - na ul. Umińskiego).

Kierowcy płacą przy parkomatach na rzecz budżetu miasta, a ono te środki przekazuje na budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej, rowerowej, na zieleń i na poprawę publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych na ten cel powinno trafiać 65% wpływów ze strefy parkowania.

Większość poznaniaków kojarzy, że darmowe przejazdy MPK przysługują osobom starszym i małym dzieciom, ale grup osób, które mogą jeździć tramwajami i autobusami bez biletów jest znacznie więcej. Sprawdź, kto może za darmo jeździć MPK Poznań i w jakich sytuacjach ----->

Kto może jeździć pojazdami MPK Poznań za darmo? Osób, które ...

W ostatnich latach w Poznaniu i okolicach dochodziło do wielu wypadków samochodowych, w których śmierć ponosili piesi. Wśród nich były m.in. tragiczne wypadki na Dębcu, Łazarzu, Wierzbięcicach, Sołaczu, Grunwaldzie czy Murowanej Goślinie. Poznań był wstrząśnięty po tym, jak motornicza śmiertelnie potrąciła 8-letniego chłopca na przejściu dla pieszych, a kilka miesięcy później 69-letnia kobieta śmiertelnie potrąciła 8-letnią dziewczynkę, która przechodziła na zielonym świetle przez pasy. Przedstawiamy najgłośniejsze wypadki samochodowe w ostatnich latach, w których śmierć ponieśli piesi.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Najgłośniejsze wypadki drogowe w ostatnich latach. J...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie