Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Dworcowa rewolucja. Budowa potrwa ponad rok

Robert Domżał
Układ  ulic wokół   Zintegrowanego Centrum Komuniakcyjnego w Poznaniu
Układ ulic wokół Zintegrowanego Centrum Komuniakcyjnego w Poznaniu PKP S.A.
W ciągu najbliższych dwóch lat dworce kolejowe w Wielkopolsce odmienią swoje oblicza. Najwięcej zyska Poznań.

To będzie nie tylko budowa, ale wręcz rewolucja. Zintegrowane Centrum Komunikacji, jakie ma powstać w Poznaniu przed Euro 2012 zmieni oblicze centrum miasta. Jedną z ważniejszych nowości będzie pokazany właśnie przez kolejarzy układ komunikacyjny w obrębie mostu Dworcowego i ulic Dworcowej i Składowej.

Chociaż inwestor, czyli spółka TriGranit, oraz przedstawiciele PKP nie podpisali jeszcze ostatecznej umowy, zapewniają że nastąpi to jeszcze w tym półroczu. Sama budowa ma potrwać czternaście miesięcy. W Urzędzie Miasta Poznania powołany został specjalny zespół do realizacji projektu. Trzykondygnacyjny budynek nowego dworca będzie miał powierzchnię 12 tysięcy metrów kwadratowych. Obecny jest o dwa tys. metrów kwadratowych mniejszy. Połowa zagospodarowana zostanie pod potrzeby pasażerów i kolei. Reszta powierzchni będzie pełniła funkcję handlową. Gmach stanie stanie po wschodniej stronie Dworca Głównego. Pod nim ulokowane zostaną trzy perony wraz z torami.

Tego rodzaju rozwiązanie wymagać będzie stawiania gmachu na żelbetowych palach. A to oznacza poważne utrudnienia dla pasażerów. - W czasie budowy perony będą stopniowo wyłączane. Chcemy aby jednocześnie z ruchu był wyłączany tylko jeden peron - mówi Roman Biniszkiewicz, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu. Kiedy jednak przyjdzie do zalewania stropów nowego gmachu trzeba będzie wyłączyć większą ilość peronów. Prace będą odbywały się ponad trakcją elektryczną.

Dojazd do nowego terminalu możliwy będzie z kilku stron. Ulica Dworcowa utraci dzisiejszą funkcję. Będą z niej najprawdopodobniej mogły korzystać miejskie autobusy i być może taksówki. Samochody osobowe dowiozą pasażerów od strony Mostu Dworcowego. Projektant przewiduje budowę dodatkowej nitki, która zjedzie się pod wejście główne nowego gmachu. Główny jednak ciężar komunikacyjny spadnie na nową ulicę, jaka ma być dopiero wybudowana. Zlokalizowana zostanie ona na terenie dzisiejszych Wolnych Torów i będzie równoległa do Przemysłowej. Wjazd w nią będzie możliwy z ronda planowanego na zjeździe z Mostu Dworcowego.

Jeszcze w tym roku PKP chce rozpocząć remont dworców w Kole, Puszczykówku, a także poznańskiego dworca letniego. W roku przyszłym modernizacji spodziewać mogą się Swarzędz, Luboń, Leszno, Kalisz, Jarocin, Chodzież, Kępno, Kobylnica i Poznań Wschód.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski