Obwodnica Poznania gwoździem do trumny Geoparku Morasko?

Norbert KowalskiZaktualizowano 
Geopark Morasko ma powstać na terenach, przez które ma też przebiegać obwodnica
Geopark Morasko ma powstać na terenach, przez które ma też przebiegać obwodnica Grzegorz Dembiński
Zwolennicy powstania Geoparku Morasko postulują wytyczenie innej trasy wokół Poznania. Władze powiatu poznańskiego oraz gmin Suchy Las i Czerwonak chcą, by obwodnica przebiegała przez ich tereny.

- Morasko to nasza perełka o niewykorzystanym potencjale. A skoro mamy perełkę, to powinniśmy ją pokazywać - przekonuje prof. Zbigniew Bełka z Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM, który jest jednym z orędowników powstania Geoparku Morasku.

Jego granice na zachodzie wyznaczałaby Góra Moraska, na północy poligon Biedrusko i Owińska, zaś od wschodu Dziewicza Góra. Geopark miałby pełnić funkcję parku naukowo-rekreacyjnego, w którym główną atrakcją byłyby kratery sprzed 5 tys. lat, gdy na Morasko spadły meteoryty.

- Takie kratery są bardzo rzadkie. W Europie jest tylko jedno porównywalne miejsce, około 100 km od Monachium - wyjaśnia prof. Zbigniew Bełka.

Z kolei dr Magdalena Wdowicka, również wykładowca na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM oraz wiceprezes Stowarzyszenia Zielonka, zwraca uwagę, że geopark mógłby wypromować aglomerację poznańską na skalę międzynarodową i przyczynić się do rozwoju turystyki w regionie.

- Obecnie Poznań jest postrzegany jako miasto biznesowe z potencjałem kulturalnym. Do tego można byłoby jednak dodać także potencjał przyrodniczy. Ponadto geopark mógłby zostać wpisany na listę światowej sieci geoparków UNESCO, co działa na turystów jak magnes - opowiada.

Stworzenie geoparku zależy od przebiegu północno-wschodniego odcinka obwodnicy Poznania. Przypomnijmy, że według wariantów przygotowanych przez poznański Zarząd Dróg Powiatowych, trasa szybkiego ruchu miałaby zaczynać się na drodze S11 w Złotkowie, następnie przebiegać w pobliżu poligonu Biedrusko, przez Puszczę Zielonkę i kończyć się na trasie S5. To oznacza, że przecinałaby tereny, na których miałby powstać Geopark Morasko.
Jest to jeden z powodów, dla których zwolennicy powstania geoparku, a także członkowie Stowarzyszenia Zielonka, apelują o wytyczenie innej trasy. Według ich propozycji obwodnica miałaby zaczynać się przed Obornikami, przebiegać na północ od poligonu Biedrusko oraz Puszczy Zielonki i łączyć się z trasą S5.

O takiej możliwości nie chce jednak słyszeć starosta poznański Jan Grabkowski. - To byłoby niezrozumiałe. Kto niby jeździłby do Obornik? Poza tym prosiłbym wszystkich, aby nie mówić, że coś nie powstanie, skoro nie jest to pewne - odpowiada.

Podobne stanowisko przedstawia Marek Bereżecki, dyrektor ds. inwestycyjnych w Zarządzie Dróg Powiatowych, który przekonuje, że ostateczna wersja drogi będzie wybrana po trwających aktualnie badaniach środowiskowych. - Te powinny być znane do końca września - mówi.

Budowę obwodnicy popierają za to wójtowie gmin Suchy Las oraz Czerwonak, przez które miałaby przebiegać droga, a jednocześnie miałby mieścić się na nich także Geopark Morasko.

- Nowe połączenie z Poznaniem i pozostałymi gminami byłoby udogodnieniem. Ułatwiłoby mieszkańcom dojazd do pracy, a poza tym moglibyśmy lepiej wykorzystać tereny inwestycyjne w północnej części gminy. Obwodnica spowodowałaby, że byłoby z nimi lepsze połączenie - mówi Jacek Sommerfeld, wójt gminy Czerwonak.

- Obwodnica jest potrzebna, a gdyby zaczynała się w okolicach Złotkowa, byłoby to dobre dla naszej gminy. ZDP powinien jedynie wysłuchać głosy mieszkańców, którzy chcieliby przesunięcia drogi o kilkadziesiąt metrów, by nie była zbyt blisko ich domów - mówi z kolei Grzegorz Wojtera, wójt gminy Suchy Las.

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 36

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zxcv

Z tego co widzimy na zdjęciu to jest to rezerwat architektury i urbanistyki lat 50 XX w.

P
Poznaniak

Jeżeli oni dbają o morasko to ja jestem święty... Połamane tablice, nieoznakowane ścieżki... PATOLOGIA... Co sie niby ma stać jak dadzą obwodnice Poznania ? NIC. Przecież droga nie będzie prowadziła przez same kratery.... "Szkoda ku*** gadać, szkoda szczępić ryja"...

p
poznaniak

Warto w tej sprawie usiąść do stołu i w dobrej atmosferze rozważyć racje naukowców, stowarzyszeń, także w kontekście korzyści, które przynoszą celowe fundusze europejskie, z czego już skorzystali inni np. Kielce tworząc swój geopark.

f
fk

Obwodnica jest potrzebna. Pozostaje tylko dobrze przemyśleć jej przebieg. Osobiście wolę nadłożyć drogi, ale przejechać ją sprawnie i bezpiecznie.
Obwodnica pozwoli ominąć Poznań w sposób bardzo szybki i bezproblemowy. Nie mówimy tu o dojeździe do Poznania, tylko posiadanie alternatywy, żeby do niego nie wjeżdżać.
Dojazdy do Poznania to w większości problem miasta, bo problemy komunikacyjne leżą w jego obrębie - niedrożne drogi, przejazdy kolejowe, itp. Niestety wynika to z zaniedbania i ignorancji władz miasta.
Już teraz dzięki obwodnicy i autostradzie nadkładając sporo drogi można przejechać z północy na południe miasta w czasie przynajmniej czterokrotnie krótszym niż przez miasto. Dzięki nowemu odcinkowi obwodnicy będzie luźniej na bałtyckiej, lechickiej czy nawet naramowickiej. Uważam, że miasto sporo by na tym zyskało.

F
Ferdek Kiepski

Morasko? Ok jest kilka dziur po meteorytach w lesie. Jest rezerwat można wybrać się tam na spacer. Ale tuż obok jest wysypisko, kompostownik powstały z pogwałceniem wszelkich zasad.
Co tam ma niby powstać? Wyłączać tak ogromy obszar argumentując to paroma ha terenu gdzie spadły meteoryty?
Jaki niby ma tam biznes powstać czy inne atrakcje jak nie ma tam jak dojechać?
Uważam, że gminy przez które ta droga ma powstać, powinny się dogadać nie oglądając się na miasto, tak jak miasto nie ogląda się na okoliczne gminy.
Licząc na miasto może dało by radę wybudować kawałek ścieżki rowerowej.

J
JANUSZ

dejta sPokój

w
wk

odcinek od Złotkowa do rzeki Warty jest istotnie niefortunnie poprowadzony - tam są mega fajne tereny do spacerów, łąki, lasy, wzgórza itp. - ten, kto tam nigdy nie był nie zrozumie,,,,

G
Geolog

Ten obszar nie ma być z niczego wyłączony, wręcz przeciwnie, może być akceleratorem rozwoju wielu biznesów m.in. badawczych, turystycznych, gastronomicznych itd. Może dlatego, że w Poznaniu jest taka niska stopa bezrobocia to do tej pory nikt się tym porządnie nie zajął?

e
ed

myślę, że dobrym pomysłem będzie jak naukowcy zajmą się nauką, a nie snuciem wizji fantasy . Jest sporo do zrobienia w poziomie nauki szczególnie jak popatrzymy na ranking polskich uczelni w europie, nie wspominając o światowym rankingu.
Czemu ma służyć niby wyłączenie tak wielkiego obszaru w użytku? Ten "argument" z meteorytami to jakiś totalny żart albo spięcie w głowie. Cały ten rezerwat to w sumie mały obszar z kilkoma zarośniętymi kraterami i paroma ścieżkami między nimi. Do tej pory to taka średnia atrakcja i nagle ma być cudem świata??

C
Chris

Mam wrażenie, że wójtowie promując tę nieprzemyślaną inwestycję, podkreślają swój niejawny zysk otrzymany za jej promowanie. Bo jak inaczej rozumieć stanowisko przeciw swoim mieszkańcom, którzy tych wójtów wybrali...

P
Pieszy

Dobry wujek starosta ma kasę na nową drogę, ale na chodniki mu brakuje ;-)

P
Pieszy

Właśnie, może najpierw pomyśleć o wyremontowaniu dróg powiatowych, wybudowaniu chodników przy nich i dróg rowerowych, żeby ludzie mogli bezpiecznie się po nich poruszać, zamiast budować i potem utrzymywać nowe drogi?

K
Kierowca

Właśnie plany są dokładnie takie, że droga ma być finansowana z budżetu krajowego czyli GDDKiA, bo powiat jest za cienki na to żeby wybudować i sfinasować takiego kolosa (na glinianych nogach).
Przebieg możliwie blisko osiedli, wiosek, miejscowości i poszczególnych domów, a często przez ich środek to poroniony pomysł. Droga ma łączyć, a nie dzielić!
Szerokość pasa drogowego może i do 60 metrów, ale z drogami serwisowymi, rowerowymi i opłotowaniem drugie tyle, nie mówiąc o zjazdach bo tam może być nawet 300-800 metrów i więcej.

B
Borsuk

Jesteś albo ignorantem albo trollem. Brak słów.

G
Gość

To co oni chcą ten ośrodeknaukowo-rekreacyjny dodatkowo wypromować przez hałas i smród spalin ? hmm dość ciekawa taktyka, może ma to stymulować uderzenie meteorytu i smród wulkanu? A jeśli ktoś tam pracuje i nie potrafi odpowiednio wypromować miejsca bo wujek ciotka i mama wujka staszka od ciotki heleny załatwił jakiemuś bez potencjału cymbałowi pracę, to się sami bijcie w czoło. NARA

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3