Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Osiedle Zieliniec. VW chce zrealizować dwa warianty

Mateusz Ludewicz
Zabudowa do wysokości 22 metrów z przewyższeniami do 25 metrów, budowa wielopoziomowych parkingów oraz ekrany akustyczne lub pas zieleni pomiędzy nową halą produkcyjną a nasypem kolejowym - to główne propozycje kompromisu, które władze poznańskiej fabryki VW zaprezentowały mieszkańcom Zielińca. Koncern, który w stolicy Wielkopolski chce wybudować nową halę i w przyszłości produkować następcę caddy rozmawia z przedstawicielami osiedla już od kilku miesięcy.

Najważniejszą propozycją kompromisu, która padła na spotkaniu, może okazać się jednak zmiana stanowiska VW w sprawie wariantów komunikacyjnych dla osiedla. Przypomnijmy, że aby planowana inwestycja doszła do skutku zamknięta dla ruchu ma zostać ulica Smołdzinowska - droga, która obecnie jest głównym połączeniem Zielińca z centrum miasta.

Do tej pory, w zamian za Smołdzinowską, koncern proponował mieszkańcom dwie alternatywy, z których zrealizowana zostać miała tylko jedna. Pierwszy z nich zakładał taką przebudowę ulicy Leśnej aby mogły jeździć po niej autobusy komunikacji miejskiej i samochody. Druga to umożliwienie lewoskrętu na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej i Sośnickiej.

Teraz okazało się, że fabryka pozyskała kwotę około czterech i pół miliona euro na realizację obydwu rozwiązań. - Do tej pory byliśmy przekonani, że w zamian za zamknięcie jednej ulicy do ruchu należy przygotować inną - mówił Szymon Trzebiatowski, członek zarządu VW Poznań . - Okazało się jednak, że mieszkańcy mają jednak inne oczekiwania. Przebudowa ulicy Leśnej i umożliwienie lewoskrętu na Warszawskiej i Sośnickiej to jedna z możliwości kompromisu, którą udało nam się wypracować podczas wspólnych rozmów - dodał.

Do tej pory władze fabryki i mieszkańcy Zielińca spotykali się już pięciokrotnie. W czterech ostatnich spotkaniach uczestniczyła grupa około 20 reprezentantów osiedla. - Wszystko co udało nam się ustalić było nagrywane a stenogramy zostały wysyłane do mieszkańców. Dzięki temu byli oni o wszystkim bardzo dobrze poinformowani - tłumaczył Trzebiatowski.

Ustalenia te dotyczą m. in. także zakazu ruchu samochodów ciężarowych należących do koncernu ulicą Leśną, ograniczenia zabudowy terenu fabryki poprzez budowę podziemnych kondygnacji a także obsadzania zielenią nieutwardzonego terenu VW. Dodatkowo koncern zrezygnował też z jednej bramy wjazdowej a funkcja czterech pozostałych została ściśle określona.

Co na to mieszkańcy? Część pytała przedstawicieli fabryki o szczegóły planowanych inwestycji, szczególnie o skrzyżowanie ulicy Warszawskiej i Sośnickiej. - Dla nas ten odcinek jest najważniejszy i musi zostać wykonany w pełni profesjonalnie - mówił Paweł Grala.

Inni protestowali przeciwko rozbudowie ulicy Leśnej i zamknięciu Smołdzinowskiej. - Jeżeli Leśna zostanie poszerzona to nasze osiedle będzie terenem logistycznym dla samochodów ciężarowych - mówiła jedna z mieszkanek. I pytała: Dlaczego tak potężny koncern jakim jest VW nie może zbudować łączników nad ulicą Smołdzinowską?

- Odnoszę wrażenie, że VW nami manipuluje i przedstawia tylko część swoich zamierzeń robiąc wszystko aby inwestycja doszła do skutku. Potrzebne jest całościowe przedstawienie sytuacji. Dzięki temu przekonamy się jaki wpływ na nasze domy będzie miała nowa hala - mówił Mikołaj Banach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski