Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Prawie 43 miliony na przedłużenie PST. Film

Katarzyna Fertsch
Piotr Jasiczek
Czy "pestkę" uda się wydłużyć do Dworca Zachodniego jeszcze przed połową 2012 roku? To pytanie zadaje sobie chyba każdy pasażer, który rano jedzie do centrum. Urzędnicy zapewniają, że zdążymy. Jednak czasu jest coraz mniej.

Budowa powinna się rozpocząć wiosną. Do tego czasu musi jednak zostać wyłoniony zwycięzca przetargu, którego pierwszy etap zakończy się 10 stycznia. Wtedy do złożenia ofert końcowych zostanie zaproszonych pięć firm (spośród piętnastu).

Zobacz film: Miliony na dłuższą Pestkę

- Dzięki temu, że wybraliśmy przetarg dwuetapowy, nie będzie odwołań - zapewnia Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro 2012 Poznań, która odpowiada za realizację projektu.
Wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim podpisana została umowa o dofinansowanie wydłużenia "pestki" z budżetu Unii Europejskiej.

- 42 miliony złotych są już na koncie miasta - zażartował Leszek Wojtasiak, wicemarszałek Wielkopolski.

Całość będzie kosztować prawie 100 milionów złotych. To o 13 milionów więcej, niż zakładały wstępne kosztorysy. Nie oznacza to jednak, że projekt został poszerzony.
- Pierwsze przymiarki sprzed czterech lat przestały być aktualne - wyjaśnia Nowakowski. - Zmieniły się w tym czasie ceny praktycznie wszystkiego.

Prezes Nowakowski zakłada jednak, że przynajmniej jedna firma zaproponuje cenę poniżej założonej. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze nie zmarnują się - w całości zostaną przeznaczone na poszerzenie ulicy Grunwaldzkiej. Inwestycja stoi dzisiaj pod znakiem zapytania: nie ma na nią pieniędzy.

Do projektu wydłużenia "pestki" muszą się włączyć drogowcy. Mimo że sama przebudowa Kaponiery została przełożona, to konieczny jest remont przynajmniej kilku jej fragmentów (między innymi wsporników od strony torów kolejowych).

- Zarząd Dróg Miejskich ma na to jeszcze trochę czasu. Nieważne, od której strony zaczniemy budowę trasy tramwajowej - mówi Nowakowski. - Zanim dojdziemy do Kaponiery minie kilka miesięcy.
Jeśli uda się zrealizować plany, wydłużona PST na pewno będzie robiła wrażenie. Robiłaby jednak zdecydowanie większe, gdyby przed mistrzostwami wyremontowana została Kaponiera w całości.
- Nie wyobrażam sobie, że Kaponiera miałaby zostać zamknięta dla ruchu i jednocześnie przestałyby kursować tramwaje - twierdzi Ryszard Grobelny, prezydent Poznania. Stąd decyzja o odłożeniu jednej inwestycji na później.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w styczniu na plac budowy wkroczy wykonawca trasy tramwajowej na Franowo. Nieco skomplikowała się za to modernizacja torów tramwajowych na ulicy Grunwaldzkiej. Spółka zdobyła pozwolenie na budowę nie tylko dla Grunwaldzkiej, ale też Reymonta, Przybyszewskiego, Hetmańskiej. Na remont tych ulic nie ma jednak pieniędzy. Dlatego modernizowana będzie część z zakładanych planów. W ramach tej inwestycji na Junikowie powstanie też stacja autobusowo-tramwajowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski