Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerowe autostrady w Poznaniu? Jest szansa!

RD
Do roku 2020 w Wielkopolsce mogą powstać dwie rowerowe autostrady na wzór istniejących już w Europie Euro Velo. Jedna ma przebiegać z zachodu na wschód, przecinając Poznań, druga ze stolicy Wielkopolski ma wieść na południe kraju. Według szacunków trasy o długości 340 km mogą pochłonąć 134 mln zł. Kto sfinansuje ich budowę?

Według Marka Zamany, koordynatora krajowego Euro Velo w Polsce, który prezentował pomysł budowy tych tras w Poznaniu i Rokietnicy, część pieniędzy na Euro Velo można zyskać z budżetu Unii Europejskiej. Pozostałe pieniądze miałyby wyłożyć budżet państwa, samorządy województwa i lokalne.

Ze stolicy Wielkopolski trasa ma być poprowadzona na zachód ul. Bukowską, by przez gminę Tarnowo Podgórne, miejscowości Baranowo i Chyby, kierować się do gm. Rokietnica i do Międzychodu. Na wschód ma biec od Malty do Swarzędza.

Jedną z pierwszych Wielkopolskich gmin, jakie wyraziły zainteresowanie tym przedsięwzięciem, jest Tarnowo Podgórne. Jak zastrzega jednak Tadeusz Czajka, wójt tej gminy, zainteresowanie nie oznacza wykładania pieniędzy.

- Trasa, jeśli pobiegnie przez naszą gminę, to wyłącznie jej obrzeżami - mówi Tadeusz Czajka. W Rokietnicy pomysł budowy rowerostrady spotkał się z chłodnym przyjęciem. Mieszkańcy chcieli poznać koncepcję trasy. Marek Zamana szczegółów nie zdradził, ograniczając się do stwierdzenia, że rokietnicki odcinek ma mieć 9 km. Twierdził jednak, że wizyta w Rokietnicy podyktowana była chęcią sprawdzenia, ile gmin poprze pomysł.

Przedstawiciele Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego utrzymują, że w czasie spotkania z krajowym koordynatorem Euro Velo wyjaśnili mu, ile w regionie jest tras rowerowych i jaki mają charakter. Zastrzegli , że kolejnych budować nie będą, bo pieniądze, jakie zostaną przeznaczone na Euro Velo, dostaną drogowcy.

Euro Velo to droga o wysokim standardzie.
To trasa dla wybierających się w długą podróż. Zakładających na rower sakwy bagażowe, a nawet doczepiających do rowerów wózki. Dlatego ma mieć 4 metry szerokości i asfaltową nawierzchnię. Musi być oddzielona od jezdni. Przy Euro Velo miałyby się pojawić serwisy rowerowe, hostele lub kampingi. Trasa winna być oznakowana tablicami informacyjnymi i drogowskazami.

Harmonogram:
2014 - przygotowanie studium wykonalności
2015 - uzyskanie dofinansowania
2016-2017 - przygotowanie dokumentacji i pozwoleń na budowę
2018-2020 - budowa
do 2025 - uzyskanie certyfikatów Euro Velo

NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski