Edukacja po poznańsku – z unijnym wsparciem

Grzegorz Okoński
Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie – te słowa przypisywane kanclerzowi i wielkiemu hetmanowi koronnemu Janowi Sariuszowi Zamoyskiemu ponad czterysta lat temu, nic nie straciły z aktualności. Roli edukacji nie można zatem nie zauważać, lecz trzeba w nią inwestować. A jeśli są możliwości finansowe udzielania takiego wsparcia – to należy z nich skorzystać. Unia Europejska w ramach swoich programów przekazuje spore kwoty na ciekawe projekty edukacyjne, a Poznań jest często beneficjentem i uczestnikiem tych ostatnich. Przykładowo, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wartość trzech projektów w podejmowanych przez miasto Poznań wyniosła 116 846 347,00 zł, przy unijnym dofinansowaniu na poziomie 77 256 810,80. Jednym z nich jest projekt „Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego jako kolebki państwowości i chrześcijaństwa w Polsce”, realizowany przez Biuro Koordynacji Projektów, którego celem jest zbudowanie Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu – kolebki państwowości i chrześcijaństwa w Polsce. Zadaniem Centrum Historii jest przekazanie turystom niezbędnej wiedzy pozwalającej na odczytanie znaczeń zawartych w przestrzeni kulturowej Ostrowa Tumskiego oraz umożliwienie świadomego przeżywania tych miejsc i właściwej interpretacji związanych z nimi faktów i symboli. Dzięki ekspozycji w Centrum Historii można poznać i zrozumieć ponad 1000-letnie dzieje Ostrowa Tumskiego ze szczególnym uwzględnieniem okresu kształtowania się państwa i chrześcijaństwa w Polsce

Interaktywne Centrum budowano do 2009 roku do roku obecnego, kosztowało w sumie 98.900.000,00 zł, z czego dofinansowanie objęło kwotę 59.340.000,00 zł

Innym interesującym projektem jest dzieło Poznańskiego Centrum Edukacji Ustawicznej i Praktycznej, zrealizowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 – „Poznański Klaster Edukacyjny - wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw zaangażowanych w procesie wspomagania kształcenia”. Tutaj szereg instytucji partnerujących Poznańskiemu Centrum - Przedsiębiorstwo Wdrażania Postępu Technicznego „POSTEOR” Poznań, C&K System Sp. Komandytowa, KOWA Przedsiębiorstwo Handlowo-Produkcyjne Adam Matuszewski, POLYCHEM SYSTEMS, Celtach, Wyższa Szkoła Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Uni-Terra”, MANPOWER POLSKA, Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”, Wielkopolska Izba Przemysłowo-Handlowa w Poznaniu, Wyższa Szkoła Komunikacji i Zarządzania i Job Impulse Polska, przygotowało modułowe programy nauczania na potrzeby placówek edukacyjnych oraz przedsiębiorstw działających w dziedzinie mechatroniki i w dziedzinie urządzeń wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych w ramach Poznańskiego Klastra Edukacyjnego. Jednocześnie zakupiono urządzenia do wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych bazujących na rozwiązaniach z zakresu mechatroniki oraz wykorzystywanych w niej. Wartość projektu określono na poziomie 2.045.539,61 zł, podczas gdy dofinansowanie wyniosło 815.395,00 zł.

Edukacyjny cel przyświecał też Wydziałowi Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania, który podjął „Kampanię informacyjno-edukacyjną dla mieszkańców Wielkopolski o zmianach klimatu na świecie i o zagrożeniach z tym związanych”. Realizowana w 2009 roku kosztowała 375.246,20 zł, przy dofinansowaniu 262.672,34 zł. WOŚ realizował też rok później inną ważną kampanię o podobnej tematyce - „Ecodriving bezpiecznego Poznania” - program dla Wielkopolan jak chronić środowisko, poprawiać bezpieczeństwo i ekonomię jazdy samochodem. Tu wartość projektu wyniosła 324.571 zł, dofinansowanie objęło 227.200 zł.

Istotnym beneficjentem unijnego dofinansowania, a oferującym nie jeden a szereg programów o charakterze edukacyjnym, był Zespół Szkół Handlowych w Poznaniu, największa miejska taka jednostka edukacyjna. W niej realizowano projekty o charakterze praktycznym, mające wpływ na wielkopolski rynek pracy, na poziom wykształcenia kadr w firmach, ale też na samodzielność i indywidualne zdolności kilkuset uczniów i słuchaczy, którzy wzięli w nich udział.

Do tych projektów należą m.in.: „Mój pierwszy biznes”, którego celem było podniesienie atrakcyjności na rynku pracy przyszłych absolwentów Zespołu, wyposażonych w niezbędną wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające zdobycie kwalifikacji zawodowych, bądź założenie własnej firmy (wartość projektu: 384.360,00 zł, dofinansowanie: 326 706,00 zł), „Z matematyką do sukcesu” (zwiększenie zainteresowania matematyką jako przedmiotem ułatwiającym funkcjonowanie człowieka we współczesnym świecie, wartość projektu: 402.249,20 zł, dofinansowanie: 341.911,82 zł), „Człowiek przedsiębiorczy filarem gospodarki rynkowej” (kształtowanie umiejętności wymaganych zarówno przez pracodawców jak i niezbędnych do obsługi własnej firmy, wartość projektu: 792.413,00 zł, dofinansowanie: 673.551,05 zł), „Uczeń z certyfikatem-sojusznik pracodawcy” (wartość projektu: 1.237.500,00 zł, dofinansowanie: 1.064.250,00 zł), „Moja pierwsza firma” (wyposażenie 280 uczniów w wiedzę i umiejętności praktyczno-branżowe w zakresie języka obcego zawodowego, socjoterapii systemowej, rynku pracy, przedsiębiorczości, praktyk zawodowych, obsługi komputera, obsługi kasy fiskalnej, wartość projektu: 1.278.085,00 zł, dofinansowanie: 1.107.200,00 zł), „Pierwsze kroki w biznesie” (wartość projektu: 637.960,00 zł, dofinansowanie: 555.715,00 zł), „Zacznij jak Bill Gates – od pomysłu na własną firmę – podwyższenie kwalifikacji w zakresie przedsiębiorczości słuchaczy szkół dla dorosłych Zespołu Szkół Handlowych” (191.842,00 zł, dofinansowanie – 100 procent), „Zamień znajomość języka angielskiego na dobrą pracę – podwyższenie kwalifikacji w zakresie języka angielskiego słuchaczy szkół dla dorosłych Zespołu Szkół Handlowych w Poznaniu” (wartość 194 058,00 zł, również w pełni pokryta przez UE), czy wreszcie „Podnieś swoje kwalifikacje zawodowe”, projekt oparty o wiedzę z zakresu technik informatycznych i komunikacji w języku angielskim (i tutaj całą wartość projektu - 229 188,00 zł – poniosła Unia Europejska).

Prozawodowy charakter miały też projekty związane z technologiami łączności, pracą w zawodzie mechanika samochodowego, mechatronika, lakiernika, technika hotelarstwa, z zapewnieniem zawodu osobom niepełnosprawnym, czy niezwykle ważny, bo dotykający edukacji najmłodszych uczniów projekt „Akademia małego poznaniaka”. Jego realizatorem jest Biuro Koordynacji Projektów, a ma on na celu wyrównanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu nauczania dzieci z klas I-III w 66 szkołach podstawowych Miasta Poznania. Obejmuje blisko 11 tysięcy uczniów! Również i tutaj, cała wartość projektu: 5.358.246,00 zł została zrefundowana.

Największe chyba jednak pieniądze w sferze edukacyjnej kierowane były na projekty w ramach wielkiego programu Comenius „Uczenie się przez całe życie”. Jego celem jest podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie świadomości wymiaru europejskiego w procesach edukacyjnych. Poznań uczestniczył m.in. w inicjatywach Comenius – Partnerskie Projekty Szkół, całkowicie sfinansowanych ze środków unijnych – w edycji 2007-2009 (Wartość projektu: 80.000,00 EUR), edycji 2008 – 2010 (wartość projektu: 192.000,00 EUR), 2009 – 2011 (162.000,00 EUR), 2010 – 2012 (115.000,00 EUR), 2011-2013 (165.000,00 EUR), 2012 – 2014 (200.000,00 EUR) i obecnie – w edycji 2013 – 2015 (95.000,00 EUR).

Miasto brało też udział w programie Comenius Regio - Cultural activities in school education – Polish and Hungarian experience, czyli edukacyjno – kulturalnej współpracy z węgierskim miastem Gyor (tu ze środków unijnych całkowicie pokryto wartość projektu w wysokości 25.000,00 EUR), I nadal uczestniczy w „Comeniusowym” projekcie „Poprawa jakości edukacji przedszkolnej - budowanie kompetencji kluczowych u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wdrażanie aktywnych metod uczenia się”, na zasadach partnerstwa między Poznaniem i Berlinem. Okres realizacji tej inicjatywy zaplanowano na lata 2013-2015, jej wartość wynosi 35.000,00 EUR, z czego dofinansowanie obejmuje 28.750,00 EUR.

Warto też podkreślić, że obok Comeniusa realizowany był też program Erasmus, który również miał na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie świadomości wymiaru europejskiego w procesach edukacyjnych. M.in. w dwuletnim projekcie „E-LOCAL” (2010 – 2012) wziął udział Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2, I tu wartość projektu wyniosła 24.907,00 EUR, przy unijnym dofinansowaniu w wysokości 18.400,00 EUR.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie