18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Masz gaz w domu? UOKiK wykrył błędy w umowach z dostawcami. Także w Wielkopolsce

PILAR
Fot. Waldemar Wylegalski/Archiwum
Nieprawidłowości we wszystkich kontrolowanych umowach gazowych znalazł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pracownicy urzędu od listopada do grudnia 2012 roku sprawdzili 16 przedsiębiorstw dostarczających gaz do domów. Wśród nich były firmy należące do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, w tym Wielkopolska Spółka Gazownictwa, która dostarcza gaz do domów Wielkopolan.

- Badaniem objęliśmy zarówno umowy o dostawę gazu, jak i przyłączenie. Zła informacja jest taka, że we wszystkich przeanalizowanych wzorach znaleźliśmy dosyć poważne nieprawidłowości - informuje Małgorzata Krasnodębska -Tomkiel, prezes UOKiK.

- Konsekwencją naszych działań będą zarówno postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów jak i pozwy, jakie w najbliższym czasie skierujemy do sądu - dodaje Małgorzata Krasnodębska -Tomkiel.

UOKiK wykrył łącznie 178 nieprawidłowości w tym aż 134 klauzule niedozwolone , które nie powinny być stosowane w umowach.
Najwięcej z uchybień było związanych ze sposobem rozwiązania umów, terminu składania reklamacji i odpowiedzi na nie, wyłączania odpowiedzialności przedsiębiorcy czy nieprecyzyjnego określenia możliwości nałożenia kar wnikających z umów.

- Kontrola UOKiK wykazała również, że większość badanych spółek przyznała sobie możliwość wstrzymania dostaw gazu z innych przyczyn niż wymienione w przepisach - czytamy w raporcie urzędu, który przypomina, że według przepisów dostawy można wstrzymać w przypadku nielegalnego poboru gazu lub gdy instalacja znajdująca u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia albo środowiska.

- Nieprawidłowości dotyczyły również reklamacji. W ich przypadku terminy dla konsumentów są skracane, natomiast terminy udzielania odpowiedzi wydłużane w stosunku do funkcjonujących przepisów prawa - wymienia uchybienie Małgorzata Krasnodębska -Tomkiel.

Z kolei zastrzeżenie UOKiK co do wielkopolskiego dostawcy dotyczyły m.in. postanowienia nakładającego na konsumentów obowiązek zwrotu w wyznaczonym terminie podpisanej umowy. Inaczej uznawana ona była za niezawartą. Wątpliwości dotyczyły sztywnego 14 dniowego terminu przekazana dokumentu.

Przy okazji kontroli sprawdzono również wiedzę konsumentów dotyczącą dostaw gazu. Po badaniu TNS Polska okazało się, że zdecydowana większość z nas nie wie, że może zmienić sprzedawcę gazu. Tylko co piąty zapytany wiedział o takiej możliwości. Klienci gazowni nie wiedzieli również, że w przypadku problemów z dostawcą mogą się zgłosić do Urząd Regulacji Energetyki oraz rzeczników konsumentów.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski