Nowe i wygodniejsze wagony trafiły do PKP Intercity. Zostały wyprodukowane w Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu

Bartosz Kijeski
Bartosz Kijeski
Nowe wagony będą w pełni klimatyzowane, a przy każdym z miejsc będzie indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Koszt jednego wagonu to średnio 8,5 mln złotych. "Wózki" będą mogły osiągnąć prędkość do 200 km/h. Zastosowana technologia spowoduje, że będą one bardziej ciche, po to, aby zwiększyć komfort podróży pasażerówZobacz zdjęcia --->
Nowe wagony będą w pełni klimatyzowane, a przy każdym z miejsc będzie indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Koszt jednego wagonu to średnio 8,5 mln złotych. "Wózki" będą mogły osiągnąć prędkość do 200 km/h. Zastosowana technologia spowoduje, że będą one bardziej ciche, po to, aby zwiększyć komfort podróży pasażerówZobacz zdjęcia --->Adam Jastrzębowski
Udostępnij:
Nowe, wygodniejsze wagony oraz zmodernizowane lokomotywy. Pasażerowie kolei od 2022 roku będą mieli okazję podróżować w nowych składach, które zostaną wyprodukowane w Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Pierwsze osiem wagonów zostało już przekazanych PKP Intercity. Jeszcze w tym roku spółka odbierze od poznańskiego producenta 81 wagonów oraz 13 zmodernizowanych lokomotyw.

Nowe wagony przekazane spółce PKP Intercity

Pierwsze osiem wagonów, które zostały oddane do użytku to wagony bezprzedziałowe 2. klasy. Są one przystosowane m.in do przewozów rowerów. W nowych składach, które będą w pełni klimatyzowane, pasażerowie będą mogli skorzystać z dużo wygodniejszych i bardziej komfortowych miejsc. Pod każdym fotelem znajdzie się indywidualne gniazdko elektryczne oraz dodatkowe oświetlenie.

Dodatkowo zostanie zmodernizowana i przystosowana do potrzeb podróżnych informacja pasażerska. Producent zadbał też o zainstalowanie wzmacniaczy sygnału komórkowego oraz bezprzewodowej sieci WI-FI.

- Te wszystkie działania służą po to, aby budować pozycję polskiej kolei. Po to, aby pasażerowie chcieli częściej korzystać z usług kolei oraz PKP Intercity

- zauważa Andrzej Bittel, sekretarz stanu ministerstwa infrastruktury.

Zobacz, jak wygląda nowy wagon wyprodukowany w Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu:

Członkowie zarządu nazywają te wagony “komputerami na kołach”. Wagony mogą osiągnąć prędkość 200 km/h. Do wyposażenia składów wykorzystano kilkanaście kilometrów kabli oraz bardzo zaawansowane systemy diagnostyczne. Charakteryzuje je przede wszystkim bardzo niski poziom hałasu.

Przeczytaj także:

- Zastosowane udogodnienia mają zapewnić komfort najwyższej klasy dla pasażerów, porównywalny ze słynniejszymi pociągami konkurencji. Śmiało mogę powiedzieć, że pod wieloma względami nawet je przewyższające

- mówi Marcin Rodek, członek zarządu Fabryki Pojazdów Szynowych.

Twierdzi także, że nowe wagony są na bardzo przyzwoitym, europejskim poziomie i na tle innych zagranicznych przewoźników. - Jako producent nie mamy się czego wstydzić - dodaje.

Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu wyprodukuje kolejne wagony

Łącznie w 2022 roku zostaną jeszcze oddane 73 wagony. Na ten cel zostało przeznaczonych blisko 700 mln złotych. Oprócz ośmiu już przekazanych wagonów, w najbliższych 12 miesiącach zostanie wyprodukowanych:

  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy,
  • 19 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy,
  • 27 wagonów przedziałowych 2. klasy,
  • 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów,
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Sprawdź też:

Wszystkie powstaną w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych.

Ponad 100-letnia historia tego zakładu jest cały czas kontynuowana i realizowana. Wieloletnie doświadczenie zostało wykorzystane w stworzeniu tych bardzo nowoczesnych produktów, które przekazujemy spółce PKP Intercity

- powiedział Krzysztof Laskowski, prezes zarządu H. Cegielski z FPS.

Oddanie nowych wagonów to efekt współpracy spółki PKP Intercity z poznańską FPS. Wcześniej producent dostarczył przewoźnikowi 90 unowocześnionych wagonów 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość tego zamówienia wyniosła 410 mln złotych.

W listopadzie 2020 roku zostało natomiast zmodernizowanych 10 wagonów restauracyjnych oraz dokonano modernizacji przedziałowych wagonów osobowych typu 145Ab - wartość zamówienia wyniosła ponad 60 mln złotych.

Czytaj też:

Odrestaurowano dwie lokomotywy spalinowe

Oprócz wybudowania nowych wagonów, producent wyremontował także dwie spalinowe lokomotywy. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki. Mają być one dużo bardziej ekologiczne oraz mają zużywać mniej paliwa. Łącznie do przewoźnika trafi 13 takich pojazdów.

- Nowe wagony i unowocześnione lokomotywy to nie tylko wyższy komfort podróżowania, ale także większe bezpieczeństwo oraz niezawodność. Dążymy do tego, aby coraz większą część naszego taboru stanowiły nowe i zmodernizowane pojazdy

– zapowiada Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Zobacz też:

Budowa tramwaju na Naramowice to w ostatnich latach największa inwestycja komunikacyjna prowadzona w Poznaniu. Torowisko na całej trasie do ul. Błażeja zostało już ułożone. Stanęły również wszystkie słupy trakcyjne i rozwieszana jest na nich sieć, która już w przyszłym roku będzie zasilać prądem tramwaje. Do świąt Bożego Narodzenia wykonawca będzie kontynuował prace związane z układaniem ostatniej warstwy nawierzchni na drogach przy powstającej trasie tramwajowej. Jak inwestycja prezentuje się z lotu ptaka? Zobacz efektowne zdjęcia --->

Tak wygląda największa inwestycja w Poznaniu z lotu ptaka. Z...

Ul. Nad Seganką - nietypowy chodnik, brak przejść dla pieszych i brak miejsc postojowych dla samochodów. ZDM zapewnia, że jeszcze będą prowadzone tu prace i skrzyżowanie będzie przebudowane.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Mieszkańcy Jeżyc wściekli po remoncie ulicy Nad Seganką. Ten...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wojna na Ukrainie to wyzwanie dla całej branży IT, opinia eksperta

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Doradca-społecznik
Czy oni tam na głowy poupadali? Po co produkują wagony z przedziałami? 90 procent pasażerów woli open space, a nie klatki dla drobiu... Niestety - wygangowani gogusie - jest się czego wstydzić: brak rozeznania potrzeb pasażerów.
Przejdź na stronę główną Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie