- Zachęcamy do zakupu e-identyfikatorów przez Internet – bez wychodzenia w domu – mówi Agata Kaniewska z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Jednak taki e-identyfikator jest przeznaczony tylko dla kierowców, którzy są właścicielami lub współwłaścicielami samochodu i którzy są wpisani w dowodach rejestracyjnych pojazdów. W innych przypadkach, takich jak: auto na kredyt, w leasingu, służbowe lub w najmie długoterminowym, kierowca musi zakupić identyfikator w kasie ZDM. Dotyczy to również osób, które przedkładają dokument aktualizacyjny ZAP-3.
Trzeba się pospieszyć, bo o ile e-identyfikator można kupić z 90-dniowym wyprzedzeniem, to jednak nie później na 14 dni przed datą, od której ma zacząć obowiązywać. Czyli użytkownicy aut służbowych, parkujących przed ich domami w Strefie, których wcześniejszy dokument kończy się ostatniego dnia stycznia, mają ostatnie dni, by zakupić aktualny identyfikator. Miasto musi bowiem przeprowadzić formalności, sprawdzić dokumenty, odebrać i zaksięgować opłaty.
W ostatnich dniach zatem zwiększyła się wyraźnie ilość osób odwiedzających kasy na Pułaskiego i Wilczaku i tworzą się już kolejki.
- Widzimy też wzrost zainteresowania e-identyfikatorami – dodaje Agata Kaniewska. - W okresie 27 grudnia – 10 stycznia (czyli w ostatnich dwóch tygodniach) wpłynęło 309 wniosków o e-identyfikator. Od początku października, od kiedy można korzystać z tej formy zakupu, do 27 grudnia 2021 r. wpłynęło 195 wniosków.
Kiedy e-identyfikator?
E-identyfikator mieszkańca może posiadać ten właściciel samochodu, który jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy (nie krócej niż na 3 miesiące) przy ulicy objętej płatny parkowaniem, rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych na rzecz Miasta Poznania – może okazać PIT za ubiegły rok, jest właścicielem lub współwłaścicielem samochodu, na który chce kupić e-identyfikator - jego dane są wpisane do dowodu rejestracyjnego (nie jest to auto na kredyt, w leasingu, służbowe lub w najmie długoterminowym - w takim przypadku należy zakupić identyfikator w kasie ZDM), a do tego nie ma zaległości z tytułu płatnego parkowania (nieopłaconych wezwań raportów lub upomnień).
Co trzeba mieć kupując identyfikator w kasie Strefy
Z kolei przy zakupie identyfikatora metodą tradycyjną, w kasie Strefy Płatnego Parkowania należy okazać dokument tożsamości, dowód rejestracyjny pojazdu, oryginał pierwszej strony PIT-u za poprzedni rok (lub do końca kwietnia honorowany jest również PIT za 2020 r. z uwagi na trwający czas rozliczania podatków). Jeśli auto jest służbowe, w leasingu lub na kredyt należy przedstawić dodatkowo dokumenty potwierdzające prawo do pojazdu.
Jeśli któryś z mieszkańców Łazarza i Wildy kupił identyfikator w ubiegłym roku, a Strefa nie obowiązywała na jego ulicy w okresie, który on już opłacał, może teraz otrzymać rekompensatę. Jest ona naliczana przy dokonywaniu opłaty za zakup kolejnego identyfikatora.
Kasy Strefy Płatnego Parkowania są czynne w następujących godzinach:
- Wilczak 17: pon. od 8:00 do 17:30, wt. – czw. od 8:00 do 15:30 i pt. od 8:00 do 15:00,
- Pułaskiego 9: pon. od 8:00 do 17:30, wt. – pt. od 8:00 do 15:30.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?