Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Trwa wyścig z czasem. Stawką jest unijna dotacja na parkingi „P&R”

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Parking P&R przy Szymanowskiego ma kosztować 4,5 mln zł. Miasto dostało 3 mln zł z UE
Parking P&R przy Szymanowskiego ma kosztować 4,5 mln zł. Miasto dostało 3 mln zł z UE Adrian Wykrota
Poznań zabiega o dofinansowanie unijne na budowę parkingów “P&R”. Najszybciej, bo już we wrześniu, ma być gotowy parking przy Szymanowskiego. Do 3 marca miasto musi złożyć wnioski o dotację budowy kolejnych pięciu parkingów. Nie wiadomo jednak, czy w przypadku Karolina i Podolan to się uda.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to program unijny, który umożliwia finansowanie przedsięwzięć realizowanych wspólnie przez samorządy miast i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie. Na Stowarzyszenie Metropolia Poznań przypada ok. 830 mln zł. W ramach ZIT-ów, Poznań zamierza m.in. wybudować parkingi typu P&R (Parkuj i Jedź). Mają one zachęcić kierowców do pozostawienia samochodów i przesiadki na komunikację miejską.

Najszybciej, bo już we wrześniu, ma być gotowy parking P&R przy PST Szymanowskiego. Zadanie realizuje spółka Poznańskie Inwestycje. Inwestycja powstaje w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Umowę z wykonawcą podpisano w październiku 2016 r. Trwają prace projektowe. Wiosną tego roku przewidziane jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Parking przy ul. Szymanowskiego powstanie w sąsiedztwie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (od strony os. Jana III Sobieskiego). Koszty jego budowy szacuje się na 4,5 mln zł. Miasto z ZIT-ów otrzymało 3 mln zł dotacji unijnej. Umowa o dofinansowanie z UE już została podpisana.

Karolin i Podolany niepewne
W drugim etapie przewiduje się powstanie parkingów P&R przy istniejących przystankach kolejowych Karolin, Strzeszyn oraz przy planowanym przystanku Poznań Podolany, a także przy rondzie Starołęka oraz ulicy św. Michała (po południowej stronie ulicy Warszawskiej). Zostaną one wyposażone w system kontroli dostępu, kasy biletowe, monitoring, toalety, stojaki rowerowe, zestawy naprawcze dla rowerów, tablice informacyjne, oświetlenie.

Parkingi zostaną wyposażone w system kontroli dostępu, kasę biletową, monitoring, toalety, stojaki rowerowe, zestaw naprawczy dla rowerów, tablice informacyjne i oświetlenie. Łączny koszt tego przedsięwzięcia szacuje się na ponad 19,5 mln zł. Miasto może liczyć na dotację unijną w wysokości około 13,5 mln zł. – Termin złożenia wniosków o dofinansowanie mija 3 marca – mówi Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni. I zastrzega: – Karolin i Podolany mogą być wyłączone z tego wniosku.

Dlaczego? Okazuje się, że w strategii ZIT jest zapis, dotyczący inwestycji, ale przy istniejących stacjach PKP. – Z informacji uzyskanych ze Stowarzyszenia Metropolia Poznań wynika, że może on być dyskusyjny w przypadku parkingu na Podolanach – wyjaśnia J. Gosiewski. – Wiadomo, że przy okazji modernizacji linii na Piłę przystanek PKP na Podolanach powstanie.
Miasto chciało prowadzić budowę parkingu jednocześnie z kolejową inwestycją. Natomiast w przypadku parkingu na Karolinie przeszkodą są trwające jeszcze negocjacje z Eneą. W rejonie planowanej inwestycji znajduje się gazociąg, cieplik i dwie linie energetyczne. – Te dwie kwestie mogłyby zaważyć na pozytywnej ocenie całego projektu – tłumaczy możliwość wycofania dwóch lokalizacji parkingów dyrektor Gosiewski.

Nie oznacza to jednak, że miasto w ogóle rezygnuje z ich budowy. Zamierza je zgłosić w kolejnym naborze wniosków o dofinansowanie. – Wystąpiliśmy do Rady Metropolii o zmianę strategii ZIT – twierdzi J. Gosiewski.
Poznań chce, aby znalazł się w niej zapis o dofinansowaniu budowy parkingów nie tylko przy istniejących, ale i planowanych stacjach PKP.

Robimy co możemy
– Jest projekt budowy kontrowersyjnego parkingu przy ul. św. Michała, a nie ma na Miłostowie czy na Starołęce – zwraca uwagę Zbyszko Górny, radny PiS.

J. Gosiewski wyjaśnia, że wiąże się to ze zmianą harmonogramu naboru wniosków o dofinansowanie. Konkurs został ogłoszony wcześniej i trudno było przygotować całą dokumentację. Wielopoziomowe parkingi przy pętlach tramwajowych Górczyn, Miłostowo i Starołęka wymagają uzyskania decyzji środowiskowych. Ich koszt to 50 mln zł, a dotacja ma wynieść 42,5 mln zł.

– Robimy to co możemy. Lepsze to niż nic – podsumowuje Małgorzata Dudzic-Biskupska, radna PO.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski