reklama

Rowerowe autostrady w Poznaniu? Jest szansa!

RD
Do roku 2020 w Wielkopolsce mogą powstać dwie rowerowe autostrady na wzór istniejących już w Europie Euro Velo. Jedna ma przebiegać z zachodu na wschód, przecinając Poznań, druga ze stolicy Wielkopolski ma wieść na południe kraju. Według szacunków trasy o długości 340 km mogą pochłonąć 134 mln zł. Kto sfinansuje ich budowę?

Według Marka Zamany, koordynatora krajowego Euro Velo w Polsce, który prezentował pomysł budowy tych tras w Poznaniu i Rokietnicy, część pieniędzy na Euro Velo można zyskać z budżetu Unii Europejskiej. Pozostałe pieniądze miałyby wyłożyć budżet państwa, samorządy województwa i lokalne.

Ze stolicy Wielkopolski trasa ma być poprowadzona na zachód ul. Bukowską, by przez gminę Tarnowo Podgórne, miejscowości Baranowo i Chyby, kierować się do gm. Rokietnica i do Międzychodu. Na wschód ma biec od Malty do Swarzędza.

Jedną z pierwszych Wielkopolskich gmin, jakie wyraziły zainteresowanie tym przedsięwzięciem, jest Tarnowo Podgórne. Jak zastrzega jednak Tadeusz Czajka, wójt tej gminy, zainteresowanie nie oznacza wykładania pieniędzy.

- Trasa, jeśli pobiegnie przez naszą gminę, to wyłącznie jej obrzeżami - mówi Tadeusz Czajka. W Rokietnicy pomysł budowy rowerostrady spotkał się z chłodnym przyjęciem. Mieszkańcy chcieli poznać koncepcję trasy. Marek Zamana szczegółów nie zdradził, ograniczając się do stwierdzenia, że rokietnicki odcinek ma mieć 9 km. Twierdził jednak, że wizyta w Rokietnicy podyktowana była chęcią sprawdzenia, ile gmin poprze pomysł.

Przedstawiciele Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego utrzymują, że w czasie spotkania z krajowym koordynatorem Euro Velo wyjaśnili mu, ile w regionie jest tras rowerowych i jaki mają charakter. Zastrzegli , że kolejnych budować nie będą, bo pieniądze, jakie zostaną przeznaczone na Euro Velo, dostaną drogowcy.

Euro Velo to droga o wysokim standardzie.
To trasa dla wybierających się w długą podróż. Zakładających na rower sakwy bagażowe, a nawet doczepiających do rowerów wózki. Dlatego ma mieć 4 metry szerokości i asfaltową nawierzchnię. Musi być oddzielona od jezdni. Przy Euro Velo miałyby się pojawić serwisy rowerowe, hostele lub kampingi. Trasa winna być oznakowana tablicami informacyjnymi i drogowskazami.

Harmonogram:
2014 - przygotowanie studium wykonalności
2015 - uzyskanie dofinansowania
2016-2017 - przygotowanie dokumentacji i pozwoleń na budowę
2018-2020 - budowa
do 2025 - uzyskanie certyfikatów Euro Velo

NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin Poznan

W końcu może powstaną trasy EuroVelo w Polsce, takie jak już istnieją w Europie (dobre oznakowanie, spójność trasy). Niestety w Polsce do tej pory nie mamy cały czas tras rowerowych zgodnych ze standardami UE.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3