reklama

NIK: e-posterunek ma problem

KMK
Policja ma poważny problem z informatyzacją jednostek. Chodzi o system E-posterunek do obsługi postępowań.

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje, że kosztujący ponad 19 mln złotych system E-posterunek nie został dotąd w pełni wdrożony chociaż prace nad nim rozpoczęto już w 2007 roku.

System nie funkcjonuje we wszystkich jednostkach policji, a nawet tam, gdzie jest zainstalowany to bywa wykorzystywany tylko do obsługi niewielkiej części postępowań gdyż nie działają jego wszystkie funkcje. Kontrolerzy stwierdzili przy tym, że w części komend komputery, w których był zainstalowany program E-posterunek nie były wystarczająco zabezpieczone przed wyciekiem danych osobowych.

Niestety, nie wiadomo jak nowy system informatyczny sprawdza się w Wielkopolsce. Kontrolą NIK nie objęto jednostek policji z naszego województwa.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Quo vadis Policjo?
Autor: GRUBYFUS (zredagowany przez: Magda Głowala-Habel)

Państwo jest bogate, państwo zapłaci więc za tą fanaberie. A tak a'propos. Podobno powodem wprowadzenia takiej aplikacji jest szereg biurokratycznych kwitów w Policji. Tylko, że te kwity nie narzucił Kowalski z zewnątrz ani nawet Sejm Najjaśniejszej. To wytwór samej Policji. A może zamiast kosztownej zabawki to zlikwidować te kwitki. To można zrobić taniej.
Przywileje
Temat trudny i kontrowersyjny. Na temat emerytur nie wypowiem się, ale poruszę tylko temat zwolnień.
W "dobrym" okresie naraz na zwolnieniach może być i do 7000 policjantów. To razem z wakatami daje około 15% mniej policjantów w służbie. Życie - wiadomo grypa nie wybiera. Problem są jednak ci, którzy wykorzystując 100% płatnego zwolnienia często wręcz podejmują drugą pracę (oczywiście nielegalnie i bez zgody), pod legendą zwolnień lekarskich obrabiają swoją gospodarkę lub kobiet w ciąży, które od pierwszej informacji o zajściu przedstawiają zielone kwitki i na 100% zwolnieniach lekarskich jadą od zajścia do urodzenia.
Tak naprawdę prawdziwie i normalnie funkcjonujący policjanci na zwolnienie jak pójdą raz w roku to wszystkie pieniądze. Oni nie muszą się martwić o ewentualne zmiany. Niestety wiele jest takich osób, którzy służbę w Policji często traktują jak przechowalnię i to trzeba powiedzieć wprost.
W Polskiej Policji Państwowej nie zmienia się nic od wielu lat. Tak naprawdę żaden projekt nigdy nie został doprowadzony do końca. Mało kto pamięta, iż kiedyś Policja zachłysnęła się ISO (systemem zarządzania jakością), ale próżno dzisiaj szukać na jednostkach reliktów dawnych elementów tegoż systemu.
Biurokracja jest w Policji przeolbrzymia. A przecież kwestia podnoszonych formularzy, który ma zastąpić wspomniany system e-posterunek jest prosta do rozwiązania, a koszta wprowadzenia zmian będą co najmniej nikłe. Najgorsze jest to, iż to sama organizacja tworzy szereg funkcjonujących obok siebie systemów informatycznych do którego Policjant musi dopisać stosowne kwitki, kwitunie i inne formularze.
Kłamstwem jest, iż Policjanci zawsze muszą wszystko ręcznie wypełniać. Powstało własnym, policyjnym sumptem szereg rozwiązań, programów i aplikacji usprawniających gąszcz biurokracji. Problemem jest jednak to, iż są to rozwiązania prawie bezpłatne, życiowe i wreszcie opracowane przez tych, którzy są najbliżej realiów pracy. I może o to chodzi, że ktoś z zewnątrz nie będzie mógł zarobić? A przecież Policjantowi zamiast kilku milionów starczyłoby kilka tysięcy nagrody. Na pewno było by taniej. Tylko, że Policjant w potocznym znaczeniu to tępak służący do szarpania się ze społeczeństwem w imieniu Państwa Polskiego.
I tak na marginesie. Przy Komendancie Głównym Policji funkcjonuje "Rada Konsultacyjna Komendanta Głównego Policji" – ciekawe co i komu doradza?

interia.pl

P
Przełożony jes mądrzejszy?

Quo vadis Policjo?
Autor: GRUBYFUS (zredagowany przez: Magda Głowala-Habel)

Czy Policja naprawdę oszczędza?
No właśnie podobno jest kryzys. Według ostatnich doniesień nawet wojskowi mają stracić pieniądze na swoje ulubione, śmiercionośne zabawki. Tymczasem planowane jest wprowadzenie w Policji programu "e-posterunek", który z grubsza polega na tym, iż na każde miejsca zdarzenia policjant będzie udawał się z laptopem, gdzie wszystko będzie zapisywane (wykonywanie protokołów, rejestracji etc.), a dane będą się mogły kopiować, powielać i raz zapisane wykorzystywać w wielu dokumentach. Pięknie - XXII wiek to najmarniej. Jest tylko problem, który już uważny czytelnik może wychwycić we wrześniowym numerze magazynu policyjnego.
Sama aplikacja kosztowała Policję 298 900 złotych. Kwota może być niby nie duża, ale niepokój budzi kwestia gwarancji. Została ona podpisana na dwa lata do 01 maja 2012 roku. No właśnie. Gwarancja już biegnie, a tylko w jej ramach firma będzie mogła bezpłatnie wykonać ewentualne naprawy, zmiany etc. Potem Policja niestety będzie pewnie płaciła olbrzymie kwoty za zmianę nawet jednej ikonki. Poza tym sama aplikacja to nie wszystko. Tymczasem gwarancja już zaraz będzie miała pół roku, a w gazecie policyjnej czytamy "W samym przetargu na aplikację tylko pośredniczyliśmy – mówi nadkom. Małgorzata Pawłowicz, zastępca dyrektora Biura Łączności i Informatyki KGP. – Dopiero teraz stoi przed nami zadanie kupienia odpowiedniego sprzętu, który mógłby zostać wykorzystany do pracy w terenie. Sprawdziliśmy już, że urządzenia mobilne zamontowane w policyjnych radiowozach nadają się do nowej aplikacji. Ale radiowozem nie wszędzie można dotrzeć. Testowane są więc obecnie tablety, co prawda droższe od laptopów, ale odporne na uderzenia, upadki i skrajne różnice temperatur". (Magazyn Policyjny 997).
Proszę sobie wyobrazić zakup odpowiedniego sprzętu dla kilkunastu tysięcy policjantów. Zanim on dojdzie na jednostki to sporo czasu minie, a minie też gwarancja. Najrealniej wypowiedział się w tym samym magazynie jeden z testerów aplikacji (pozostali chwalili aplikację)
"Program i koncepcja na pewno dobre, mogące usprawnić pracę jednostek liniowych, ale obawiam się, że aplikacja nie została odpowiednio przetestowana. Testy dotyczyły tylko pewnych części programu. Zabrakło przeprowadzenia choćby jednego, nawet fikcyjnego postępowania przygotowawczego od początku do końca. Podobno nie było na to czasu. Boję się więc, że program będzie dopiero teraz testowany, ale już na żywym organizmie".
Ja tylko wtrącę. Testy odbywały się wiosną. Nikt nie przetrawił policjanta z laptopem i przenośną drukarką na miejscu np. wypadku drogowego w temperaturze minus 20 stopni lub np. na otwartym polu przy trupie, gdzie nie może doturlać się radiowóz (drukarka dlatego, iż zgodnie z prawem protokół sporządza się na miejscu wykonania czynności i osoby obecne muszą go podpisać).

Z
Zdrowy rozsadek

Quo vadis Policjo?
Autor: GRUBYFUS (zredagowany przez: Magda Głowala-Habel)

Oszczędności
No właśnie oszczędności - najważniejsze obecnie słowo w Polskiej Policji zaraz po statystyce. Są one wymuszone kryzysem państwa i właśnie to w tej formacji chyba najbardziej ten kryzys widać. Policjanci kupują własny papier do drukarek, pracują na prywatnych tonerach, tuszach i komputerach. Artykuły prasowe pełne są informacji o wyłączaniu żarówek itp.
Najgorsze, że wbrew pozorom nie wszędzie tak jest. Jeżeli powiat czy gmina ma środki, to dofinansowuje własną jednostkę Policji, bo tylko samorządy (zgodnie z Ustawą o Policji) mogą to robić. Najczęściej jest tak, iż oficjalnie kupuje się w porozumieniu z właściwą Komendą Wojewódzką sprzęt, który o dziwo jest taki sam jaki pracuje w gminie/powiecie. Potem to już proste. Jeden toner dla gminy/powiatu jeden dla jednostki Policji i tak można te przypadki powielać w nieskończoność.
W tej całej samorządowej pomocy najgorzej chyba ma Warszawa i województwo mazowieckie. W Warszawie nie ma gmin – wszystkim zarządza miasto, a ono musi zapłacić "kontrybucję" dla państwa. Podobnie jest niestety z województwem mazowieckim.
Żeby podać przykład. Warszawa opłacała około 100 etatów dzielnicowych (oznacza to iż oprócz opisanego wcześniej stanu etatowego były dodatkowe etaty płatne przez miasto) i kilka kompanii służby kandydackiej. Ponieważ trzeba zacisnąć pasa i oddać równowartość Mostu Północnego to od 01 stycznia tego roku miasto już nie opłaca dodatkowych etatów, a problem kompanii kandydackich sam się rozwiązał.
Najgorsze w tym wszystkim jest to, iż teoretycznie budżet Policji systematycznie rośnie. W 2000 roku było to 4 mld 739 złotych, w 2008 roku – 8 mld 522 mln złotych, rok 2009 to kwota 9 mld 277 milionów złotych. Dużo? Oj bardzo dużo. Ale diabeł tkwi jak zwykle w szczegółach.
Sprzęt Polskiej Policji do roku 2008 to w większości był jeżdżący, pływający lub latający antyk. Dlatego też w ramach budżetu wprowadzono tzw. program modernizacji i wydatki przewidziane dla niego dopisano do budżetu Policji. Trzeba zakupić wiele samochodów różnego typu, przystosować m.in. pion techniki kryminalistycznej do realiów XXI wieku, zmodernizować lub wybudować od podstaw wiele budynków itp. To normalne, iż będzie to kosztować. Na początku szło dobrze. Niestety pierwszy kryzys "walnął" Policję właśnie w 2009 roku.
Po pierwsze Policja weszła już w 2009 rok z długami – było tego około 460 milionów złotych, a więc na starcie trzeba byłoby oddać około 5% budżetu. W trakcie roku dodatkowo ucięto 802 miliony złotych (trzeba przecież zrobić oszczędności). Tak więc w samym 2009 roku Policja straciła prawie 15% swojego budżetu. Co za to można było kupić każdy może sam sobie policzyć.

R
Rewelacja

Quo vadis Policjo?
Autor: GRUBYFUS (zredagowany przez: Magda Głowala-Habel)

Tak w zasadzie to nie wiem co dać we wstępie. Wszystko jest ważne.
Znikający element ludzki
Podstawa funkcjonowania każdej instytucji to wyszkolony profesjonalista. Polska Policja Państwowa od wielu lat robi wszystko aby tych profesjonalistów było coraz mniej, a jeżeli już są to najlepiej aby szybko skorzystali z przysługującej Policjantom wcześniejszej emerytury. Tak się bowiem dziwnie składa, iż z roku na rok Policjantów jest coraz mniej, ich szkolenia są systematycznie ograniczane lub zwalane na barki przełożonych.
Szybki przegląd kadrowy
Rok 2005 to stan etatowy polskiej policji - 103.309 stan zatrudnienia – 100.654 i jednocześnie 2650 policjantów w służbie kandydackiej.
Rok 2009 to stan etatowy polskiej policji – 103 309 stan zatrudnienia – 98 316 i już tylko 1132 policjantów służby kandydackiej (dane za 01 lipca 2009 roku).
Dodatkowo należy przypomnieć, iż najlepszy dla dawnej służby kandydackiej (były to Oddziały Prewencji Policji, gdzie można było odsłużyć zasadniczą służbę wojskową) rok 2006 to 3016 takich policjantów w linii. Oczywiście służby kandydackiej już nie ma – armia przeszła na zawodowstwo, więc po co odrabiać służbę wojskową w Policji.
Nie wiadomo jak skomentować fakt, iż minęła już I połowa 2010 roku, a ostatnie ujawnione na stronie KGP dane o obecnym stanie osobowym dotyczą 1 połowy 2009. Jest więc aż tak źle, że nikt nie chce publikować oficjalnych danych, czy też w ramach oszczędności skasowano etat, który w komendzie Głównej Policji odpowiadał za modyfikację tej strony internetowej?
Jeżeli przyjąć aktualne wakaty w liczbie ok. 5000 (a może to być duży optymizm) i dodać brakujący element w postaci nieobecnych policjantów ze służby kandydackiej to wychodzi, iż do służby jest wystawianych dziennie o 8000 mniej policjantów co oznacza zbliżanie się braków w Policji do magicznej granicy 10% całego stanu osobowego.
Oczywiście kłopoty kadrowe Policji wynikają z problemów budżetu państwa, ale czy jest to usprawiedliwienie?

o
obserwator

SEWN − czyli e-learning w policji, to kierunkiem, który należy przyjąć dla lepszego doskonalenia

Po ponad 6 latach od wydania paru milionów na tzw. e-lerning, przedstawiciele policji dochodzą do wniosku, że warto przyjąc kierunek /chyba zmierzający do wykorzystania tej aplikacji lub zakupienia nowej/ na e-lerning dla lepszego doskonalenia i rozwoju policjantów. A 5 lat wcześniej ich koledzy z innej policyjnej szkoły, tak zachłystywali się e-lerningiem: "Milowy krok w przyszłość...
Ludwik Pasteur mawiał, że "Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat".

p
przeczołgany

Nowoczesne srodki dydaktyczne SEWN - Szkoła Policji w Katowicach
katowice.szkolapolicji.gov.pl/?page_id=13131&aid...pid...
Format pliku: PDF/Adobe Acrobat - Szybki podgląd
E-learning w policji polskiej ..................................................................................20 .... i prowadzony kurswirtualny, wykorzystujący najnowsze osiągnięcia distance ...

SZKOŁA POLICJI W KATOWICACH MATERIAŁY DYDAKTYCZNE

Nowoczesne środki dydaktyczne System Elektronicznego Wspomagania Nauczania (SEWN)

Opracowanie: mł. insp. Barbara Orzeł nadkom. Tomasz Mreńca asp. szt. Sławomir Manterys

ZAKŁAD OGÓLNOZAWODOWY
Wydawnictwo Szkoły Policji w Katowicach 2013

Zakończenie
Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu na nowoczesne metody nauczania oraz rozwojowi tej formy kształcenia, policja polska poczyniła starania o wprowadzenie tej formy nauczania. Przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu Systemu Elektronicznego Wspomagania Nauczania brano pod uwagę fakty, które przemawiają na korzyść e-learningu. Jak wiadomo przede wszystkim są to oszczędności finansowe oraz regulacja mobilności osób, które nie muszą na czas szkolenia być delegowane do ośrodków szkoleniowych. Tak więc minimalizację kosztów można rozpatrywać m.in. w następujących obszarach: − zakwaterowanie i wyżywienie; − delegacje; − uposażenie nauczycieli policyjnych, gdyż jeden nauczyciel odpowiada za wykształcenie większej ilości słuchaczy. Lepsza mobilność policjantów przejawia się obecnością w swoim miejscu pracy osoby, która część lub całe szkolenie odbywa w formie e-learningu. Co za tym idzie, policjant taki może nadal wykonywać swoje obowiązki służbowe, a część czasu poświęcić na samokształcenie. Biorąc pod uwagę powyższe zagadnienia, jak i informacje opisane w naszym skrypcie, należy uznać, że SEWN − czyli e-learning w policji, jest kierunkiem, który należałoby przyjąć dla lepszego doskonalenia i rozwoju policjantów.
30

f
frustrat

Dotychczas zaangażowane środki pochodzą z budżetu KGP (30 000 zł), Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (670 000 zł) i z oszczędności pozyskanych z projektów finansowanych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego (8 870 000 zł).
W trakcie przygotowań znajduje się kolejny zakup sprzętu do aplikacji e-Posterunek ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wartości ok. 386 000 zł oraz z budżetu Policji o wartości ok. 16 mln zł.

f
frustrat

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 21533

w sprawie realizacji programu e-Posterunek

Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 25 marca 2011 r. (sygn. SPS-023-21533/11) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jarosława Matwiejuka w sprawie realizacji programu e-Posterunek, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Aplikacja e-Posterunek została wdrożona do użytkowania w kraju w czerwcu 2010 r. Jest to nowe narzędzie i oczekiwany efekt pełnego wykorzystania e-Posterunku należy traktować jako proces rozłożony w czasie, uzależniony m.in. od zasobów sprzętowych spełniających wymagania aplikacji.

Sukcesywnie, w miarę możliwości finansowych, użytkownik końcowy doposażany jest w dedykowany sprzęt dostępowy. Priorytetowo traktowanych jest 5 zespołów testujących, które uczestniczyły w projekcie budowy aplikacji, oraz 5 wybranych jednostek wzorcowych w Komendzie Stołecznej Policji oraz komendach wojewódzkich Policji we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu i Szczecinie.

Aplikacja e-Posterunek działa prawidłowo, a ujawniane przez użytkowników ewentualne błędy zgłaszane są w ramach gwarancji do wykonawcy, zgodnie z ustaloną procedurą zgłoszeń usterek.

Uzyskanie efektu pełnego wdrożenia aplikacji wymaga zarówno odpowiedniego sprzętu dostępowego, jak i przeszkolenia gwarantującego poznanie możliwości narzędzia. Komenda Główna Policji przeprowadziła w 2010 r. szkolenia dla administratorów komend wojewódzkich Policji, po czym korzystanie z aplikacji rozpoczęły piony dochodzeniowo-śledcze komend wojewódzkich i jednostek im podległych. Aktualnie trwają szkolenia w systemie kaskadowym w pionie kryminalnym.

Pion ruchu drogowego będzie mógł rozpocząć korzystanie z aplikacji po wdrożeniu drugiego etapu przedsięwzięcia związanego z rozbudową bieżącej aplikacji o dodatkowe formularze. W tym celu Centrum Projektów Informatycznych MSWiA przeprowadziło postępowanie przetargowe, w wyniku którego planowane jest podpisanie umowy, która pozwoli rozbudować aplikację i poprawić jej funkcjonalność zgodnie z sugestiami użytkownika końcowego.

Według danych z dnia 1 kwietnia 2011 r., spośród 13 370 policjantów prowadzących postępowania przygotowawcze przeszkolonych z zakresu użytkowania aplikacji e-Posterunek zostało 9878 funkcjonariuszy, co stanowi 74% ogółu.

W 2010 r. do służb dochodzeniowo-śledczych dostarczono 80 zestawów sprzętu (laptop, drukarka i aparat cyfrowy), zakupionych w ramach projektu badawczego prowadzonego przez Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie. Do 31 stycznia 2011 r., zgodnie z potrzebami, do jednostek wzorcowych dodatkowo trafiło 10 zestawów stacjonarnych PC. Do 30 kwietnia br. do jednostek w kraju trafi kolejna partia 1001 urządzeń mobilnych i 221 drukarek mobilnych dostosowanych do pracy w terenie, bezpośrednio na miejscu zdarzenia.

Aktualnie wspólnie z WSPol w Szczytnie przygotowywany jest kolejny zakup ok. 60-80 zestawów sprzętu dostępowego dedykowanego dla jednostek wzorcowych. Trwają również przygotowania do sfinansowania dostaw sprzętu z budżetu Komendy Głównej Policji, z terminem wykonania do końca 2011 r., co pozwoli doposażyć jednostki wzorcowe i uzupełnić potrzeby w kraju.

Równolegle przeprowadzona została analiza wykorzystywanego obecnie sprzętu znajdującego się na stanie jednostek terenowych Policji, którego doposażenie w odpowiednie komponenty umożliwi pracę z aplikacją i zwiększy zasoby sprzętowe przystosowane do pracy z nowym narzędziem o ok. 1500 stanowisk.

Należy wskazać, że wdrożenie aplikacji e-Posterunek realizowane jest siłami własnymi Policji. Szkolenia z aplikacji e-Posterunek dla administratorów przeprowadziło Biuro Łączności i Informatyki KGP we własnym zakresie, natomiast szkolenia w zakresie merytorycznym prowadzone są w systemie kaskadowym przez służby kryminalne.

Dotychczas zaangażowane środki pochodzą

k
kgp

W zaplanowanych testach nowego systemu informatycznego wezmą udział wyróżniający się wiedzą, sumiennością i kreatywnością policjanci komórek dochodzeniowo-śledczych z komend miejskich, powiatowych, rejonowych Policji, którzy biegle posługują się sprzętem komputerowym i jednocześnie na co dzień obsługują zdarzenia oraz prowadzą postępowania przygotowawcze. Praca tych policjantów będzie koordynowana przez wytypowanego policjanta z Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego Komendy Wojewódzkiej/Stołecznej Policji. Przekazywane przez tych policjantów opinie i uwagi na temat funkcjonowania testowanego programu będą podstawowym źródłem informacji dla jego twórców.
Biorący udział w testach policjanci zostaną wyposażeni w niezbędny sprzęt komputerowy wraz z peryferyjnymi urządzeniami. Przed rozpoczęciem testów oddelegowani policjanci w ciągu 5 dni zostaną przeszkoleni w Komendzie Głównej Policji.

k
kgp

Projektowany system będzie automatycznie przetwarzał dane na potrzeby Krajowego Systemu Informacyjnego Policji. Jednorazowe wpisanie danych, np. podejrzanego, pokrzywdzonego lub innych uczestników postępowania, albo danych charakteryzujących (identyfikujących) przedmioty, pozwoli na wykorzystanie ich w różnego rodzaju protokołach, postanowieniach, zaświadczeniach i innych pismach procesowych, a także podczas dokonywania sprawdzeń osób, miejsc, podmiotów i rzeczy. Z uwagi na fakt, iż „kreator” będzie prowadził krok po kroku policjanta spisującego dany protokół lub sporządzającego inny dokument, zapewnione będzie prawidłowe (w tym także kompletne) jego wypełnienie.
„Elektroniczny Moduł Procesowy” wyposażony będzie również w katalogi specjalistycznych i prawidłowych merytorycznie określeń – jakże często sprawiających policjantom trudności – z różnych dziedzin życia: techniki, nauki, sztuki, itd., w tym medycyny, budownictwa, motoryzacji, wyposażenia wnętrz, itp. Również dla uproszczenia pracy policjantów funkcjonować będą algorytmy oględzin, np. pojazdów, pomieszczeń.

Główną zaletą tworzonego „Elektronicznego Modułu Procesowego” będzie jego prosta obsługa, pozwalająca na korzystanie z niego każdemu policjantowi. Oprócz tego wprowadzenie do powszechnego stosowania przez policjantów projektowanego „Modułu” pozwoli na lepsze zorganizowanie czasu pracy w komórkach dochodzeniowo-śledczych Policji, a „zdjęcie” z policjantów wielu obecnie wykonywanych czynności, np. rejestracyjno – sprawdzających, analitycznych i biurowych z pewnością przełoży się na możliwość prowadzenia skuteczniejszego procesu dowodowo-wykrywczego. Jednocześnie należy podkreślić, że stosowanie „Elektronicznego Modułu Procesowego” zadowoli również szeroko rozumianych „klientów zewnętrznych” Policji, gdyż ich obsługa będzie przeprowadzana nowocześnie i sprawnie, a co za tym idzie – szybciej niż dotychczas. Umożliwi to zmianę niestety jeszcze powszechnego przekonania obywateli o wszechobecnej w Policji biurokracji.
Biuro Kryminalne KGP zaproponowało, aby w katalogu zdarzeń „Modułu” znalazły się wymienione poniżej przestępstwa:
1)zabójstwo – art. 148 k.k.,
2)nieumyślne spowodowanie śmierci – art. 155 k.k.,
3)bójka lub pobicie, w tym z użyciem niebezpiecznego narzędzia – art. 158 lub 159 k.k.,
4)sprowadzenie katastrofy – art. 163 k.k.,
5)sprowadzenie katastrofy w komunikacji – art. 173 k.k.,
6)wypadek drogowy – art. 177 k.k.,
7)zgwałcenie – art. 197 k.k.,
8)znęcanie – art. 207 k.k.,
9)łapownictwo – art. 228 lub 229 k.k.,
10)znieważenie, ograbianie zwłok, grobu lub miejsca spoczynku zmarłego – art. 262 k.k.,
11)nielegalny wyrób lub posiadanie broni – art. 263 § 1, 2 k.k.,
12)kradzież cudzej rzeczy lub energii elektrycznej – art. 278 § 1, 5 k.k.,
13)kradzież z włamaniem – art. 279 k.k.,
14)rozbój – art. 280 k.k.,
15)„kradzież” impulsów – art. 285 k.k.,
16)uszkodzenie mienia – art. 288 k.k.,
17)zabór pojazdu w celu krótkotrwałego użycia – art. 289 k.k.,
18)wyrąb drzewa w lesie – art. 290 k.k.,

19) określone w Rozdziale 7. Przepisy karne ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
Przed wprowadzeniem do powszechnego użytkowania „Elektronicznego Modułu Procesowego” niezbędne jest wykonanie testów przedmiotowego narzędzia. Przewiduje się, że takie testy – przeprowadzone przez wybranych policjantów komórek, w których wykonywane są czynności dochodzeniowo-śledcze – będą trwały około 6 miesięcy i rozpoczną się w drugiej lub trzeciej dekadzie października 2006 r.
W zaplanowanych testach nowego systemu informatycznego wezmą udział wyróżniający się wiedzą, sumiennością i kreatywnością policjanci komórek dochodzeniowo-śledczych z komend miejskich, powiatowych, rejonowych Policji, którzy biegle posługują się sprzętem komputerowym i jednocześnie na co dzień obsługują zdarzenia oraz prowadzą postępowania przygotowawcze. Praca tych policjantów będzie koordynowana przez wytypowanego policjanta z Wydziału Dochodzeniowo-

k
kgp

ZAMIAST KLAWIATURY – MIKROFON

Kolejnym marzeniem, które powoli staje się rzeczywistością, jest wykorzystanie przez e Posterunek systemu automatycznego rozpoznawania mowy (ARM). Nad tym rozwiązaniem trwają prace w Laboratorium Zintegrowanych Systemów Przetwarzania Języka i Mowy Poznańskiego Centrum Superkomputerowo Sieciowego. Policjant mógłby wykorzystać ARM np. do wprowadzania zeznań świadka bezpośrednio na miejscu zdarzenia. Słowa automatycznie transponowane byłyby na tekst i wprowadzane do wymaganego formularza. Skróciłoby to czas i zdecydowanie pomogło w pracy w miejscach trudno dostępnych, nieoświetlonych itp. Największy problem techniczny leży w różnorodności ludzkiej dykcji. Już wiadomo, że np. podczas przesłuchania świadka policjant musiałby powtarzać słowa zdenerwowanego czy zestresowanego rozmówcy, by ARM nie przekłamywał jego relacji ze względu na emocje, jakie towarzyszą wypowiadanym słowom.

o
oficer KGP

Jak informuje podinsp. Małgorzata Pawłowicz, zastępca dyrektora Biura Łączności i Informatyki KGP, testowa wersja interfejsu zgodnie z umową powinna zostać wykonana do 15 grudnia br. Nie dotyczy to wszystkich danych zawartych w postępowaniu, a tylko tych, które w KSIP są wymagane obowiązującymi przepisami. „Inteligentny” program wybiera tylko te, które mają trafić do KSIP i sam je tam przesyła.

Usprawnienie to eliminuje ponadto potencjalne błędy mogące powstać przy ręcznym wprowadzaniu danych do KSIP, zwłaszcza że z reguły robią to w policyjnych jednostkach inne osoby niż te, które obsługują aplikację e Posterunek.

– Chcemy również – dodaje Małgorzata Pawłowicz – by w przyszłości dane dotyczące postępowań trafiały do centralnego zbioru, dzięki czemu policjant np. z Rzeszowa mógłby zapoznać się ze sprawą prowadzoną w Szczecinie (i wszystkich innych jednostkach w kraju).

ZAMIAST KLAWIATURY – MIKROFON

Kolejnym marzeniem, które powoli staje się rzeczywistością, jest wykorzystanie przez e Posterunek systemu automatycznego rozpoznawania mowy (ARM). Nad tym rozwiązaniem trwają prace w Laboratorium Zintegrowanych Systemów Przetwarzania Języka i Mowy Poznańskiego Centrum Superkomputerowo Sieciowego. Policjant mógłby wykorzystać ARM np. do wprowadzania zeznań świadka bezpośrednio na miejscu zdarzenia. Słowa automatycznie transponowane byłyby na tekst i wprowadzane do wymaganego formularza. Skróciłoby to czas i zdecydowanie pomogło w pracy w miejscach trudno dostępnych, nieoświetlonych itp. Największy problem techniczny leży w różnorodności ludzkiej dykcji. Już wiadomo, że np. podczas przesłuchania świadka policjant musiałby powtarzać słowa zdenerwowanego czy zestresowanego rozmówcy, by ARM nie przekłamywał jego relacji ze względu na emocje, jakie towarzyszą wypowiadanym słowom.
SPRZĘT A RYNEK

Oprócz wciąż doskonalonej aplikacji całe przedsięwzięcie wymaga jeszcze odpowiedniego sprzętu. W 2010 r. jednostki Policji posiadały zaledwie 3139 komputerów spełniających wymagania e Posterunku. Kupiono więc 80 zestawów (laptop, drukarka, aparat cyfrowy), w styczniu br. 10 zestawów stacjonarnych PC, w lipcu 1001 urządzeń mobilnych, we wrześniu 343 drukarki atramentowe. W trakcie zakupu jest kolejnych 686 drukarek. W 2011 r. dodatkowo przekazano jednostkom zasilenie finansowe w kwocie 3 mln zł na potrzeby modernizacji i doposażenia pionu dochodzeniowo śledczego w urządzenia dostępowe, dzięki czemu pozyskano kolejne 1684 sztuki sprzętu. Przeprowadzono również postępowanie przetargowe na najem 6 tys. laptopów, spośród których 5 tys. trafi do pionu dochodzeniowo śledczego oraz do rewirów dzielnicowych. Sprzęt zostanie wynajęty na 4 lata, po czym będzie zwrócony. W tym czasie będzie na bieżąco serwisowany przez użyczającego. Z kolei dzięki realizowanemu w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie projektowi badawczo rozwojowemu „Budowa prototypu Elektronicznego Modułu Procesowego”, dotyczącego analizy możliwości budowy centralnej bazy, w której będą gromadzone wszystkie dane zebrane dzięki e Posterunkowi, zakupiono kolejnych 80 kompletów laptopów z aparatami cyfrowymi. Obecnie, uwzględniając prowadzone zakupy, można przyjąć, że potrzeby jednostek Policji dotyczące wyposażenia w sprzęt do e Posterunku są zabezpieczone w prawie 86 procentach.

Zainstalowane w radiowozach, użytkowane przez policjantów przewoźne terminale mobilne są wyposażone w moduł GPRS, co zapewnia im współpracę z Systemem Wspomagania Dowodzenia w zakresie obsługi zgłoszeń oraz możliwość sprawdzeń w centralnych systemach policyjnych (KSIP, PESEL, CEPiK, AFIS, SIS). Wkrótce policjanci z ruchu drogowego wykorzystają terminale do pracy z aplikacją e Posterunek, co pozwoli im uzyskiwać informacje niezbędne do wykonywania czynności bezpośrednio na miejscu zdarzenia, i do rejestracji danych w KSIP.

– Na rynku wciąż jednak nie udaje się znaleźć drukarek o podwyższonych parametrach – mówi podinsp. Małgorzata Pawłowicz – które spełniłyby wszystkie wymagania EMP i jego użytkowników, usprawniając

k
krytyk logistyków

dalszy ciąg:
w związku z uzasadnionym podejrzeniem popełnienia przestępstw polegających na niegospodarnym wydatkowaniu w kgP środków publicznych oraz na niezabezpieczeniu danych osobowych przetwarzanych w aplikacji e-posterunek, nIk sporządziła na podstawie art. 63 ustawy o nIk, dwa zawiadomienia do Prokuratury. Ponadto generalnemu Inspektorowi danych osobowych przekazano informacje dotyczące nieprawidłowości stwierdzonych w zakresie niezgodnego z przepisami przetwarzania przez Policję danych osobowych uczestników postępowań przygotowawczych.

finansowe rezultaty kontroli na finansowe rezultaty kontroli złożyły się nieprawidłowości w kwocie ogółem 20 402,7 tys. zł, z tego: − kwota wydatkowana z naruszeniem zasad należytego zarządzania finansami w wysokości 19 371,9 tys. zł, dotycząca nakładów poniesionych nierzetelnie, niecelowo i niegospodarnie na wytworzenie i rozbudowę aplikacji e-posterunek oraz na doposażenie jednostek Policji w sprzęt dostępowy do obsługi tego systemu; − kwota 1 030,8 tys. zł stanowiąca potencjalną szkodę w ogólnym budżecie wspólnot europejskich dotycząca wydatków poniesionych przez cPI na budowę oraz rozbudowę aplikacji e-posterunek ze środków projektu ePuaP2 w ramach Po Ig, w części podlegającej dofinansowaniu ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego, które mogą zostać uznane za wydatek niekwalifikowalny.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3