Fakty i mity o Black Friday. Warto zrobić zakupy w czasie promocji i wyprzedaży? Oto najczęstsze pułapki podczas czarnego piątku?

Weronika Błaszczyk
Weronika Błaszczyk
Choć Black Friday kojarzy się przede wszystkim z różnymi promocjami, warto uważać na różne pułapki, jakie mogą na nas czyhać podczas robienia zakupów.
Choć Black Friday kojarzy się przede wszystkim z różnymi promocjami, warto uważać na różne pułapki, jakie mogą na nas czyhać podczas robienia zakupów. Aneta Zurek/materiał ilustracyjny
Black Friday, czyli tzw. czarny piątek, to dzień, podczas którego sklepy i sieci handlowe organizują duże wyprzedaże i promocje. Klienci mogą wówczas zrobić większe zakupy po znacznie niższych cenach, dlatego też wiele osób szczególnie oczekuje tego dnia. Okazuje się jednak, że Black Friday, czyli dzień największych obniżek nie zawsze jest taki przyjazny dla kupujących. Jakie są najczęstsze „pułapki” zastawione przez sklepy? Na co się powinno zwracać uwagę? O tym mówi ekspert Marek Radwański, rzecznik konsumentów. Przypomnijmy, że w Black Friday 2022 przypada 25 listopada. A kiedy przypada w 2022 roku Cyber Monday?

Spis treści

Co to Black Friday. Kiedy przypada w 2022 roku? Co to jest Cyber Monday?

Co roku pod koniec listopada, a dokładniej w pierwszy piątek po obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Święcie Dziękczynienia, organizowany jest Black Friday. W ten dzień sklepy stacjonarne i często też internetowe organizują duże obniżki i promocje.

W Stanach Zjednoczonych wyprzedaże są bardzo duże, a klienci nierzadko ustawiają się w kolejkach już na kilka godzin przed otwarciem danego sklepu. W Polsce, choć nie na taką skalę, również kupujący mogą liczyć na tańsze zakupy zarówno ubrań, kosmetyków, biżuterii, butów czy też elektroniki i sprzętu AGD.

W tym roku czarny piątek przypada 25 listopada. Z kolei w poniedziałek 28 listopada obchodzony jest Cyber Monday. To właśnie wtedy, okazje dla klientów przygotowują głównie sklepy internetowe. Choć typowo promocyjne dni są jedynie dwa, to często marki przedłużają czas trwania wyprzedaży, organizując np. black weekend czy black week (promocje od poniedziałku do niedzieli). Warto zatem już wcześniej obserwować ulubione sklepy, by wiedzieć, kiedy najlepiej zrobić zakupy.

Black Friday w 2022: nie będzie tłumów w sklepach?

Co roku w Black Friday galerie handlowe są pełne ludzi. Jednocześnie coraz więcej osób robi zakupy w sklepach internetowych. Marki przygotowują bardzo różnorodne oferty: obniżki cen, promocje typu 2+1, produkty gratis, dlatego też wiele osób właśnie wtedy kupuje prezenty na zbliżające się święta czy pozwala sobie na bardziej luksusowe rzeczy dla samego siebie.

Jak jednak wynika z prognoz z blogu IdoSell, w tym roku różne czynniki mogą wpłynąć na to, że zainteresowanie wyprzedażami będzie mniejsze w porównaniu z ubiegłymi latami.

- W tym roku w Polsce mamy niełatwą sytuację gospodarczą. To oczywiście wpływa na możliwości i nastroje zakupowe konsumentów. Tym bardziej że zbliża się sezon grzewczy, który wzbudza dużą niepewność. To może być jeden z czynników, który sprawi, że Polacy będą kupować mniej niż w poprzednich latach. Niemniej, w e-commerce mamy cały czas trend rosnący, co daje nadzieję na to, że konsumenci w poszukiwaniu jak najlepszych ofert, będą zwracać się w stronę e-sklepów. Sklepy internetowe odnotują w tym roku wzrosty zgodnie z trendem, ale mam duże podejrzenie, że dynamika nie będzie już taka sama, jak rok temu

– skomentował dla IdoSell Piotr Kałwa, e-commerce success manager w IdoSell.

Zobacz też: Restauracja-widmo. Kiedyś popularny zajazd "Pod Kaczorem" to dziś ruina. Poznajcie jego tajemniczą historię

Skargi konsumentów: Jakie „pułapki” zastawiają sklepy w czasie wyprzedaży i promocji np. w czarny piątek?

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, co roku trafia tam wiele skarg dotyczących promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji.

Wśród najczęstszych problemów, z jakimi mierzą się klienci, według informacji UOKiK, można wyróżnić:

  • Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć.
  • Promocyjne „przynęty” – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację „drugi produkt za -50%”, po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki, a nie cały asortyment sklepu.
  • Niejasne naliczanie rabatów – zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust.
  • Anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu „błędu systemu”.

- Zanim zrobimy zakupy, nie tylko podczas Black Friday, warto zastanowić się, czy rzeczywiście potrzebujemy rzeczy, którą kupujemy. Dlaczego? Nie wszystkie sklepy stacjonarne prowadzą politykę przyjmowania zwrotów. W takiej sytuacji zostalibyśmy z produktem, którego nie chcemy

– mówi Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów.

Dodaje:

- Teraz już zakazane jest sztuczne podwyższanie cen przed zapowiadanymi promocjami, ale może się jeszcze taka akcja gdzieś zdarzyć. Warto zatem popatrzeć na jakiś stronach archiwalnych, forach, wyszukiwarkach, ile taki towar kosztował wcześniej. Może się okazać, że ta duża obniżka, to w zasadzie podwyżka.

Black Friday: jakie prawa ma konsument na zakupach?

Klienci zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i na stronach internetowych mają prawo do reklamacji zakupionego towaru. Jak zwraca uwagę Radwański, żadne promocje i obniżki nie wpływają na prawo do reklamacji. Sprzedawca nie może pozbawić klientów tego prawa. Odbywa się ono na warunkach rękojmi albo w ramach gwarancji.

- Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru okazał się wadliwy – należy czym prędzej zwrócić się do sprzedawcy. Można żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy

– podkreślili przedstawiciele UOKiK.

Zobacz też: Ten garaż sprawia, że ludzie milkną z zachwytu. Luksusowy dom w robi wrażenie. Takiego jeszcze nie widziałeś

Dodali:

- Produkt kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Trzeba tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Można również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem. Jeżeli nie zostaliśmy poinformowani o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje). Kupujesz w sklepie stacjonarnym? Zwrot będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy.

Nie wszystkie zakupione produkty w Internecie można oddać. Ograniczenia dotyczą m.in.:

  • artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów
  • rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie, np. biżuterii z grawerem
  • płyt z filmami, muzyką, programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie zostało otwarte
  • biletów na koncerty, wydarzenia sportowe itp.

Gdzie szukać pomocy, gdy zostaliśmy oszukani podczas promocji i wyprzedaży?

Gdy zostaliśmy oszukani podczas robienia zakupów, możemy liczyć na bezpłatną pomoc prawną. Istnieje kilka możliwości, by ją uzyskać:

  • Infolinia Konsumencka: w sprawach prostych bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16
  • Konsumenckie Centrum E-porad: w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów, adres e-mail: [email protected]
  • Rzecznicy konsumentów w naszym mieście lub powiecie: w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty dostępne pod adresem: www.uokik.gov.pl/pomoc
  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty dostępne pod adresem www.uokik.gov.pl/wiih
  • Europejskie Centrum Konsumenckie: w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: konsument.gov.pl

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Niekiedy dochodzi do sytuacji, gdy wysokie rachunki przekraczają możliwości finansowe gospodarstwa domowego, w wyniku czego dostawcy odcinają dopływ prądu lub gazu. Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że problem ten dotyczy głównie odbiorców w gospodarstwach domowych, a przyczyną prawie wszystkich z blisko 265 tysięcy przypadków wstrzymania dostaw w 2021 roku był brak terminowych płatności za pobraną energię elektryczną i gaz ziemny. Kiedy dostawca może odciąć prąd i jak uniknąć odcięcia prądu, kiedy mamy problem z opłaceniem rachunków? Sprawdź --->

Trudności z opłaceniem rachunków za prąd? Podpowiadamy, co z...

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie