Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nielegalne reklamy na MTP: Walczą z nimi społecznicy

Paulina Rezmer
Banery zasłaniają sporą część zabytkowej Hali Reprezentacyjnej. Po kontroli Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego władze targów zapowiedziały zmianę strategii reklamowej
Banery zasłaniają sporą część zabytkowej Hali Reprezentacyjnej. Po kontroli Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego władze targów zapowiedziały zmianę strategii reklamowej Paulina Rezmer
- Tylko dwie z siedemnastu reklam na budynkach Międzynarodowych Targów Poznańskich są zamontowane zgodnie z prawem - informuje Paweł Łukaszewski, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Poznania. Kontrolę przeprowadzono na wniosek stowarzyszenia Ulepsz Poznań, które od kilku lat walczy o estetykę przestrzeni miejskiej.

Zobacz komentarz: Wyścig zbrojeń reklamowych

- Wszczęto już postępowania, indywidualne dla każdego z nielegalnie zamontowanych ogłoszeń - informuje Łukaszewski.

Jak tłumaczy, teraz prawo budowlane nakłada na MTP obowiązek wystąpienia o uzyskanie zgody na umieszczenie banerów post factum. - Po dostarczeniu dokumentacji ewentualna legalizacja będzie zależeć od Wydziału Urbanistyki i Architektury, a w przypadku części banerów również od opinii miejskiego konserwatora zabytków - wyjaśnia inspektor.

CZYTAJ TEŻ: Ustawa krajobrazowa w Sejmie. Wysoka Izbo! Posprzątaj reklamy

Nie tylko legalność reklam budzi bowiem zastrzeżenia społeczników. - Sprzeciwiamy się obecności banerów na Hali Reprezentacyjnej targów od strony Bałtyku - zaznacza Paweł Głogowski z Ulepsz Poznań.

MTP deklaruje, że rozpoczęto już porządkowanie reklamowego chaosu. - Na razie zniknęły banery z fasady pawilonów 1 i 2 od strony Głogowskiej - mówi rzecznik Karolina Nawrot. I przyznaje, że wyniki kontroli wpłynęły na przyspieszenie prac nad opracowaniem nowej koncepcji powierzchni reklamowych i informacyjnych, szczególnie tych widocznych z terenów miejskich.

- W tym celu powołano zespół grafików i architektów o doświadczeniu międzynarodowym. Koncepcja wypracowana przez zespół zostanie przedstawiona miastu - dodaje.

- Mamy nadzieję, że zespół skorzysta z przykładów dobrych praktyk płynących z zachodu - mówi Głogowski. - Na targach we Frankfurcie nad Menem próżno szukać banerów. Wszystkie reklamy znajdują się na estetycznych tablicach.

MTP i Ulepsz Poznań zgodni są co do tego, że targi nie mogą funkcjonować bez odpowiednio przekazywanej informacji. - Trzeba to jednak robić z uwzględnieniem walorów estetycznych - podkreśla Głogowski.

W ubiegłym tygodniu stowarzyszenie wysłało list do prezydenta Jaśkowiaka, w którym przypomina, że UMP już dziś ma narzędzia do walki z reklamową samowolą, nie są one jednak odpowiednio wykorzystywane.

- Zaapelowaliśmy o egzekwowanie zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania z 2012 roku, które zabrania wieszania wielkoformatowych reklam na nieruchomościach miejskich w śródmieściu. Obecnie zapis jest całkowicie ignorowany - zauważa społecznik. - Poprosiliśmy też o poparcie pomysłu uchwalenia ustawy krajobrazowej forsowanej w ramach kampanii "Wysoka Izbo - posprzątaj reklamy".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski