Poznań: Zmiany na rondzie Kaponiera. Nowa organizacja ruchu, inaczej poprowadzone będą pasy drogi i ścieżka rowerowa

Grzegorz Okoński

Wideo

Jeszcze w czasie tych wakacji dojdzie do pierwszych zmian w organizacji ruchu na rondzie Kaponiera. Kierowców czeka inny rozkład pasów na wprost i do skrętu, rowerzystów – przeniesienie ścieżki rowerowej na drogę dla pieszych, a pasażerów MPK – perspektywa krótszego pokonywania ronda. Docelowo, w czasie roku lub dwóch, rowerzyści będą łatwiej pokonywali centrum miasta i szybciej – po dwukierunkowej drodze - docierali do niego z Jeżyc.

- Zmieniająca się sytuacja komunikacyjna w centrum miasta zmusiła nas do zmian koncepcji organizacji ruchu: to nie jest próba ratowania ronda Kaponiera, a dostosowanie się do potrzeb pojazdów wjeżdżających na i wyjeżdżających od strony ul. Św. Marcin – mówi Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Zmiany mają poprawić przepustowość ulicy dla transportu publicznego, przepustowość na pierwszej ramie komunikacyjnej, a także zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom ruchu.

- Dokonaliśmy optymalizacji sytuacji komunikacyjnej na węźle Kaponiera, którym szczególnie w godzinach szczytu steruje ruch tramwajów i autobusów; przez najbliższe lata ta optymalizacja będzie ciągła – zapewnia Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu. - Mam nadzieję, że zachęci ona do podróżowania przez miasto pierwszą ramą komunikacyjną, a nie np. alejami Niepodległości.

Czytaj też: Poznań: Rozpoczął się remont na ul. Królowej Jadwigi. Kierowcy narzekają na korki

Optymalizacja uwzględni zatem projektowaną przebudowę ul. Św. Marcin, na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem al. Niepodległości i ul. Towarową oraz budowę dwukierunkowej drogi rowerowej łączącej Jeżyce z centrum, w ul. Zwierzynieckiej, na odcinku od ronda Kaponiera do ul. Gajowej.

Zarząd Dróg Miejskich stawia zatem na pierwszą ramę komunikacyjną. Pierwsze zmiany zostaną wprowadzone na jezdni ul. Roosevelta, od strony mostu Dworcowego, przy dojeździe do ronda Kaponiera. Lewy skrajny pas jezdni będzie przeznaczony do skrętu w lewo, dwa kolejne do jazdy na wprost, a prawy dla jadących w stronę ul. Św. Marcin. Jest to ważne, bo odblokowuje kierowców, którzy dotąd chcąc jechać na wprost, byli blokowani przez skręcających w lewo.

- Dzięki temu usprawni się przejazd, a to może oznaczać, że więcej kierowców zamiast śródmiejskimi lub jeżyckimi uliczkami przejedzie ulicami I ramy komunikacyjnej, w tym ul. Roosevelta. Zmniejszy się liczba samochodów jadących pomiędzy kamienicami, a tym samym ilość spalin wśród zwartej zabudowy – podkreśla korzyści ZDM.

Inne zmiany zaplanowano dla kierowców dojeżdżających samochodem do ronda Kaponiera ulicą Św. Marcin. Oni będą mieli cztery pasy ruchu: jadący w lewo (czyli w stronę Targów) zyskają dwa odrębne pasy do skrętu. Osobne pasy będą zachowane dla jadących na wprost i skręcających w prawo. W efekcie wyjeżdżający z centrum będą mogli zapomnieć o obecnym korku od pl. Mickiewicza.

Czytaj też: Poznań: Kobieta z wózkiem szła środkiem ronda Kaponiera. Spacerowała pasem dla rowerzystów

Ważne zmiany czekają rowerzystów: w pierwszym etapie przesunięty zostanie pas rowerowy znajdujący się na wjeździe na rondo Kaponiera od strony ul. Św. Marcin. Rowerem będzie można dojechać do ronda Kaponiera po istniejącej drodze rowerowej znajdującej się wzdłuż chodnika, po północnej stronie mostu Uniwersyteckiego.

- Przed sygnalizacją świetlną na rondzie zamontowany zostanie sygnalizator, który pozwoli rowerzystom bezpiecznie wjechać na śluzę rowerową znajdującą się na jezdni. Takie rozwiązanie będzie funkcjonowało do czasu wybudowania wygodnej dwukierunkowej drogi rowerowej przez północną część ronda, wzdłuż ulicy Zwierzynieckiej aż do ul. Gajowej, z nowym przejazdem przez rondo – informuje ZDM. - Zachowany zostanie także pas rowerowy od ul. Zeylanda w kierunku centrum.

Nowa dwukierunkowa droga rowerowa będzie projektowana już w przyszłym miesiącu, a jej budowa ruszy w przyszłym roku. Andrzej Janowski, ze Stowarzyszenia Rowerowy Poznań zapewnia, że wyraźnie usprawni ona przejazd rowerowy przez centrum, już od ul. Gajowej przez Kaponierę – bramę wjazdową do serca miasta.

Decydującymi graczami na Kaponierze są pasażerowie MPK – oni zatem też odczują zmiany. Motorniczowie tramwajów jadących od strony ul. Głogowskiej, ul. Grunwaldzkiej i skręcających w prawo w ul. Św. Marcin otrzymają dodatkowy sygnalizator. Tym samym tramwaje linii 13 i 5 częściej będą dostawać zielone światło, a przez to sprawniej przejadą w kierunku ul. Św. Marcin. Nowa koncepcja przewiduje, że sygnalizatory kierunkowe dla samochodów ograniczą blokowanie torowiska przez samochody, które nie mogą zjechać z ronda: sygnalizatory dla samochodów skręcających w lewo pojawią się na wlotach na rondo od strony ul. Św. Marcin i wlotach z ul. Roosevelta. ZDM zapewnia, że autobusy linii nr 163 i 169 też szybciej przejadą przez rondo.

Najbliższe zmiany będą wprowadzone na początku sierpnia i mają funkcjonować w jego drugiej połowie. Za to w przyszłym roku ruszy przebudowa skrzyżowania ul. Św. Marcin z al. Niepodległości oraz budowa dwukierunkowej drogi rowerowej w ul. Zwierzynieckiej.

Wprowadzenie zmian, ze względu na objęcie nimi tras z Programu Rowerowego Miasta Poznania, było konsultowane ze Stowarzyszeniem Rowerowy Poznań.

Zobacz też:

Mandat za jazdę bez biletu autobusem lub tramwajem to spory cios dla portfela. W Poznaniu systematycznie przybywa osób, które piszą reklamację, licząc, że ZTM anuluje karę i w połowie to się udaje - kara zostaje anulowana w całości lub częściowo. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach jest to możliwe. Zobacz ----->

MPK Poznań: Mandat za jazdę bez biletu - co zrobić, żeby zos...

Ciebie też to doprowadza DO SZAŁU? TOP 10 najbardziej WKURZA...

Poród na przystanku, pasażer, który wsiadł do tramwaju obłożony cebulą, bo słyszał, że w czasie mrozów trzeba ubierać się "na cebulkę", szaleniec porywający autobus - w dziejach MPK nie brakuje zdarzeń czasem śmiesznych, czasem wzruszających, a czasem strasznych. Zobaczcie w galerii 15 nietypowych zdarzeń, do których doszło w tramwajach, autobusach i na przystankach ----->

15 nietypowych zdarzeń, które spotkały pasażerów MPK Poznań

Sprawdź też:

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
okazuje się że najlepsza jest metoda prób i błędów, niestety także najdroższa.
G
Gość
Nareszcie bo stara Kaponiera pozwalała na szybszy przejazd i nie stała o się tyle ani w tramwaju ani samochodem . Tam jest taki szeroki chodnik z przecie aż takie tłumy nie chodzą że można pomyśleć o dobrej ścieżce rowerowej która się zmieści razem z samochodami i pieszymi Obecniw dużo szybciej jest jechać na Winogrady przez Niepodległości niź prze Kaponierę. zreszta szybciej niż przez Jana Pawłe II gdzie ba zAwadac wszystko stoi
G
Gość
Wszystkie planowane zmiany zostaną wprowadzone kosztem rowerzystów. Szkoda że po cichu Poznań znów oddaje miasto samochodom. Panie Prezydencie - Wstyd!
Dodaj ogłoszenie