reklama

Kongres drugiego pokolenia w Poznaniu. Nie każdy sukcesor chce przejąć firmę rodzinną, w sukcesji nie pomaga też edukacja

MRTZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (11 zdjęć)
24 godziny - tyle trwa jedno z najważniejszych wydarzeń w Polsce dedykowane sukcesorom firm rodzinnych. Tylko jedna doba ma im wystarczyć do tego, by złapać bakcyla do tego, by przede wszystkim zacząć odkrywać siebie lub... poprowadzić dalej rodzinny biznes. Dużo więcej czasu drugiemu pokoleniu zajmuje zdecydowanie o swojej przyszłości, a czasem także o przyszłości swojej rodziny. - Marzeń się nie dziedziczy. To rodzice marzą, by dzieci przejęły ich firmę. Teraz pytanie czy to też jest ich marzenie. Podczas kongresu szukamy odpowiedzi na to, jak znaleźć swoją drogę - mówi dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. W poznańskim Blow Up Hall 5050 młodzi następcy mają niepowtarzalną okazję wymienienia się swoimi doświadczeniami i problemami w ramach kongresu NextG.

Jakie wyzwania stoją przed drugim pokoleniem? Czy rodzinna firma to pole, by stać się w przyszłości liderem czy raczej koszmar dzieciństwa? Sukcesja to bardzo trudny temat. Nie boi się go podejmować kolejny rok Instytut Biznesu Rodzinnego. W Poznaniu w hotelu Blow Up Hall 5050 17-18 października odbywa się Kongres Next Generation. Udział w wydarzeniu biorą przedstawiciele rodzinnych film, być może przyszli sukcesorzy, by wymienić się doświadczeniami, ale także odnaleźć pomysł na siebie.

Czytaj: Za tydzień w Poznaniu spotka się społeczność NextG - sukcesorzy firm rodzinnych z całej Polski

- Dajemy tu przestrzeń drugiemu pokoleniu, by przede wszystkim odnaleźli siebie. Oni będą z pewnością świetnymi liderami, prezesami jeśli poczują, że to jest ich droga, przeznaczenie. Podczas kongresu szukamy odpowiedzi na to, jak znaleźć swoją drogę, lub jak z Jasia stać się Janem, liderem, zdobyć autorytet, wyjść z cienia - mówi dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, organizator kongresu.

Z badań IBR wynika, że jedynie 8 procent dzieci chce dziedziczyć biznes po rodzicach. Dlaczego?

- Sukcesja zależy od nas, od ludzi. Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że sama sukcesja była bardzo trudna. Moi rodzice to pokolenie pracoholików, ciężko im było się odciąć od firmy. Udało się nam to, ale wciąż angażują się w życie spółki. Nie zabieramy im tego, to ich drugie dziecko. To był trudny czas, dlatego uważam, że warto zaangażować ekspertów, którzy pomogą przez to przejść - przyznaje Agnieszka Łapaj, sukcesor w firmie rodzinnej zajmującej się hotelarstwem i browarem rzemieślniczym.

Jednak by przejść płynnie sukcesję nie wystarczą tylko dobre chęci, motywacja, potrzebna jest także wiedza. I tu, niestety, pojawiają się bariery. Jak zauważają specjaliści niewiele uczelni w Polsce przygotowuje przyszłe pokolenie do prowadzenia firm rodzinnych, czy tłumaczy struktury ich działania, zarządzania.

- Programy edukacyjne nie wspierają sukcesji. Uczelnie nie podejmują jeszcze tego tematu, ale myślę, że to się zmieni i będzie to silny kierunek rozwoju - mówi dr Lewandowska.

Aktualnie w Polsce działa np. Akademia Sukcesora, zainicjowana przez IBR. - To przestrzeń w której młodzi sukcesorzy spotykają się ze sobą, dostają zadania powierzone przez mentorów. Dzięki temu zyskują tez doświadczenie z zewnątrz, nie tylko z firmy rodzinnej, w której od dziecka działali - tłumaczy dr Adrianna Lewandowska.

Na co liczą uczestnicy Kongresu Next Generation? - Na wsparcie i opinie osób takich jak ja, czyli które są tuż przed sukcesją, albo są już sukcesorami. Liczę na to, że się zainspiruję, nawiążę fajne relacje - przyznaje Agnieszka Łapaj.

SPRAWDŹ TEŻ:

10 najlepszych pracodawców z okolic Poznania. Jest wśród nic...

Sprawdź też:

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zlewaczała, tradycyjnie lewacko leniwa gejropa własnie zapragnęła mieć w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (czyt.beneficjentów=kapitalistycznych krwiopijców) gotową listę samozapisujących się klientów szafocików i gilotynek. Hasła Wolność,Równość, Braterstwo, Solidarność, Konstytucja nie pozostawiają cienia wątpliwości - to dumne kroczenie w nowoczesną przyszłość która już była.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3