Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań wypożyczył tramwaje wahadłowe

Katarzyna Fertsch
Nasze MPK ma sześć "wahadeł". W te wakacje to nie wystarczy.
Nasze MPK ma sześć "wahadeł". W te wakacje to nie wystarczy. Krystian Szrama
Dwa z Krakowa, sześć z niemieckiego Duesseldorfu. W sumie osiem tramwajów wahadłowych wypożyczyło poznańskie MPK. Wszystko po to, żeby pasażerowie nawet podczas remontów torowisk nie musieli rezygnować z tramwajów.

Krakowskie pojazdy już są w Poznaniu. Mogą od razu wyruszyć na linie (i tak też się stanie, kiedy ruszy remont zwrotnicy przy zjeździe z trasy "pestki"). Mały kłopot jest z tymi wypożyczonymi od niemieckiego przewoźnika. Te "wahadła" muszą zostać przystosowane do polskich przepisów.

Czytaj także:

Poznań: Bilety w "wahadle" ważne dłużej

Biedrusko: Pojadą wahadłem

Poznań: MPK chce sprzedać stare tramwaje. Kto je kupi?

- To drobne prace. Wymienione zostaną lampy, musimy także zrobić pojazdom dodatkowe badania techniczne i zdobyć uprawnienia do przewożenia pasażerów - wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy poznańskiego MPK. Wszystko dlatego, że w Niemczech przewoźników miejskich obowiązują inne przepisy.

Jeden tramwaj z niemieckiej partii też jest już w Poznaniu. Wkrótce będzie mógł wyjechać na ulice. Pozostałe dotrą w najbliższych dniach.

Wśród wypożyczonych "wahadeł" nie ma żadnego niskopodłogowego. A o takie pytali pasażerowie, którzy skazani są na dwukierunkowe tramwaje w związku z remontem wiaduktu Chartowo.

- Tylko nowe tramwaje wahadłowe są niskopodłogowe. A nowych pojazdów nikt nie wypożycza - wyjaśnia Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK. - Sami byśmy także tego nie robili.

A czy w najbliższych latach poznański przewoźnik zamierza takie kupić? Nie. Zdaniem dyrektora Firlika, ważniejsze jest zapewnienie niskopodłogowych pojazdów na normalnych liniach.

- Niskopodłogowe "wahadła" opłaca się kupować miastom takim jak Istambuł, gdzie w ogóle nie ma pętli i tramwaje dwukierunkowe jeżdżą stale, a nie tylko podczas remontów - mówi dyrektor Firlik. - W Poznaniu ważniejsze jest wzmacnianie normalnego taboru, niż inwestowanie w tramwaje wykorzystywane w wyjątkowych sytuacjach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski