Policjanci i rowerzyści podsumowali ubiegły rok w kwestii bezpieczeństwa cyklistów na poznańskich na drogach.
- W mieście zanotowano 347 zdarzeń drogowych (kolizji i wypadków - red.) z udziałem rowerzystów - wyjaśnia Kamila Sapikowska z poznańskiej Masy Krytycznej. - Najważniejsze jest to, że nie nikt nie zginął - dodaje. Wyjaśnia, że liczba wypadków jest mniejsza o 10 procent niż w 2014 roku.
Nowocześnie i niebezpiecznie
Gdzie jest najwięcej niebezpiecznych zdarzeń z udziałem prowadzących jednoślady? Według informacji przekazanych przez Kamilę Sapikowską dochodzi do nich na najdłuższych ulicach.
- Przy czym Bukowska w 2015 roku absolutnie zdeklasowała inne ulice z 24 zdarzeniami (2014 - 23, 2013 - 20, 2012 - 14 zdarzeń, 2011 - 2) - wyjaśnia przedstawicielka Masy Krytycznej. Trzeba przy tym pamiętać, że przed Euro 2012 to właśnie na tej drodze stworzono najdłuższe trasy rowerowe w Poznaniu. Kolejne miejsca na niechlubnej liście zajmują Grunwaldzka i Księcia Mieszka I - po 13 zdarzeń każda.
Również w ujęciu pięcioletnim okazuje się, że najbardziej niebezpieczna dla rowerzystów jest Bukowska. W latach 2010-2015 miało na niej miejsce łącznie 86 wypadków i kolizji (Grunwaldzka - 76, Dąbrowskiego - 63). Jak wyjaśnia Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki, najczęściej dochodzi tam do zderzeń bocznych. Oznacza to, że samochody wpadają na rowerzystów podczas skrętów w prawo (lub tam gdzie to jest dozwolone w lewo).
Nie lepiej jest na wielu skrzyżowaniach z wydzielonymi drogami rowerowymi. Za lata 2010-15 najgorzej w statystykach przedstawiają się: Dolna Wilda, a Hetmańska (17 zdarzeń), Al. Solidarności i Murawa (13), Bułgarska oraz Ptasia (11) i Hercena z Księcia Mieszka I (11).
Sprawcy najczęściej siedzą w samochodzie
Jeśli chodzi o winnych, to rowerzyści zostali uznani sprawcami w 33 procent wypadków (podobnie jak w 2014 roku).
Nadal za większość zdarzeń (pozostałe 67 procent) odpowiadają inni użytkownicy dróg, głównie kierowcy samochodów osobowych. Najczęściej do zdarzeń doprowadzały osoby w wieku od 20 do 30 lat. Siedmiu rowerzystów było pod wpływem alkoholu.
W przypadku uznania winy cyklistów - w 42 procentach przypadków nie udzielili oni pierwszeństwa przejazdu. Znacznie zmalała liczba wypadków spowodowanych przez przejeżdżanie przez przejście dla pieszych (w ciągu roku z 15 do 8 procent).
Natomiast inni użytkownicy dróg powodowali zderzenia z jednośladami najczęściej przez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (ponad połowa wszystkich przypadków). W policyjnych statystykach pojawiają się również takie pozycje jak "inne" i "nieustalone" - które stanowią odpowiednio 14 i 7 procent przyczyn wypadków.
Piesi często zwracają uwagę na niebezpieczeństwo, które niesie za sobą jazda rowerzystów po chodnikach i przejściach - w ten sposób doszło do co piątego wypadku. Coraz rzadziej w statystkach jako miejsce wypadku pojawia się jezdnia (spadek z 55 do 51 procent), za to częściej notuje się kolizje na drogach rowerowych.
Za dużo ciężko rannych rowerzystów
- Pomimo spadku liczby poszkodowanych bardzo niepokojący jest wysoki udział ciężko rannych rowerzystów, sięgający aż 91 procent - mówi Kamila Sapikowska. - Nie było w 2015 roku ofiar śmiertelnych, ale skutki ciężkich obrażeń mogą znacznie pogorszyć całe pozostałe człowiekowi życie - podsumowuje.
Łącznie w wypadkach z udziałem rowerów ranne zostały 41 osoby (o 11 mniej niż w 2014 roku). Co ciekawe obrażeń doznają nie tylko cykliści. Spośród innych poszkodowanych znaleźli się: jeden pasażer autobusu, czworo pieszych (dwoje lekko i dwoje ciężko ranni) oraz jedna osoba w samochodzie osobowym (ciężko ranna).
W ciągu najbliższych czterech lat w Poznaniu ma zwiększyć się liczba rowerzystów. Obecnie stanowią oni 4 procent użytkowników dróg, a ma ich być 10 procent. Polepszyć się ma także rowerowa infrastruktura.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?