Dlaczego nie można zostawić auta na parkingu P&R przy ulicy św. Michała? Musi najpierw zdać testy. Trwa też budowa kolejnych dwóch P&R

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Parking przy ulicy św. Michała w Poznaniu właściwie już latem był gotowy, choć nadal nie można tutaj zostawić auta. Dlaczego nie można zostawić auta na parkingu P&R przy ulicy św. Michała? Najpierw trzeba było wykonać przyłącze elektryczne, teraz trzeba jeszcze zamontować licznik. Wtedy dopiero będzie możliwe przetestowanie systemu informatycznego, sprawdzenie czy współpracuje on z systemem ZTM Waldemar Wylegalski
Poznań zaplanował powstanie czterech parkingów Park&Ride (parkuj i jedź). Pierwszy z nich został uruchomiony pod koniec lutego 2018 r. przy ul. Szymanowskiego, gdzie kierowcy mają do dyspozycji 130 miejsc postojowych. Następnie spółka PIM ogłosiła przetarg na budowę kolejnych trzech P&R, na które miasto pozyskało dotację unijną, na łącznie ponad 200 miejsc.

Wygrała go spółka z Chodzieży, która zaoferowała za swoje usługi 16,2 mln zł. Inwestycja jest realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Dlaczego nie można zostawić auta na parkingu P&R przy ulicy św. Michała?

Najwcześniej przystąpiono do budowy parkingu na terenie ograniczonym ulicami: św. Michała, Świętojańską i Warszawską (po prawej stronie, jadąc w kierunku Swarzędza). Tutaj prace rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku. Przebudowano kanalizację deszczową, oświetlenie, zjazdy z ulicy św. Michała i Świętojańskiej. Powstało tu 100 miejsc postojowych.

Czytaj też: Poznań: Rozpoczyna się budowa parkingu P&R przy ulicy św. Michała. Powstanie tutaj 100 miejsc postojowych

Parking już latem właściwie był gotowy, choć nadal nie można tutaj zostawić auta. Enea Operator wykonała przyłącze elektryczne, musi jeszcze zamontować licznik. Wtedy dopiero będzie możliwe przetestowanie systemu informatycznego, sprawdzenie czy współpracuje on z systemem ZTM. Na razie wykonawca przetestował system wirtualnie, działa prawidłowo.

- Po prawidłowym przetestowaniu systemu parkingu oraz zgłoszeniu zakończenia robót do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego parking zostanie oddany do użytkowania. Zakładamy, że może to nastąpić na przełomie roku - zapowiada Maja Chłopocka-Nowak z PIM. I zastrzega: - Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak przebiegną testy, dlatego termin oddania do użytku parkingu może ulec nieznacznemu wydłużeniu.

Budują parkingi P&R na Strzeszynie i Starołęce

Tymczasem trwa budowa dwóch pozostałych parkingów P&R przy Biskupińskiej (w rejonie stacji kolejowej) oraz na Starołęce (w rejonie Hetmańskiej, Starołęckiej i Wagrowskiej, w pobliżu ronda Starołęka).

- Na Strzeszynie z samochodu będzie można przesiąść się na pociąg lub autobus, a na Starołęce na tramwaj lub również autobus – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki PIM. I dodaje: - Powstaje tu także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

Na Strzeszynie roboty budowlane rozpoczęły się latem, najpierw zajęto się infrastrukturą podziemną. Trwa układanie nawierzchni z kostki, montaż słupów oświetleniowych i monitoringu. Przy Biskupińskiej będzie można pozostawić 50 aut. Najpóźniej, bo we wrześniu, prace rozpoczęły się na Starołęce. Ten parking „parkuj i jedź” zaplanowano na 57 miejsc postojowych.

Sprawdź też: Poznań: Jak zachęcić więcej kierowców do parkingu Park & Ride? Kolejne grupy będą mogły tu parkować za darmo

Trzy parkingi "parkuj i jedź" - takie same atuty

Podobnie, jak przy ul. św. Michała, także na Strzeszynie oraz Starołęce przewidziano stojaki na 30 rowerów, które znajdą się pod wiatami. Dostępne też będą: zestaw naprawczy dla rowerzystów, ułatwiający usunięcie drobnej usterki, automatyczne toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, którym zapewniono po trzy miejsca postojowe. Wszystkie trzy parkingi zostaną ogrodzone (ten przy ul. św. Michała już jest), będą oświetlone i monitorowane, a także wyposażone m.in. w biletomaty czy tablice elektroniczne.

Roboty budowlane na tych dwóch parkingach powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. - Inwestując w parkingi P&R, miasto chce zachęcić kierowców do pozostawienia samochodu w bezpiecznym, monitorowanym miejscu i kontynuowania podróży komunikacją miejską – tłumaczył w ubiegłorocznej rozmowie z „Głosem” Jan Gosiewski, dyrektor ZTM.

Czytaj także

Czytaj także

Wyjazd na ferie jednak możliwy?

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jan

Zastanawiam sie czy projektując te parkingi ktoś zadał sobie trud przemyślenia lokalizacji? Żeby dojechać do parkingu na Starołece trzeba będzie stać w kilometrowym korku na przejeździe kolejowym. Gdzie tu ekologia o logice już nie wspominając

P
Polly

Chcesz mieszkać poza miastem? Ok. Ale nie zasmradzaj Poznania spalinami. W ogóle - siedź tam, gdzieś się wyprowadził.

W
Witold Gedymin

A może, kierowców i ich rodziny "zachęcić' aby zamieszkali w Poznaniu?

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3