Targi poznańskie: Tory kolejowe znikają z MTP. Zobacz, jak było przed laty [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

PEJ
Tak wyglądało torowisko na MTP w 1949 roku, latach 70., a także w 2003 roku. MTP
We wtorek przez torowisko znajdujące się na Międzynarodowych Targach Poznańskich po raz ostatni przejechał pojazd szynowy. Bocznica kolejowa istniała tu jednak już przed wojną, a w 1948 roku wjechała tu pierwsza lokomotywa po wojnie.

Na terenie MTP trwa remont nawierzchni. W związku z podnoszeniem terenu likwidowana jest też bocznica kolejowa. Choć data jej powstania nie zachowała się w dokumentach, to bocznica na targach poznańskich prawdopodobnie istniała już przed II wojną światową. W minionych 90 latach przejeżdżało przez nią wiele pojazdów szynowych. Prezentowano tu lokomotywy, wagony i tramwaje z całej Europy.

ZOBACZ TEŻ:
KONIEC BOCZNICY KOLEJOWEJ NA MTP - ZOBACZ PREZESA TARGÓW W DREZYNIE

- Polska była dużym eksporterem wagonów kolejowych i tutaj były eksponowane w czasie tzw. targów czerwcowych zarówno lokomotywy, jak i wagony - mówi Andrzej Byrt, prezes MTP. - Te pojazdy przyjeżdżały z wielu krajów Europy. W czasach Gierka wożono tu wagony państw, które starały się je polskiej kolei sprzedać.

Bocznice kolejowe były wtedy budowane z szyn zdemontowanych z innych torowisk. Najstarszy znaleziony na MTP element bocznicy kolejowej to szyna z 1899 roku wyprodukowana w Królewskiej Hucie w Chorzowie.

Łączna długość bocznicy na targach poznańskich (od ul. Głogowskiej do rozdzielnicy kolejowej przy dworcu PKP) wynosiła 1665 m, z czego około 1150 m znajdowało się na MTP.

Dzięki możliwości wjazdu na targi, na MTP prezentowało się wiele znanych firm transportowych. Podczas targów ITM w 2007 r. swoją premierę miał tu tramwaj 118N Puma produkowany przez Fabrykę Pojazdów Szynowych HCP Poznań.

A w 2008 r. PKP i PKP Intercity prezentowały swoje najnowsze, dopiero wystawiane na trasy wagony.

Od 2003 r. do 2010 r. Parowozownia Wolsztyn wystawiała tu z kolei swoją ekspozycję zabytkowych maszyn. Ostatni pojazd szynowy wjechał na MTP w 2012 roku właśnie z wolsztyńskiej parowozowni.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES WYDAWCA@GLOS.COM!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
LK

... przy bramie wjazdowej stały dwie lokomotywy, których kotły ogrzewały hale podczas wiosennych i jesiennych targów krajowych.

X
X

.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3