Miejskie inwestycje w przyszłość dostają unijne środki

Grzegorz Okoński
Miejskie inwestycje w przyszłość dostają unijne środki
Poznańskie inwestycje wspierane przez środki unijne nie tylko rozwiązują bieżące problemy, zaspokajające potrzeby mieszkańców, ale też mają aspekt ponadczasowości. Przede wszystkim ich efekty służą teraz i mają służyć jeszcze latami miastu, regionowi, i ich obywatelom, a ponadto są skoordynowane z zaplanowanymi na lata inicjatywami ogólnopolskimi, lub międzynarodowymi. Niektóre z nich zakładają też przygotowanie beneficjentów do czekających ich zadań w przyszłości, i obok znaczenia edukacyjno - zawodowego, zapoznają ich już z nowymi technologiami i wiedzą, która będzie liczyć się w niedługim czasie.

Inwestycją, która niewątpliwie wpłynie na życie mieszkańców, a jednocześnie zabezpieczy potrzeby miasta w zakresie ochrony środowiska jest budowa Systemu gospodarki odpadami dla Miasta Poznania. Dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą 352.000 000 zł projekt wart jest 1.041.555.785 zł, a jego celem jest dostosowanie systemu gospodarki odpadami na terenie objętym przedsięwzięciem do kryteriów formalno - prawnych, technicznych i ekologicznych zarówno krajowych, jak i europejskich. Porządkowana jest tym samym gospodarka odpadami zbieranymi selektywnie, ograniczana ilość składowanych odpadów, przede wszystkim ulegających biodegradacji oraz budowana instalacja do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych: m.in. powstaje zakład produkujący energię (elektryczną i cieplną) z odpadów komunalnych.

Inną ciekawą inicjatywę – „System ITS Poznań” prowadzi Zarząd Dróg Miejskich. Zakłada ona zbudowanie zintegrowanego inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym w Poznaniu na obszarze zachodnim miasta. Projekt ma charakter pilotażowy (techniczne walory realizacji projektu stanowią o unikatowym w skali kraju charakterze projektu) i związany jest bezpośrednio z rejonem stadionu piłkarskiego. Pierwszym bowiem sprawdzianem programu była organizacja ruchu w czasie rozgrywek w ramach EURO 2012. Projekt zaplanowany jest na lata 2010-2015, jego wartość wynosi 96.151.122 zł, przy czym dofinansowanie wynosi 75.127.522,79 zł.

Poznań uczestniczy także w projekcie dofinansowywanym z Europejskiego Funduszu Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Łączna wartość „Badań i opracowania planu transportowego Aglomeracji Poznańskiej” wynosi 2.012.320 zł, a dofinansowanie – 1.811.088 zł.

Realizatorem tej inwestycji jest Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, którego zadaniem jest opracowanie zintegrowanego planu transportowego, który wynika z obowiązku ustawowego. Plan ten wyznacza kierunki rozwoju transportu aglomeracji pod kątem poprawy świadczonych usług publicznych z zakresu transportu publicznego. Zaplanowano go na lata 2013-2014.

Z kolei w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka miasto zrealizowało bądź nadal realizuje trzy projekty o łącznej wartości 116.846.347,00 zł. Wysokość dofinansowania to łącznie 77.256.810,80 zł. Należał do nich projekt „Poznańskie Centrum Logistyczne Franowo-Żegrze – dokumentacja studialna dla zagospodarowania terenów inwestycyjnych”, prowadzony przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Celem ogólnym projektu było zwiększenie poziomu inwestycji na terenie miasta Poznania poprzez zwiększenie atrakcyjności lokalizacji dla projektów inwestycyjnych. Studium wykonalności zawiera analizę budowy infrastruktury technicznej wraz z infrastrukturą drogową dla terenów objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Poznańskiego Centrum Logistyczne Franowo-Żegrze w Poznaniu. Podjęty w 2009 roku, kosztował 196.908,00 zł, przy dofinansowaniu 167.371,80 zł.
Mówiąc o dużych kwotach warto podać, że Miasto Poznań jako jednostka samorządu terytorialnego, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego zrealizowało bądź nadal realizuje trzydzieści projektów o łącznej wartości 906.734.902,78 zł. Wysokość dofinansowania to łącznie 361.404.657 zł.

Należy do nich inicjatywa „Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna”, prowadzona przez Zarząd Dróg Miejskich, dająca narzędzie ułatwiające codzienne życie mieszkańców aglomeracji poznańskiej. Oprócz aglomeracyjnego biletu komunikacyjnego, portmonetki elektronicznej, podpisu elektronicznego karta ma również uprościć komunikację mieszkańców aglomeracji z urzędami miejskimi i gminnymi.

Wartość projektu wynosi 22.429.792,29 zł, a dofinansowanie: 14.803.240,51 zł.

Innym ciekawym projektem jest prowadzony przez Wielkopolskie Centrum Wspierania Inwestycji „Rozwój Poznańskiego Parku Technologiczno – Przemysłowego wraz ze stworzeniem systemu wsparcia przedsiębiorstw – etap I”, który ma na celu wsparcie instytucji otoczenia biznesu poprzez budowę segmentu A wielofunkcyjnego obiektu biurowo-usługowego na terenie Poznańskiego Parku Technologiczno-Przemysłowego wraz z wyposażeniem multimedialnym i biurowym, a także odpowiednią aranżacją pomieszczeń do rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. Prowadzony od 2010 do 2012 roku, kosztował 30.709.461,10 zł, przy dofinansowaniu 9.550.486,88 zł.

Inwestycjami w ludzi, w ich fachowe przygotowanie do pracy, w stworzenie odpowiedniej bazy informacyjnej do działań w przyszłości, zainteresowany jest Program Operacyjny Kapitał Ludzki. W jego ramach Poznań zrealizował bądź nadal realizuje 67 projektów o łącznej wartości 88.721.878,82 zł. Wysokość dofinansowania to łącznie 76.441.204,43 zł.
Jednym z projektów jest „URBES – podniesienie potencjału administracyjnego samorządów lokalnych Warszawy, Poznania i Łodzi do zarządzania metod projektową”, w którym liderem jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, a Urząd Miasta Poznania – partnerem. Celem projektu realizowanego w latach 2008-2010 było usprawnienie pracy administracji samorządu Warszawy, Poznania i Łodzi poprzez wyposażenie pracowników Urzędów o wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania projektami. Wartość projektu wyceniono na 1.292.112,74 zł, przy dofinansowaniu 1.098.277,73 zł.

Podobne relacje miał program „NOVUS – program rozwoju administracji samorządowej Warszawy, Poznania, Lublina, Ełku i Łodzi”. Tutaj celem głównym była poprawa jakości usług publicznych realizowanych przez administrację m.st. Warszawy, Ełku, Lublina, Łodzi i Poznania. Zaplanowany na lata 2008-2010, miał wartość 4.998.628,55 zł, prawie całkowicie pokrytą przez Unię Europejską, kwotą 4.498.765,69 zł.

Warto wspomnieć także o dwóch programach pozwalających na utworzenie odpowiedniej bazy informacyjnej dla przyszłych działań beneficjentów: są to „Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju regionu – diagnoza, prognoza, monitoring”, prowadzony przez Poznań i Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu (jego celem było dostarczenie rzetelnych informacji służących dostosowaniu kwalifikacji i umiejętności pracobiorców do aktualnych i prognozowanych potrzeb gospodarki aglomeracji poznańskiej) i „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”, podjęty przez Politechnikę Poznańską i miasto Poznań (tu celem było ograniczenie niedostosowania informacji o potrzebach wielkopolskiego rynku pracy do podaży programów kształcenia zawodowego w regionie). Pierwszy z nich, był prowadzony w latach 2008-2011 i kosztował 776.307,14 zł, a drugi – w latach 2010-2012, przy wartości 2.074.070,09 zł. Oba zostały całkowicie pokryte ze środków unijnych.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie