Poznań: Dlaczego inwestycje na EURO 2012 się spóźniły?

Katarzyna Fertsch Bogna Kisiel
Grafika Zviad Glonti
Przetargi, bo grożą protestami. Śmierć głównego projektanta. Zmiany koncepcji przez inne firmy. Odwołania mieszkańców. Brak koordynacji między różnymi jednostkami miejskimi. W efekcie? Inwestycyjny poślizg.

Tak opóźniło się przedłużenie "pestki" do dworca. Rezultat? Zamiast na Euro 2012, nową trasą pojedziemy po mistrzostwach. "Pestka" wystartowała w marcu 2009 roku, a poślizgnęła się już na etapie projektowania.

PRZECZYTAJ TEŻ:
Powstaje tunel na Franowo
Przebudowa Kaponiery ruszy w lipcu
Kaponiera droższa o 20 milionów
Są pieniądze na dłuższą trasę pestki
Kto przedłuży trasę pestki - znamy oferty

Najpierw dwukrotnie oprotestowano postępowanie przetargowe, mające wyłonić projektanta. Później niż zakładano wydana była decyzja lokalizacyjna dla tej inwestycji (m.in. dlatego, że trzeba było zapewnić mieszkańcom budynku przy ul. Zachodniej mieszkania zastępcze).

Na tym jednak nie koniec. PKP PLK wycofało się z modernizacji linii kolejowej Poznań - Szczecin i trzeba było wprowadzić istotne zmiany w projekcie "pestki". Jakby tego było mało, zachorował i zmarł główny projektant. Pech dopadł "pestkę" również w momencie wyłaniania wykonawcy przedsięwzięcia. Zaproponowano tak wysokie ceny, że przetarg unieważniono i trzeba było ogłosić następny. W ten sposób ambitne plany zakończenia inwestycji przed Euro legły w gruzach.

W przypadku przebudowy Grunwaldzkiej (etap II, czyli poszerzenie jezdni) opóźnienia spowodowane były m.in. koniecznością dokonania w projekcie zmian postulowanych przez mieszkańców czy skreśleniem tego zadania w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Z kolei w etapie I (modernizacja torowiska i ronda Jeziorańskiego) głównym winowajcą był projektant, z którym ostatecznie zerwano umowę.

- Ale są opóźnienia wynikające z braku koordynacji między jednostkami miejskimi - twierdzi Łukasz Mikuła, radny PO.
Dotyczy to np. budowy trasy tramwajowej na Franowo. Jak twierdzi spółka Infrastruktura Euro 2012, MPK nie poinformowało jej o zmianie układu projektowanej pętli tramwajowej, a ZDM w ostatnim momencie wprowadził nowe rozwiązania. I choć te zmiany były konstruktywne, to działały jak klocki domina, powodując opóźnienia. W tym przypadku poradzono sobie z pokonaniem przeszkód.

Protesty, odwołania, wydłużone w czasie uzgadnianie dokumentacji, w końcu niekompletna dokumentacja skutkowały, że przetarg na przebudowę Kaponiery ogłoszono dopiero w marcu tego roku, a rozstrzygnięto w czerwcu.

Mimo to Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, jest zadowolony.
- To inwestycje warte ponad 2 miliardy złotych. Poznaniacy będą z nich korzystali jeszcze przez wiele lat - mówi. - To ogromne dokonanie.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gośka z poznania

Tłumaczenia Pana Prezesa Infrastruktury 2012(!) brzmią po prostu dziecinnie! Tyle przeciwności losu spotkało tę prężną spółkę! Proszę Pana, jeśli przyjmuje się stanowisko, to trzeba przeanalizować czy zadania są możliwe do wykonania. Jeśli powie Pan, że były realne, to powiem jedno - jest Pan naiwny! Od razu wiadomo było, że to wszystko nie powstanie. Skusiło Pana bardzo wysokie wynagrodzenie i to wszystko - honor ma Pan i Pańscy współpracownicy głęboko w d....! Swoją drogą mam prośbę do radnych naszego miasta - zainteresujcie się ogromnymi zarobkami tych nieudaczników z Infrastruktury, którzy wykonują tę samą robotę co ZDM z mizernym skutkiem! Mam nadzieję, że jeżeli spółka powstała w związku z Euro 2012, to zaraz po tej imprezie zniknie z listy płac naszego miasta

S
Smach

Co by tu jeszcze spieprzyć panowie...słowa piosenki W.Młynarskiego można zadedykować,tym wszystkim którzy zapewniali że EURO,będzie dla Polski cywilizacyjnym skokiem.Z drogami jesteśmy daleko w polu,stadiony po mistrzostwach, w miejskich budżetach będą kulą u nogi(generując ogromne koszty),a z kolei jaka jest kolej wiemy po zmianach rozkładu PKP.Nawet przez cztery lata nie potrafiono stworzyć bezpiecznego sysemu dla telefonu alarmowego 112.Co by tu....

o
oburzony

a może by tak zmienić Rysia G zwanego prezydentem Poznania?? jak długo będzie ten osobnik siedzial na stołku?? Ludzie na co czekacie??? aż jego zabawka stadion miejski przekroczy 1 mld złotych w kosztach?? nie wspomne o Rondach Kaponiera i JN Jeziorańskiego;/

j
jerzy7731

Problem opóźnień to skutek braku kompetencji zawodowych urzędników, kadry technicznej wykonawców, ..., za które my podatnicy płacimy im ogromne pieniądze!?
Zasady były takie:
- były wymagania przetargowe ( dokument określający co za co, kiedy i za ile ),
- był przetarg ( zawarto umowę określającą co kiedy, za co i za ile ( podpisano cyrograf ).

A potem było życie:
Tu i tam ktoś kto bierze duże pieniądze coś nie dopilnował, nie wykonał, źle pomyślał, coś spierdolił, ....., itd.
Potem były tłumaczenia szukanie kozłów ofiarnych, mataczenie, przekupstwo, korupcja, ...., itd.

EFEKT:
Naciągnięto nas podatników ( poznaniaków ) na duże pieniądze za dobrze opłacaną nieudolność, ...., itd.

RECEPTA:
Sprawą powinny się zająć dobrze opłacane przez nas podatników służby: policja, prokuratura, CBŚ, CBA, ..., ITD.
i odzyskać wyrzucone w błoto pieniądze.

GDYBY SIĘ TSAK NIE STAŁO:
Nie byłoby xródeł obecnego kryzysu, który w najbliższym czasie będzie się dalej rozwijał i pogłębiał!?

KTOŚ NACIĄGNĄŁ NA KASĘ I W ZAMIAN DAŁ NIWIELE ( bardzo drogie buble )!?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3