„Nowy obszar miejski będzie ściśle związany z rzeką Wartą i poprawi jej walory naturalne, ekologiczne oraz przestrzenne, nowa odnoga rzeki zwiększy przepustowość i zdolność retencyjną rzeki Warty, co jednocześnie poprawi bezpieczeństwo przeciwpowodziowe miasta Poznania” - informowali trzy lata temu autorzy projektu.
Ulica nie pomieści, rozlewiska znikną
Właściciele położonych po sąsiedzku terenów - spółka Millenium Project i Stomil, którzy oprotestowali decyzję o warunkach zbudowy tego terenu patrzą na nią z dużo mniejszym entuzjazmem.
Nie wiadomo jak budowa Portowa wpłynie na obszar Natura 2000 i inne obszary chronione
-Wystraczy wyobrazić sobie te sznury samochodów wyjeżdżadjące z osiedla, by zdać sobie sprawę, że to oznacza paraliż komunikacyjny tej części miasta - mówi Ryszard Skrzypczak ze spółki Millenium Project. - Poza tym uważamy, że tak duża inwestycja, przewidującamiędzy innymi prace hydrotechniczne powinna być poprzedzona analizą oddziaływania na środowisko.
Millenium Project i Stomil oprotestowali decyzję o warunkach zabudowy wydaną dla Portowa. Wskazywali między innymi na możliwy wpływ inwestycji na położony w odległości 2 km obszar Natura 2000 - rozlewiska nad Wartą. Zdaniem protestujących stworzenie dodatkowej odnogi rzeki , przy której miałaby powstać marina może im realnie zagrozić.
Odwołania okazały się skuteczne - w 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny uchylił decyzję środowiskową, bez której decyzja o warunkachzabudowy jest nieważna. W uzasadnieniu sąd nakazał wykonanie analizy oddziaływania inwestycji na środowisko.
To tylko początek?
Pół roku po wyroku NSA Vastint wystąpił o kolejną decyzję o warunkach zabudowy - tym razem na 380 mieszkań. Decyzja nie uwzględnia dodatkowej infrastruktury. Otrzymał ją, ale sąsiedzi znów zaprotestowali. Dlaczego?
- Bo to tworzenie fikcji - twierdzi Ryszard Skrzypaczk. - Vastint udaje, że realizuje mniejszą inwestycję, urzędnicy udają, że wierzą. A powstanie prawie dwóch tysięcy mieszkań będzie miało takie same skutki niezależnie od tego czy zostaną na papierze nazwane jedną inwestycją czy kilkoma. Na przykład ulice dalej będą nieprzejezdne - podkreśla.
Vastint na temat sytuacji wypowiada się oszczędnie. Uważa jednak, że obawy sąsiadów odnośnie komunikacji są przesadzone.
- Spółka Vastint wzięła na siebie ciężar przebudowy układu komunikacyjnego w najbliższym sąsiedztwie planowanego projektu. Powstanie osiedla mieszkaniowego zapewne zwiększy ruch komunikacyjny w tym rejonie miasta, jednakże zaproponowane przez nas i zatwierdzone przez ZDM rozwiązania komunikacyjne zminimalizują ewentualne utrudnienia - poinformowała w imieniu spółki Ewa Łydkowska.
Jaki zatem będzie dalszy los Portowa?
- Nie rezygnujemy z pierwotnych planów, jednakże, dalsze kroki związane z realizacją projektu są uzależnione od tempa pozyskiwania decyzji formalnych - informuje Ewa Łydkowska.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?