Zgodnie z prognozami GUS w 2030 roku w Polsce będzie mieszkało niemal 11 milionów osób starszych, czyli o 11 proc. więcej niż w 2021 roku. Można zaobserwować na przestrzeni lat, jak zmieniają się dojrzali konsumenci, jak zmienia się ich styl życia, jak rośnie zainteresowanie nowościami czy korzystaniem z nowych technologii.
„Dojrzali konsumenci w Polsce”. Wyniki badania ARC Rynek i Opinia
W przeprowadzonym badaniu ARC Rynek i Opinia uwzględniono osoby powyżej 60. roku życia. Najstarszy respondent był w wieku 95 lat. Wynika z niego, że 17 proc. kobiet i 20 proc. mężczyzn w wieku emerytalnym jest czynnych zawodowo.
- 64 proc. pracujących przyznaje, że chce pracować, bez względu na wysokość ich emerytury. Dojrzali konsumenci cenią sobie niezależność finansową, dlatego niechętnie podchodzą do idei kredytów czy pożyczek. Jednocześnie duża grupa dojrzałych konsumentów oszczędza - wskazują twórcy badania.
Aż 71 proc. seniorów korzysta z Internetu. Chętnie używają Facebooka, a do komunikacji aplikację WhatsApp i Messenger. Dojrzali konsumenci nie obawiają się też zakupów przez Internet - 43 proc. z nich dokonuje zakupów w ten sposób. Szukają tam odzieży, obuwia i sprzętu elektronicznego. Chętnie korzystają z promocji i programów lojalnościowych.
Najpopularniejszymi mediami wśród osób 60+ są telewizja i radio. Co piąty senior przyznaje, że korzysta również z platform streamingowych, a najczęściej wybieraną jest Netflix.
- Seniorzy korzystają głównie z publicznej opieki zdrowotnej, jednak posiłkują się też prywatnymi wizytami u lekarza – w jakimś stopniu 60 proc. respondentów korzysta z prywatnej opieki zdrowotnej, przy czym 19 proc. regularnie lub dość często. Wydatki na zdrowie, zwłaszcza na leki, stanowią ważną pozycję w wydatkach dojrzałych konsumentów - wyjaśniono.
Najważniejszymi wartościami w życiu badanych jest rodzina i zdrowie. Bóg jako najwyższa wartość wymieniany jest przez 6 proc. badanych, na czwartym miejscu, po rodzinie, dzieciach, wnukach (40 proc.), zdrowiu (25 proc.) i udanym małżeństwie (11 proc.). Największymi obawami dojrzałych konsumentów są: choroba, konflikt zbrojny i utrata samodzielności.
- Nasze badanie już teraz obala wiele stereotypów, które narosły wokół seniorów, dlatego warto je odrzucić i na bieżąco sprawdzać, na ile te stereotypy pokrywają się z rzeczywistością – komentuje Agata Tkaczyk, dyrektor badań jakościowych w ARC Rynek i Opinia.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?