Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Licea mogą uczyć lepiej

Katarzyna Sklepik
Poznańscy licealiście według Edukacyjnej Wartości Dodanej nie czynią takich postępów jaki ich rówieśnicy we Wrocławiu i Gdańsku.
Poznańscy licealiście według Edukacyjnej Wartości Dodanej nie czynią takich postępów jaki ich rówieśnicy we Wrocławiu i Gdańsku.
Wyniki poznańskich liceów - nawet tych najlepszych - są dużo niższe od wyników gdańskich i wrocławskich szkół.

Czytaj także:
Gimnazjaliści nie wiedzą, jak wybrać szkołę
Zasady naboru do szkół ponadgimnazjalnych. Zobacz!

Uczniowie trzecich klas gimnazjów napiszą w marcu kolejne testy diagnostyczne, które przygotują ich do kwietniowych egzaminów na zakończenie szkoły. Nowa formuła egzaminów (zamiast trzech testów, uczniowie rozwiążą ich sześć), a co za tym idzie zmienione zasady naboru do szkół ponadgimnazjalnych, zmusiła trzecioklasistów do wnikliwej analizy szkół, w których chcą kontynuować naukę. Z pomocą miała im przyjść Edukacyjna Wartość Dodana czyli pomiar jakości nauczania i postępów w nauce, w której porównuje się wyniki egzaminów. Okazało się jednak, że wyniki poznańskich liceów - nawet tych najlepszych - są dużo niższe od wyników gdańskich i wrocławskich szkół. Eksperci z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przestrzegają jednak przed bezkrytyczną analizą danych EWD. Podobnie uważają dyrektorzy szkół i pedagodzy, którzy w ramach doradztwa zawodowego, pomagają uczniom w wyborze szkoły.

- Trudno porównywać wyniki szkół tylko na podstawie tabelek, a gdzie w tym wszystkim są uczniowie, ich indywidualny rozwój, atmosfera szkolna, jakość nauczania i podejście do ucznia - pyta Bożena Świtała, psycholog szkolny, która od 10 lat pomaga gimnazjalistom wybrać odpowiednie liceum, technikum czy szkołę zawodową.

- Chcę uczyć się w ósemce w klasie matematyczno-informatycznej, bo chciałabym potem studiować informatykę na Politechnice - mówi Beata Zielińska, która zanim zdecydowała się, że złoży dokumenty do VIII Liceum Ogólnokształcącego, sprawdziła opinie o szkole w internecie i wśród znajomych.

Jej wybór jest trafny, bo "ósemka" ma najwyższe EWD z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. I jak zapewnia Marek Grefling, dyrektor VIII LO, do nauki matematyki - jak i innych przedmiotów - w szkole przykładało się zawsze dużo uwagi. Nie oznacza to jednak, że gdyby zdecydowała się na naukę w VI Liceum Ogólnokształcącym wybrałaby źle. Bo mimo ujemnego EWD uczniowie chętnie wybierają klasy matematyczne w "Paderku", a po dobrze zdanej maturze dostają się na studia ścisłe i techniczne. - Dlatego naprawdę nie wiem skąd wziął się ten ujemny wynik - mówi Karol Seifert, dyrektor VI Liceum Ogólnokształcącego.

Dyrektorzy i nauczyciele z renomowanych liceów przyznają, że do ich szkół trafiają absolwenci gimnazjów z bardzo dobrymi wynikami z egzaminów. Są niejednokrotnie laureatami konkursów przedmiotowych. A w postępowaniu rekrutacyjnym zdobywają maksymalną liczbę punktów.
- To są wyjątkowo zdolni młodzi ludzie, którzy uczą się swoim rytmem, nadal osiągają bardzo dobre wyniki. I tylko od ich zaangażowania i pracy nauczycieli, którzy są ich wstanie przekonać, że nadal mogą więcej i lepiej zależy sukces uczniów, a tym samym sukces szkoły - dodaje Małgorzata Dembska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego.

Miejskie licea według Edukacyjnej Wartości Dodanej
II Liceum Ogólnokształcące (9 punktów)
przedmioty: humanistyczne - 7 punktów, matematyczno-przyrodnicze - 2 punkty
Liceum Ogólnokształcące świętej Marii Magdaleny (7 punktów)
przedmioty: humanistyczne - 5 punktów, matematyczno-przyrodnicze - 2 punkty
VIII Liceum Ogólnokształcące (7 punktów)
przedmioty: humanistyczne - 1,5 punktu, matematyczno-przyrodnicze - 5,5 punktu
I Liceum Ogólnokształcące (6 punktów)
przedmioty: humanistyczne - 4 punkty, matematyczno-przyrodnicze - 2 punkty
VI Liceum Ogólnokształcące (6 punktów)
przedmioty: humanistyczne - 6,5 punktów, matematyczno-przyrodnicze - -0,5 punktu
IV Liceum Ogólnokształcące (5 punktów)
przedmioty: humanistyczne - 2 punkty, matematyczno-przyrodnicze - 3 punkty
III Liceum Ogólnokształcące (5 punktów)
przedmioty: humanistyczne - 4 punkty, matematyczno-przyrodnicze - 1 punkt
IX Liceum Ogólnokształcące (4 punkty)
przedmioty: humanistyczne - 0,5 punktu, matematyczno-przyrodnicze - 3,5 punktu

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected].

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski