Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inspektor budowlany sprawdza stan wiaduktu Górczyńskiego

Katarzyna Fertsch
Nitka wylotowa wiaduktu Górczyńskiego została zmodernizowana cztery lata temu. Wjazdowa wciąż czeka na remont
Nitka wylotowa wiaduktu Górczyńskiego została zmodernizowana cztery lata temu. Wjazdowa wciąż czeka na remont Waldemar Wylegalski
W przyszłym tygodniu zapadnie decyzja czy zostanie zwężona jezdnia na kolejnym wiadukcie w Poznaniu. Inspektor nadzoru budowlanego dostał właśnie ekspertyzę stanu technicznego wiaduktu Górczyńskiego. Jednak już przed jej opracowaniem było wiadomo, że ten stan nie jest najlepszy.

Kilka lat temu została wyremontowana nitka wyjazdowa tego obiektu. - Ta część wiaduktu została całkowicie rozebrana. Została tylko jedna podpora. Resztę trzeba było zbudować od nowa - przypomina Tomasz Libich, specjalista do spraw komunikacji publicznej Zarządu Dróg Miejskich.

Teraz w złym stanie technicznym jest druga jego część, po której wjeżdżamy ulicą Głogowską do Poznania. Wczoraj ekspertyza stanu technicznego trafiła do Jerzego Witczaka, Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

- Stan konstrukcji pozostawia wiele do życzenia. Jednak muszę zapoznać się z ekspertyzą. Dopiero wtedy podejmę decyzję, czy będzie konieczne zwężenie wiaduktu - mówi Jerzy Witczak.

Z konieczności naprawy doskonale zdają sobie sprawę drogowcy. Dotychczas nie było jednak pieniędzy na jego całkowity remont. W grudniu inwestycja otrzymała dofinansowanie z budżetu unijnego (85 milionów złotych). A w ciągu najbliższych tygodni ma zostać ogłoszony przetarg na projekt i remont. Zgodnie z planami, wiadukt zostanie przebudowany do końca 2013 roku.

Dotychczas zwężone (ponieważ wyłączono z ruchu zewnętrzne fragmenty jezdni) zostały dwa wiadukty na estakadzie katowickiej. Elementy, które podtrzymują ten obiekt są w tak złym stanie, że trzeba je było odciążyć. Co gorsze, nie wiadomo, kiedy będzie możliwy remont trasy katowickiej. Powodem jest brak pieniędzy.

W złym stanie technicznym były inne wiadukty, które powstały w latach siedemdziesiątych XX wieku. Projektanci nie zakładali wtedy aż tak dużego natężenia ruchu, poza tym używano dużo gorszych materiałów niż obecnie. Kilka lat temu zdecydowano się (przy wsparciu Unii Europejskiej) wyremontować 4 najbardziej wyeksploatowane obiekty: most Przemysła I oraz wiadukty: Dolna Wilda, Franowo i Górczyński (wylotowa nitka).

- Były one wtedy w zdecydowanie gorszym stanie, niż obecnie estakada katowicka czy wjazdowa część wiaduktu Górczyńskiego - mówi T. Libich.

Raz na pięć lat drogowcy zlecają kompleksową ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, mostów i przejść podziemnych. Ogłaszają wtedy przetarg na wykonanie badania. Niezależnie od tego, każdego roku sami sprawdzają stan tego typu obiektów i jeśli jest taka potrzeba, wykonują prace naprawcze.

Czytaj także: Zwężą kolejny odcinek trasy katowickiej

Czytaj także: Poznań: Wiadukt Franowo lepiej oznakowany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski