6 czerwca członkowie Fundacji „Szkoła bez ocen” i Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu w partnerstwie z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu zorganizowali debatę, podczas której podjęty został problem oceniania w szkole. Podkreślono wątpliwą zgodność prawną obecnego systemu oceniania.
-Celem naszego projektu jest rozpoczęcie ogólnopolskiej dyskusji na temat oceniania. Skupiamy swoją uwagę na tym, że w prawie oświatowym występuje definicja oceniania bieżącego, które ma być udzielaniem informacji zwrotnej i prowadzeniem ucznia przez ten proces, a nie cyfrą, która jest obchodzeniem prawa. Debaty, które organizujemy w całej Polsce, mają pokazać i otworzyć oczy na to, co jest zapisane w prawie oświatowym i spowodować, żeby było ono przestrzegane w takiej formie, w jakiej jest zapisane. – mówił organizator debaty
– Jarosław Durszewicz
Organizatorzy przedstawili wyniki badań oraz literaturę naukową, podjęli próbę wprowadzenia ładu prawnego do wewnątrzszkolnych systemów oceniania (sprawdzenie zapisów statutowych szkół, wskazanie elementów, które można zmienić i dostosować do obowiązujących przepisów prawa).
-Rozporządzenie w sprawie oceniania i klasyfikowania uczniów definiuje ocenę bieżącą, która jest monitorowaniem osiągnięć ucznia i udzielaniem mu informacji. Ma pomóc mu w nauce poprzez wskazanie, co robi dobrze, co musi poprawić i w jaki sposób się rozwijać, a cyfra po prostu nie spełnia tych założeń
– wyjaśnił Durszewicz
Prelegenci wyrazili swoje negatywne zdanie na temat stosowania oceny cyfrowej powołując się na własne doświadczenia pracy z uczniami.
-Uczę języka polskiego i od 5 lat pracuje bez ocen. Moi uczniowie, mówią i że czują się odpowiedzialni za swój proces nauczania, a oceny na koniec roku wystawiają sobie sami odnosząc się do konkretnych kryteriów sukcesu. Odpowiedzialność za uczenie się jest po stronie uczniów, a nie nauczyciela
- mówiła Magdalena Grzeszkiewicz-Brzęcka - nauczycielka języka polskiego Szkoła Podstawowa nr 15 im. Polskich Olimpijczyków w Koninie
Członkowie fundacji "Szkoła bez ocen" tak opisują założenia projektu:
Szkoła, w której zaciekawiony przez nauczyciela uczeń dopytuje o dodatkową literaturę i inne źródła wiedzy aby zgłębiać interesujące go zagadnienia. Szkoła, w której uczeń współpracuje z innymi, budując relacje i ucząc się współdziałania. Szkoła, w której nauczyciel inicjuje proces uczenia, angażując się aktywnie w 20% lekcji, by pozostałe 80% poświęcić obserwowaniu uczniów i udzielaniu im informacji zwrotnej, prowadząc ich przez proces uczenia się. Szkoła, w której nauczyciel buduje zajęcia wokół wątpliwości i pytań, umożliwiając uczniom dokonywanie analizy i syntezy oraz pozwalając na wyciąganie samodzielnych wniosków. Szkoła, w której uczeń uczy się współpracy tworząc rozwiązania problemów. Szkoła, w której to uczeń szuka kierunków rozwoju, a nauczyciel może zrezygnować z oceny cyfrowej na rzecz rzeczowej, życzliwej informacji zwrotnej, skupionej wokół mocnych stron ucznia i sugerującej, co może poprawić, by zrealizować wcześniej postawione cele.
Projekt jest finansowany z funduszy norweskich w programie Aktywni Obywatele w ramach realizowanego przez fundację Programu „Szkoła bez ocen” w latach 2021 – 2023.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
TOP10 najlepszych szkół podstawowych w Poznaniu. Sprawdź ran...
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?