Poznańscy radni chcą poprawić nowy dworzec PKP. Jak? [ZDJĘCIA]

Bogna Kisiel
Poznańscy radni chcą poprawić nowy dworzec PKP. Jak? Pawel Miecznik
Poznańscy radni mają konkretne propozycje zmian na dworcu kolejowym Poznań Główny. Ich celem jest zwiększenie komfortu pasażerów i poprawa wizerunku dworca. Stanowisko w tej sprawie przyjęli na sesji i zamierzają przedstawić je w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, marszałkowi województwa oraz parlamentarzystom.

Pasażerowie narzekają, poznaniacy są nieco rozczarowani, eksperci wytykają błędy - mówiąc krótko radość z nowego dworca kolejowego Poznań Główny trwała krótko. Gdy ludzie zaczęli z niego korzystać, okazało się, że nie jest funkcjonalny.

Sprawdź: Poznań: Dworzec PKP nie spodoba się posłowi [ZDJĘCIA]

- Bardzo dobrze, że dworzec powstał przed Euro 2012 - podkreśla Adam Pawlik, radny PiS. - Jest potrzebny miastu. Poznań na mapie transportowej kraju jest jednym z ważniejszych ośrodków, drugim co do wielkości pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Jednak po oddaniu dworca kolejowego Poznań Główny do użytku media, organizacje pozarządowe, eksperci, a także radni podczas posiedzeń komisji wskazywali, że pod względem obsługi pasażerów jest gorzej niż było.

Zobacz też: Dworce PKP i PKS w Poznaniu tylko przytulone do galerii... [ZDJĘCIA]

Radni zakasali rękawy i wzięli się do pracy. - Planowana jest dalsza modernizacja kompleksu dworcowego - przypomina Łukasz Mikuła, radny PO. - Uznaliśmy, że powinniśmy przedstawić nasze oczekiwania i propozycje, które są wynikiem dyskusji społecznych i eksperckich.

Radni przygotowali konkretne rozwiązania, których celem jest zwiększenie komfortu pasażerów i poprawa wizerunku dworca. Stanowisko w tej sprawie przyjęli na sesji i zamierzają przedstawić je w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, marszałkowi województwa oraz parlamentarzystom. - Podstawowy problem to komunikacja między poszczególnymi poziomami kompleksu dworcowego - uważa A. Pawlik.

Sprawdź! Poznań: Co powstanie w miejscu starego dworca PKP? [ZDJĘCIA]

Przypomnijmy, że na poziomie +1 znajduje się nowy budynek dworca, przystanki tramwajowe przy Moście Dworcowym; na poziomie 0 - perony, stary budynek dworca, przystanek "pestki", terminal autobusowy, wyjście w stronę Wildy i Wolnych Torów, a na poziomie -1 - tunel pod peronami.

- Dzisiaj jest to ślepy tunel. Trzeba go przedłużyć pod galerią handlową z wyjściem po stronie wschodniej w kierunku Wolnych Torów. Powinien on stać się najkrótszą drogą spinającą każdy peron i "pestkę". Może też być wejście z niego do galerii - twierdzi A. Pawlik. - Dworzec musi być niezależny. Jak zawalił się sufit w centrum handlowym, to ludzie musieli z windy chodzić naokoło, bo przez galerię nie można było przejść.

- Jako inżynier wiem, że poprowadzenie tunelu pod galerią jest technicznie niewykonalne - twierdzi Wojciech Kręglewski, radny PO, który wstrzymał się od głosu, gdy rada przyjmowała stanowisko w sprawie dworca kolejowego Poznań Główny.

Radni podpowiadają, że można też wybudować łącznik podziemny z tunelu do przystanku tramwajowego na Moście Dworcowym, a w wydłużonym tunelu umieścić punkty obsługi pasażera oraz wybudować nadziemną kładkę pieszą z nowego budynku dworca i parkingów do peronów 4-6.

Ponadto na wszystkich połączeniach pomiędzy tunelem, nowym dworcem i kładką, a peronami powinny funkcjonować dwukierunkowe schody ruchome.

Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP S.A. mówi, że pewne prace modernizacyjne w nowym dworcu są przewidziane, np. przeniesienie punktu informacyjnego, budowa schodów ruchomych, prowadzących w dół.

- Należy wprowadzić czytelne oznakowanie, bo ludzie krążą po obiekcie - uważa W. Kręglewski. - Jeżeli cała koncepcja zostanie zrealizowana, powstanie kładka z Dworca Zachodniego do nowej części, schody ruchome prowadzące w dół, to już to wszystko znacząco poprawi komunikację.

Zdaniem radnych, fasada nowego obiektu planowanego w miejscu starego dworca powinna zostać odtworzona.

- W miejscu obecnego holu należy pomyśleć o poczekalni dla pasażerów - mówi A. Pawlik. I dodaje, że trzeba też zmodernizować nawierzchnię peronów i zadaszyć perony 4-6.

Wg koncepcji PKP w "starym dworcu" znajdą się głównie biura, część powierzchni zostanie wykorzystana na handel, dopuszcza się też funkcję hotelową i uzupełniającą dla dworca. Kolej prowadzi rozmowy z inwestorem w tej sprawie. Prace budowlane mają się rozpocząć w 2016 r., a koszt inwestycji szacuje się na 300-400 mln zł.

- Dworzec musi być bardziej funkcjonalny, a pasażer zadowolony z usługi, bo nie tylko kolej traci na wizerunku, ale i miasto - mówi A. Pawlik.

Konkurs na Wolne Tory
Wkrótce miasto ogłosi konkurs urbanistyczny na zagospodarowanie Wolnych Torów. Teren ten sąsiaduje z dworcem kolejowym. Zgodnie z przygotowaną koncepcją ten obszar planuje się wykorzystać na obiekty biurowe i budynki mieszkalne. Miasto wspólnie z PKP i ZNTK przy współpracy z SARP-em przymierza się do ogłoszenia konkursu architektonicznego. Projekt, który zostanie uznany za najlepszy, pomoże później w opracowaniu warunków zabudowy i przygotowaniu planu miejscowego dla tego terenu. Wolne Tory są atrakcyjnie położone. Wartość gruntu - około 25 hektarów - szacuje się na 175 mln zł.

Nowe składki ZUS dla firm

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Architekt

Kapitalne rozwiazanie,rozmawialem z fachowcami. Mają już cały chlebak rozrysowany. Dojścia do dworca z 3 stron. Windy na perony,poczekalnia,kasy biletowe i t.d.Proste w realizacji,ale zaraz znajdą się myśliciele,którzy stwierdzą,że tak nie można. Pytam dlaczego.Architekci poznańscy skończcie z tym wstydem!!
Może jednak znajdzie się,bo musi,nowy prezydent który tego dokona??
PORUTA poznańska musi nareszcie odejść. Wszystko zostało już rozgrabione!!

O
Obywatel

Radni mają nowe pomysły na dworzec. Nie wiadomo czy śmiać się czy płakać.
A co robili do tej pory,jaki wpływ mieli na to co robił Grobelny i jego świta. Zaden!
Podnosili biernie,wiernie ręce nie wiedząc nad czym głosują!
Szczypiorek robił co chciał i czasami okruchy z jego pańskiego stołu docierały do "wybrańców" w postaci fuchy w spółkach lub radach nadzorczych.
Niestety to nie radni dawali Grobelnemu gotowe pomysły na częściowe ,pozytywne zmiany w Poznaniu. Były to pomysły Obywateli i organizacji pozarządowych,czyli światłych i uczciwych mieszkańców.
Znakomita większość radnych i "władców" naszego miasta trwoniła majątek wytworzony przez naszych poprzedników.Obecny skład Rady to Wstyd i Hańba!!

W
Wesolek

Z** mi Cie jak czytam Twoje odkrywcze mysli:)

p
pyra

"Radni zakasali rękawy i wzięli się do pracy". Piękny dowcip na koniec tygodnia.

K
Kaju z Łazarza

Wystarczy wydłużyć "chlebak", tak aby przykrył perony 4,5,6 (tak jak przykrył perony 1,2,3. W ten sposób w nowej części "chlebaka" byłaby duża poczekalnia, kasy biletowe, bary, kawiarnie i... wejścia na wszystkie perony byłyby takie same, nie potrzebne byłyby różne kładki i inne prowizorki ! Proste ?

P
Poznanianka

Czy to co zostało "spierzone" mozna jeszcze poprawić. Centrum hanlowe z koszmarnymi dworcami PKP i Autobusowym powinno zostac wyburzone na koszt tych, którzy podpisali sie pod decyzjami o powstaniu teco CUDU BUDOWLANEGO.

j
ja

To jakiś żart?

????

co do informacji,mowie taksiarzowi ze ma jechac po dworzec a on mnie wiezie pod galerie handlowa ,ja mu na to pod dworzec on ,no przecierz jestesmy a ja przecierz galeria zmknieta do odwolania po upadku stropu,wtedy zorientowal sie ze mnie mozna bylo zawiesc w miejsce z napisem dworzec glowny....paranoja....zamawiajac taksowke tez trzeba mowic dokladnie gdzie sie stoi, ludzie dworzec jest w centrum handlowym czy na dworcu

x
x

Zagadka: Kto jest glupszy prezydent i radni czy Poznaniacy, ktorzy tych zlodzieji wybrali? Jesli ktos ma sie obudzic to Poznaniacy! Prezydent i jego klika traktoja Poznaniakow jak idiotow. I maja racje!

w
witajcie w Grobelandzie

gdy wszystkie pociągi już odjechały..

g
gc

Czas odejść!

z
zorro

Ryszardzie G., Kruszyński, wielebni radni sPOceni pod kierunkiem Tępego Karła odejdźcie już, uwolnijcie to miasto od was, partaczy. Jak zidiociałym trzeba być, by teraz mówić o poprawkach dworca, kiedy lata się siedziało w radzie miasta i brało diety! WON z Poznania!
Tu trzeba przypomnieć słowa Kruszyńskiego na otwarciu tej galeryi, jak dobrą infrastrukturę podarowano Poznaniowi.

p
paul von flieger

Poznanski dworzec byl zawsze zdieciem na Polske i jerzeli cos zmienic to by TGV z paryza moglo
nareszcie dotrzec do miasta paryz - poznan jest mozliwe; byla by to fantastyczna droga dla turyzmu
jak i dla targow Poznanskich DB dochodzi do Berlina a dlaczego nie TGV do Poznania miasta histori kultury i turyzmu zwlaszcza ze juz raz bylo tu nie chodzi ocentrum komercjalne ktore zdaniem poznianiakow bylo idea nie dobra braknie restolracji z prawdzivego zdarzenia gdyz mam dosc fasfudow i sklepy sa puste galeria to idea ? denna TGV lub DB to co trzeba nam w poznaniu

k
kecaj

te dwa dworce w Poznaniu to jedna wielka pomyłka ,miało być lepiej a jest jak jest olbrzymie kolejki do kas,tłok niebotyczny a dworzec PKS a raczej mini dworczyk to plama nad plamami Pytanie zasadnicze Gdzie jesteś STARY gospodarny POZNANIU ? Panie Prezydencie czas się obudzić !

a
animy

Ani w ubiegłym, ani też w tym - XXI wieku nie było nie tak nieudanej inwestycji jak poznański dworzec główny. Tego obiektu nie można nazwać inaczej jak BUBEL, a plany jego przecież akceptowali radni i władze miasta Poznania!

Dodaj ogłoszenie