Jak budować zaufanie oraz partnerstwo płci? Poznaj opinię specjalistów

Materiał informacyjny Fundacji Empiria i Wiedza
Relacje mężczyzn i kobiet w kontekście zagadnień dotyczących kapitału społecznego, mechanizmy budowania zaufania i partnerstwa płci w biznesie, jak również kwestie stereotypów oraz rola języka komunikacji w porozumieniu były przedmiotem rozmów ekspertów podczas panelu dyskusyjnego Fundacji Empiria i Wiedza. Spotkanie odbyło się w ramach wydarzenia Akcja Inspiracja w Warszawie.

Temat, który chcemy zgłębiać

Centrum Konferencyjne ADN przy ulicy Grzybowskiej 56 w Warszawie. To tutaj dziesiątki młodych ludzi wzięło udział w panelu dyskusyjnym Fundacji Empiria i Wiedza, odpowiedzialnej za projekt MAKi. Panel o nazwie „Relacje mężczyzn i kobiet a kapitał społeczny. Jak budować zaufanie oraz partnerstwo płci?” przyciągnął liczną publiczność.

Dyskusja moderowana była przez dziennikarza i prezentera telewizyjnego Mateusza Szymkowiaka. Wśród ekspertów, którzy zabrali na forum głos, znaleźli się prof. Marek Kaczmarzyk z Uniwersytetu Śląskiego, autor artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia, Joanna Sikorska, dyrektor Departamentu Efektywności Zawodowej w KGHM, Magdalena Chorzewska, psycholog i terapeuta oraz Kinga Baranowska, polska himalaistka, zdobywczyni dziewięciu ośmiotysięczników.

Relacje kobiet i mężczyzn, a kapitał społeczny

Rozmowa była prowadzona wokół kwestii dotyczących relacji kobiet i mężczyzn w ujęciu kapitału społecznego. Poruszone zostały tak ważne kwestie jak m.in. wzajemne zaufanie i szacunek oraz wpływ harmonijnej współpracy i elastycznego podziału obowiązków na aktywność zawodową i społeczną.

- Myślę, że obecnie kobiety są bardzo aktywne zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Wpływ na to czy kobieta jest aktywna ma tylko i wyłącznie ona sama. Jeżeli damy kobiecie taką płaszczyznę, żeby mogła się rozwijać, jeżeli damy jej przestrzeń do tego, aby mogła się realizować, ona na pewno z tego skorzysta – powiedziała Joanna Sikorska, dyrektor Departamentu Efektywności Zawodowej w KGHM.

Spora uwaga została poświęcona kwestii dotyczącej rozwoju inteligencji emocjonalnej i roli języka komunikacji na rynku.

- Język komunikacji pełni fundamentalną rolę w budowaniu zaufania i wzajemnych relacji na rynku. My jako gatunek stworzyliśmy właśnie językowy rodzaj komunikacji i nadbudowaliśmy go nad wszystkimi innymi sposobami. Właściwie jakość języka, ale w tym bardzo szerokim rozumieniu tego słowa – czasem mówi się, że ktoś kogoś czyta, słucha, chodzi o czytanie emocji, ujawnianie emocji u siebie – w tym rozumieniu język jest naszym gatunkowym sposobem na przetrwanie – wskazał prof. Marek Kaczmarzyk z Uniwersytetu Śląskiego.

Wykładowca uniwersytecki dodał, że trudno jest rozdzielić inteligencję emocjonalną od języka, ponieważ jedno warunkuje drugie.

- Z biologicznej perspektyw, jako biolog powiedziałbym, że na bazie tego, co stanie się na poziomie genetycznego podłoża, tych bardzo wczesnych etapów rozwoju – kilku wczesnych lat, budujemy potem nasze kompetencje językowe – przyznał prof. Kaczmarzyk.

Inteligencja emocjonalna, a kapitał społeczny

Temat inteligencji emocjonalnej poruszyła również psycholog Magdalena Chorzewska, która przyznała, że nasze predyspozycje do przyswajania emocji i dzielenia się nimi, są w pewien sposób warunkowane przez nasz dom rodzinny.

- Mitem jest myślenie, że uczymy się tylko w szkole. Tak naprawdę inteligencja emocjonalna to jest coś, czego uczymy się całe życie i wszystko zależy od tego, jaki pakiet dostaliśmy z domu rodzinnego. Mówimy o tym, czego doświadczaliśmy, jak z nami rozmawiano, w jaki sposób reagowano na nasze emocje i w jaki sposób my reagujemy na te emocje. Jak funkcjonujemy z innymi ludźmi – czy korzystamy z empatii, która jest podstawą do tworzenia więzi i relacji społecznych – przekazała Magdalena Chorzewska. – To nie szkoła za to odpowiada. Oczywiście super byłoby gdyby w szkole ten indywidualizm, to podejście do człowieka, emocje były ważne. Jestem za tym, aby w szkole był taki przedmiot, jak psychologia, gdzie ludzie uczyliby radzić sobie ze stresem, z konfliktami, pokonywać własne bariery myślowe.

Terapeutka zwróciła uwagę też na młodych ludzi na rynku pracy i przyznała, że pokolenie „Z” tworzą osoby bardzo świadome, stawiające granice.

- To są ludzie, którzy chcą pracować we własnym czasie, we własnych godzinach. Są to osoby, które potrafią dbać o własne potrzeby poza pracą. Praca nie jest już na pierwszym miejscu – wyjaśniła.

O potrzebie zerwania ze stereotypami

Zaproszeni goście zwrócili także uwagę na potrzebę zerwania ze stereotypami dzielącymi mężczyzn i kobiety. W zamian zaproponowano naukę wzajemnej otwartości i zaufania.

- Dużo ostatnio w przestrzeni dyskutujemy o płci, a zbyt mało mówimy o tym, co ktoś ma w środku. Nieważne jest to czy jestem kobietą, czy jestem mężczyzną, niosę w sobie pewien bagaż. Bagaż energii, doświadczeń i chcę się tym bagażem i energią dzielić ze światem. Każdy kto mnie spotyka może z tego czerpać – powiedziała Joanna Sikorska, przedstawicielka KGHM. – Nie słucham stereotypów, nie buduję sobie opinii na podstawie zdania innych ludzi. Uwielbiam poznawać nowych ludzi i rozmawiać z nimi, po to, by uczyć się od nich czegoś nowego – dodała.

W czasie panelu dyskusyjnego można było także posłuchać o roli współpracy przy tak niecodziennych zadaniach, jak przygotowywanie się do wypraw wysokogórskich. Kinga Baranowska, zdobywczyni dziewięciu ośmiotysięczników przyznała, że himalaizm, wbrew pozorom, jest sportem zespołowym. Przemówienie to idealnie ukazało mechanizmy budowania zaufania do innych w niełatwych warunkach.

Panel dyskusyjny „Relacje mężczyzn i kobiet a kapitał społeczny. Jak budować zaufanie oraz partnerstwo płci?” odbył się w poniedziałek, 25 września podczas kolejnej edycji Akcji Inspiracji. Jest to ogólnopolska seria spotkań dla młodzieży organizowana w każdym województwie Polski. Głównym celem projektu jest zachęcenie młodych ludzi do większego zaangażowania w życie społeczne.

Fundacja Empiria i Wiedza wraz ze State of Poland stworzyła ogólnopolską kampanię społeczno-edukacyjna MAKi, która realizowana jest przy wsparciu polskiego banku rozwoju BGK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Jak budować zaufanie oraz partnerstwo płci? Poznaj opinię specjalistów - Strefa Biznesu

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski