Firmy rodzinne mogą być różne, jednak wszystkim równie trudno utrzymać swoją pozycję na rynku. Badania Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazują, że tylko 30 procent polskich firm rodzinnych przetrwa do drugiego pokolenia, a niecałe 10 do trzeciego. Co ciekawe, to właśnie firmy rodzinne są w stanie przetrwać kryzys rynkowy,
- Turbulencje na rynkach światowych skłoniły świat biznesu i nauki do zastanowienia się nad idealnym modelem ekonomicznym gospodarek krajów i firm. Podczas kryzysu kilka lat temu okazało się, że najlepiej poradziły sobie firmy rodzinne - firmy zarządzane przez rodziny biznesowe, dla których walka o byt firmy jest jednocześnie walką o byt rodziny - uważa dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Są jednak firmy, które z powodzeniem poradziły sobie z różnymi turbulencjami. Ich patent na sukces? Łączenie sztuki z innowacją.
- Są różne rodzaje sztuki. Wysoka, użytkowa i performatywna. Wszystkie one wpływają na innowacyjność - produkt, technologię, reorganizację pracy. Pomysł bowiem bierze się z kreatywności - uważa Krzysztof Madelski, założyciel i współwłaściciel firmy YES.
Jego zdaniem, by być innowacyjnym, trzeba być jednocześnie kreatywnym. - Sztuka, to zaraz obok nauki czy edukacji źródło nowych pomysłów. Dzięki temu można łączyć ze sobą dwie sprzeczne dziedziny i produkować unikalny dla odbiorcy przedmiot. W naszej firmie stosujemy właśnie takie model pracy zwany design thinking. To wejście w skórę użytkownika, poznanie jego potrzeb i oczekiwań. Projektant musi być więc wrażliwy, być dobrym obserwatorem. Kontakt ze sztuką rozwija też wyobraźnię - dodaje.
- Wyzwaniem towarzyszącym poszukiwaniu nowych pomysłów jest konieczność zignorowania problemów przeszłości i teraźniejszości i odważne tworzenie nowych mechanizmów generowania wartości i przychodów w przyszłości. Siła firmy jest pochodną siły właściciela - przedsiębiorcy muszą szukać nowych dróg i rozwiązań. Dla każdej firmy, a zwłaszcza firmy rodzinnej, największe znaczenie mają osoby zarządzające przedsiębiorstwem - uważa dr Adrianna Lewandowska.
Instytut Biznesu Rodzinnego i Krzysztof Madelski podejmą temat wpływu sztuki na innowacyjność firm podczas zbliżającego się Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych. Tegoroczna odsłona imprezy odbędzie się 3-4 kwietnia w hotelu IBB Andersia pod hasłem „Dwa pokolenia - Dwa światy”. Uczestnicy będą mogli posłuchać także innych prelegentów, którzy przyjadą w tych dniach do Poznania i którzy podzielą się swoim doświadczeniem w zakresie funkcjonowania i promocji firm rodzinnych. Zapisy na stronie kongresfirmrodzinnych.pl
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?