Osiedle Portowo w Poznaniu. Wątpliwa ekologia?

Monika Kaczyńska
Osiedle Portowo w Poznaniu. Wątpliwa ekologia?Osiedle Portowo w Poznaniu. Wątpliwa ekologia?
Osiedle Portowo w Poznaniu. Wątpliwa ekologia?Osiedle Portowo w Poznaniu. Wątpliwa ekologia? Piotr Tomaszewski
Osiedle Portowo w Poznaniu reklamowane jako nowa jakość w budownictwie może całkiem zakorkować okolice Starołęki - twierdzą sąsiedzi i oprotestowują budowę. Osiedle na 1800 mieszkań z infrastrukturą oświatową i ogólnodostępną mariną zlokalizowane na ponad 10 hektarach należących wcześniej do Polleny Lechii przy ulicy Starołęckiej to koncepcja spółki Vastint należącej do grupy Ikea. Jego powstanie miało być jednym z elementów powrotu Poznania nad Wartę realizowanego zgodnie ze strategią rozwoju miasta do 2030 roku.

„Nowy obszar miejski będzie ściśle związany z rzeką Wartą i poprawi jej walory naturalne, ekologiczne oraz przestrzenne, nowa odnoga rzeki zwiększy przepustowość i zdolność retencyjną rzeki Warty, co jednocześnie poprawi bezpieczeństwo przeciwpowodziowe miasta Poznania” - informowali trzy lata temu autorzy projektu.

Ulica nie pomieści, rozlewiska znikną

Właściciele położonych po sąsiedzku terenów - spółka Millenium Project i Stomil, którzy oprotestowali decyzję o warunkach zbudowy tego terenu patrzą na nią z dużo mniejszym entuzjazmem.

Nie wiadomo jak budowa  Portowa wpłynie na  obszar Natura 2000 i inne obszary chronione

-Wystraczy wyobrazić sobie te sznury samochodów wyjeżdżadjące z osiedla, by zdać sobie sprawę, że to oznacza paraliż komunikacyjny tej części miasta - mówi Ryszard Skrzypczak ze spółki Millenium Project. - Poza tym uważamy, że tak duża inwestycja, przewidującamiędzy innymi prace hydrotechniczne powinna być poprzedzona analizą oddziaływania  na środowisko.

Millenium Project i Stomil oprotestowali decyzję o warunkach zabudowy wydaną dla Portowa.  Wskazywali między innymi na możliwy wpływ inwestycji na położony w odległości 2 km obszar  Natura 2000 - rozlewiska nad Wartą. Zdaniem protestujących stworzenie dodatkowej odnogi rzeki , przy której miałaby powstać marina może im realnie zagrozić.

Odwołania okazały się skuteczne - w 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny uchylił decyzję środowiskową, bez której decyzja o warunkachzabudowy jest nieważna. W uzasadnieniu sąd nakazał wykonanie analizy oddziaływania inwestycji na środowisko.

To tylko początek?

Pół roku po wyroku NSA Vastint wystąpił o kolejną decyzję o warunkach zabudowy - tym razem na 380 mieszkań. Decyzja nie uwzględnia dodatkowej infrastruktury. Otrzymał ją, ale sąsiedzi znów zaprotestowali.  Dlaczego?

- Bo to tworzenie fikcji - twierdzi Ryszard Skrzypaczk. - Vastint udaje, że realizuje mniejszą inwestycję, urzędnicy udają, że wierzą. A powstanie prawie dwóch tysięcy mieszkań będzie miało takie same skutki niezależnie od tego czy zostaną na papierze nazwane jedną inwestycją czy kilkoma. Na przykład ulice dalej będą nieprzejezdne  - podkreśla.

 Vastint na temat sytuacji wypowiada się oszczędnie.   Uważa jednak, że obawy sąsiadów  odnośnie komunikacji są przesadzone.

- Spółka Vastint wzięła na siebie ciężar przebudowy układu komunikacyjnego w najbliższym sąsiedztwie planowanego projektu.  Powstanie osiedla mieszkaniowego zapewne zwiększy ruch komunikacyjny w tym rejonie miasta, jednakże zaproponowane przez nas i zatwierdzone przez ZDM rozwiązania komunikacyjne zminimalizują ewentualne utrudnienia - poinformowała w imieniu spółki Ewa Łydkowska.

Jaki zatem będzie dalszy los Portowa?

- Nie rezygnujemy z pierwotnych planów, jednakże, dalsze kroki związane z realizacją projektu są uzależnione od tempa pozyskiwania decyzji formalnych - informuje Ewa Łydkowska.

Kościoły zdrowego ciała, siłownie obeszły przepisy

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pszczółka13

Projekt Portowo jest bardzo ładny, nie szpecący i nie agresywny. Sama początkowo przestraszyłam się, że znów jakiś deweloper chce postawić coś kiepskiej jakości, co po paru latach zacznie się walić. Tylko, że ja mam zwyczaj wygrzebywania wszystkiego, co mnie interesuje i tak zrobiłam w tym przypadku i wychodzi na to, że firma należąca do Ikei, jest chyba najlepszym inwestorem w Polsce. Mają ideę budowania jak najbardziej przyjaznego środowisku i co ważne, nie mają zamiaru zamykać osiedla jak getta, co stało się modne w ciągu wielu ostatnich lat, a co absolutnie nie ma prawa mieć miejsca.

Należę do osób, które tak kochają stare, piękne budynki i budowle, że kazałabym odbudować wszystko zniszczone przez wojnę i po jej zakończeniu, ale niestety, w wielu przypadkach to niemożliwe. A jednak Portowo bardzo mi się podoba.

m
maria n

Deweloperzy skutecznie oszpecili Poznań architekturą brzydką i agresywną. Wiele razy kłamali na temat wielkosci i wysokosci powstajacych budynków. W sródmiesciu buduja do ostatnich granic działki, zawalając wąskie ulice( np. Garbary). To, co powstaje nad Wartą woła o pomstę do nieba, tak jest brzydkie, nie mówiąc juz o zamknieciu dostepu do rzeki. Już widzę, jak dojeżdżaja tramwajami ci panowie od mariny, he he.  W Poznaniu stoją puste kamienice i mieszkania, także wiele nowych mieszkań jest na spzredaż, więc nie ględźmy o braku mieszkań. Ludzie wyprowadzaja sie na wieś własnie ze względu na brak zieleni i zabetonowanie miasta pzrez deweloperów.

m
motorniczy

Skoro w Poznaniu nie można juz budować, osiedli mieszkaniowych, galerii handlowych, biurowców to sami skazujemy się na zatory i degradacje miasta. Poznaniakom chyba się wydaje, że jak w ich są siedztwie nic nie będzie się budować to będą żyli w sielance. Tymczasem problemy tworzą nie sąsiedzi, bo nikt nie kala własnego gniazda. Problemy tworzą ci którzy korzystaja z dróg, usług nie miezkając w sąsiedztwie. Są do tego zmuszeni właśnie taką polityką: Nie budować galerii handlowej bo to same problemy, tymczasem największe problemy sa właśnie przy centrach handlowych zbudowanych na skraju miasta. Nie budować biurowców bo zakorkują ulice, to może lepiej żeby poznaniacy jeździli wiele kilometrów do pracy bez możliwości skorzystania z dobrodziejstw transportu publicznego. Nie budujmy osiedli mieszkaniowych bo zatory, brak miejsc w przedszkolach i przychodniach, tymczasem ci co przenieśli się za miasto i tak szkolą dzieci w Poznaniu, leczą się w Poznaniu i przyjeżdżają do Poznania samochodem bo inaczej nie mogą. Ludzie opamiętajcie się to właśnie w Poznaniu nalezy budować w miejscach gdzie jest dobry dostęp do tramwaju, gdzie szkoły i przedszkola mają być za chwilę zamykane, gdzie chcemy mieć coraz więcej miejc pracy dla wykwalifikowanych pracowników.

J
JacekM

"Wystraczy wyobrazić sobie te sznury samochodów wyjeżdżadjące z osiedla, by zdać sobie sprawę, że to oznacza paraliż komunikacyjny tej części miasta "

Chyba tylko idiota korzystałby codziennie z samochodu, mając tuż obok tramwaj umożliwiający szybki dojazd do centrum.

a
alexandr

Pytanie jakie plany inwestycyjne na tym terenie mają Stomil i Millenium Project. Czyżby inwestycja mieszkaniowa z tymi planami kolidowała i je ograniczała? I druga kwestia - lepiej, żeby miasto korkowały sznury samochodów osób, które przeprowadziły się z Poznania do gmin sąsiednich i tu dojeżdżają, czy może jednak lepiej budować osiedla w Poznaniu i mieszkańcy osiedli korzystaliby z komunikacji miejskiej?

d
dot

Typowo polskie.. Miało powstać piękne osiedle, które na pewno urozmaiciło to podupadającą część miasta, a tu korzystając z argumwentów z kapelusza, dwie firmy będą blokowały budowe przez lata. Na pewno przyciągnie to w przyszłości kolejnych inwestorów do Poznania. Żenada. Mam nadzieje że urzędnicy i nowy Prezydent szybko rozwiążą kwestie formalne i powstanie marina.

s
samolubni

Trochę samolubne to oprotestowywanie inwestycji... w ten sposób spółka Millenium przyczynia się do tego, że coraz więcej Poznaniaków wyprowadza się do gmin powiatu poznańskiego.

A przecież okolice, w których planowana jest inwestycja PORTOWO jest dość dobrze skomunikowana tramwajowo, więc obawy o tak znaczący wzrost ilości samochodów jest bezpodstawny. Owszem, prawie każda rodzina, która tam zamieszka, samochód będzie mieć, ale w większości przypdaków będą one stały w halach garażowych. Chyba że Poznań nie zaoferuje miejsc pracy, wtedy ludzie będą dojeżdżać do pracy do gmin powiatu poznańskiego samochodami.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3