Skoda Kamiq. Systemy wspomagania kierowcy

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show, jedną z premier na stoisku Skody był SUV KAMIQ. Auto zostało wyposażone w szereg systemów, które wspomagają kierowcę podczas jazdy.

Systemy wspomagania kierowcy stały się ważnym elementem wyposażenia nowych modeli czołowych producentów samochodów. Jeszcze do niedawna takie systemy były spotykane w autach klasy premium. Teraz trafiają na wyposażenie pojazdów dla szerszej grupy nabywców, właśnie takich jak SKODA KAMIQ.

Przykładowo, standardowym elementem wyposażenia tego modelu jest układ Front Assist. To układ wspomagania hamowania awaryjnego z funkcją awaryjnego hamowania w jeździe miejskiej. System w swoim działaniu wykorzystuje czujnik radarowy, który obejmuje przestrzeń przed samochodem - mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu lub innych przeszkód znajdujących się przed SKODĄ KAMIQ. Jeśli Front Assist rozpozna zbliżającą się kolizję, ostrzega kierowcę etapami. Ale jeśli system stwierdzi, że sytuacja przed autem jest kryzysowa - np. poprzedzający pojazd nagle zahamuje - wówczas inicjuje on automatyczne hamowanie, aż do całkowitego zatrzymania.

Skoda

Z kolei poza terenem zabudowanym przydatny jest system Lane Assist, czyli asystent pasa ruchu. Jeśli SKODA KAMIQ zbliży się kołami do linii namalowanych na jezdni, a kierowca nie włączy kierunkowskazów, wówczas system ostrzega go delikatnie korygując tor jazdy, co jest wyczuwalne na kierownicy. Układ działa przy prędkościach powyżej 65 km/h. Jego działanie jest oparte na kamerze zainstalowanej po drugiej stronie lusterka wstecznego, czyli jej obiektyw jest skierowany w stronę kierunku jazdy.

Na trasie pomocnym będzie również układ Adaptive Cruise Control (ACC), czyli aktywny tempomat. ACC pozwala nie tylko utrzymać zaprogramowaną przez kierowcę prędkość samochodu, ale także zachować stałą, bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli ten samochód zwolni, zwolni również KAMIQ. System wykorzystuje radarowe czujniki zamontowane w przednim pasie auta. W połączeniu ze skrzynią DSG potrafi samodzielnie wyhamować auto w razie zagrożenia zderzeniem.

Częstym problemem dla kierowców jest martwe pole, czyli obszar wokół samochodu, którego nie obejmują lusterka wsteczne. Utrudnia to np. manewr wyprzedzania. Ten problem rozwiązuje system Side Assist, czyli czujnik martwego pola, który wykrywa pojazdy znajdujące się poza zasięgiem wzroku kierowcy już z odległości 70 metrów. W razie zagrożenia kolizją uruchamia sygnały ostrzegawcze widoczne na obudowie lusterka.

Integralną częścią Side Assist jest funkcja Rear Traffic Alert informująca o pojazdach zbliżających się z boku. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie systemu, automatycznie uruchamiają się hamulce.

Skoda

SKODA KAMIQ może też zostać wyposażona w hamulec multikolizyjny (Multi Collision Brake). W razie kolizji system aktywuje hamulce spowalniając auto do prędkości 10 km/h. W ten sposób ograniczone jest zagrożenie spowodowane możliwością wywołania następnych kolizji, np. jeśli auto odbije się od innego pojazdu.

Nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów w sytuacjach zagrożenia może czuwać także Crew Protect Assistant, który dopina pasy bezpieczeństwa, zamyka dach panoramiczny i domyka szyby (elektrycznie sterowane) pozostawiając tylko 5-centymetrową szczelinę. Wszystko w celu ograniczenia skutków zderzenia.

Przydatnym systemem jest też Auto Light Assist. To system oparty na działaniu kamery, który przy prędkości powyżej 60 km/h automatycznie zmienia światła z drogowych na mijania, co zapobiega oślepianiu innych uczestników ruchu.

Także sam kierowca jest pilnowany przez odpowiedni system. To Drive Alert, który kontroluje poziom czujności kierowcy, a w razie wykrycia zmęczenia wysyła mu ostrzeżenie.

Ktoś może powiedzieć, że taka ilość systemów w aucie daje niewiele swobody dla kierowcy. Jednak badania nad przyczynami wypadków dowodzą, że to właśnie człowiek jest najbardziej zawod

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda Kamiq. Systemy wspomagania kierowcy - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3