Wielozmysłowe badanie świata
Małe dzieci uczą się wykorzystując wszystkie zmysły. Wąchając, smakując, obserwując, dotykając, słuchając, przemieszczając się zdobywają wiedzę o świecie. Jak mówi W. Loscher: "Wszystko co jest w umyśle dziecka, najpierw musi być w jego zmysłach". Okres wczesnego dzieciństwa, to najbardziej intensywny rozwój zmysłów. W okresie od czwartego do szóstego roku życia zdolność percepcji dotykowej, wzrokowej i słuchowej ulega trwałemu zróżnicowaniu. W mózgu tworzą się mapy umysłowe, do których przyporządkowywane są późniejsze doświadczenia. Im większa liczba i różnorodność połączeń wytworzonych dzięki doświadczeniom sensorycznym, tym bardziej bogaty i urozmaicony staje się sposób, w jaki dziecko poznaje to, co je otacza.
Ruch jako motor rozwoju
Aktywność ruchowa wszechstronnie wspiera rozwój umysłowy, emocjonalny i społeczny dzieci. Ruch wpływa na rozwój układu nerwowego, pobudzając m.in. wytwarzanie naturalnych substancji, neurotrofin, które wpływają na wzrost komórek nerwowych i wzrost liczby połączeń nerwowych w mózgu. Ruch sprzyja również rozwojowi mowy, uważności i koncentracji uwagi. Dzięki ruchowi dzieci mogą aktywnie poznawać świat. Dlatego ważne jest, aby miały jak najwięcej możliwości stymulowania zmysłu równowagi i ruchu.
Dzieci uczą się inaczej niż dorośli. One zbierają swoje doświadczenia "ręką, sercem i głową". Uczą się poprzez działanie. Obserwują, odkrywają i wypróbowują różne sposoby zachowania... Daniela Braun "Badanie i odkrywanie świata z dziećmi
Waga codzienności
Dzieci uczą się zawsze i wszędzie, a najlepiej w codziennych, naturalnych dla nich sytuacjach, takich jak posiłki, ubieranie, sprzątanie, spacery, rozmowy z najbliższymi itp. Ich otoczenie jest najlepszym polem do nauki. Badanie go pozwala dzieciom na lepsze zrozumienie swoich codziennych doświadczeń, stwarza okazję do bezpośrednich, aktywnych działań oraz nabycia wielu nowych umiejętności. Wspólne czynności dnia codziennego, dają szansę dzieciom i rodzicom bycia razem i budowania wzajemnej bliskości .
Inspirujący świat społeczny
Dzieci od urodzenia uczestniczą w świecie społecznym, uczą się najchętniej i najłatwiej wszystkiego, co ma związek z innymi ludźmi. Uczą się wtedy, gdy czują się bezpiecznie z drugą osobą i gdy ich pomysły traktowane są poważnie i z szacunkiem. Dorosły służy jako wzór do naśladowania pomaga zrozumieć i inicjuje nowe doświadczenia dziecka.
Niepowtarzalną okazją do poznawania i uczenia się świata jest towarzystwo innych dzieci. Nawet najmłodsze dzieci są żywo zainteresowane innymi dziećmi obserwują się, dotykają, naśladują. Ważne kompetencje społeczne, takie jak towarzyskość, otwartość, porozumiewanie się, współdziałanie, odpowiedzialność za innych, rozwijają się głównie w grupie.
Rozwój poprzez zabawę
Zabawa jest podstawową i naturalną aktywnością małych dzieci, która wpływa na ich całościowy rozwój . Dzieci czerpią z niej radość, poczucie pewności siebie oraz satysfakcję, gdyż pozwala im radzić sobie z różnymi, nowymi wyzwaniami i problemami. Dzieci poprzez zabawę chcą zrozumieć sens swojego istnienia i otaczającego je świata. W proces poznawania i eksperymentowania angażują wszystkie swoje zmysły, odkrywają przeznaczenie i możliwości przedmiotów. Mają okazję przebywać z innymi, obserwować i naśladować ich czynności, rozwijać nowe zainteresowania, współpracować oraz rozmawiać o swoich uczuciach i działaniach. Zabawa wzmacnia również inicjatywę dziecka oraz jego poczucie sprawstwa.
Holistyczność rozwoju
Małe dzieci rozwijają się holistycznie. Wszystkie sfery ich rozwoju (fizyczna, emocjonalna, społeczna, poznawcza) przenikają się i wzajemnie na siebie wpływają. Można zaobserwować, że dobre samopoczucie dziecka wpływa na efektywność uczenia się .Rozwój fantazji w zabawie jest podstawą kreatywnego myślenia, a rozwój fizyczny wpływa na przyszłe nabywanie umiejętności czytania i pisania.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?