Od 14 listopada w Poznaniu trwa Era Jazzu. Za nami już koncert niekwestionowanych gwiazd, czyli duetu Friend ‘n Fellow, którzy zagrali w niedzielę przed poznańską publicznością. Dalsza część festiwalu zapowiada się równie ciekawie — w tym roku era jazzu powróciła do galowych koncertów. Program Aquanet Jazz Festival przyporządkowany jest muzyce Krzysztofa Komedy wraz z galowym, środowym koncertem Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, muzyka legendarnego Sekstetu Komedy.
Zobacz też: Jaka muzyka jest najlepsza dla zdrowia? Tego się nie spodziewałeś!
Spuścizna Krzysztofa Komedy
Muzyka Krzysztofa Komedy do sesji „Meine süsse Europäische Heimat: Dichtung und jazz aus Polen” powstała w 1967 roku jako jeden z jego ostatnich projektów zrealizowanych przed wyjazdem artysty do USA. Ideą przedsięwzięcia było połączenie muzyki i polskiej poezji (przetłumaczonej przez wybitnego badacza polskiej literatury Karla Dedeciusa).
Scenariusz projektu stworzył Komeda, który wybrał 24 wiersze i pogrupował je w 13 kompozycji. Były pośród nich dzieła m.in. Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Adama Ważyka i Stanisława Grochowiaka.
Przeczytaj też: Marilyn Mazur: Polska to muzyczny kraj z wieloma świetnymi, jazzowymi muzykami
Powstała muzyka pełna melodii, która idealnie komponowała się z tekstem, odczytywanym przez aktora Helmuta Lohnera. Wykonał ją kwintet, ówczesnych, jazzowych gwiazd (Krzysztof Komeda, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Roman Dyląg, Rune Carlsson). Krzysztof Komeda uznawał ten zbiór za swoje „najważniejsze i najpiękniejsze muzyczne dzieło”.
Jan „Ptaszyn” Wróblewski
To jedna z najbarwniejszych postaci polskiego jazzu, niekwestionowany lider i „dobry duch” życia jazzowego w Polsce. Saksofonista tenorowy i barytonowy edukację muzyczną rozpoczął w Kaliszu, a po maturze przeniósł się do Poznania. Atmosfera w Poznaniu i klubach studenckich lat 50. zachęcała do wspólnego muzykowania; prowadził własny zespół i współpracował z Kwintetem Jerzego Miliana. Na profesjonalnej scenie zadebiutował w 1956 roku wraz z Sekstetem Krzysztofa Komedy. Z zespołem Komedy wziął udział w latach 1956-57 w historycznych festiwalach jazzowych w Sopocie.
Pełna ścieżka muzyczna z tego projektu nigdy nie została jednak nagrana. Jan „Ptaszyn” Wróblewski po wielu latach dokończył dzieło przyjaciela, realizując całość po raz pierwszy w czysto instrumentalnej formie. Mając dostęp do oryginalnych, zachowanych partytur Komedy, bazował jednak głównie na niemieckim nagraniu, dzięki czemu „Ptaszynowi” wspaniale udało się wydobyć słowiańsko-liryczny pierwiastek Komedy. Wersję „koncertową” sekstet Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego przedstawi – po raz pierwszy w Poznaniu — podczas gali Ery Jazzu
– wyjaśnia genezę koncertu, organizator Dionizy Piątkowski.
Koncert Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego wprowadzi recital Aresa Chadzinikolau, „Grand Piano Komeda”. Początek w środę, 17 listopada w Auli UAM o godzinie 19. Bilety kosztują od 100 do 150 zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?