Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Udziały MPK Poznań dla pracowników? Tak zdecydowali radni!

Bogna Kisiel
Ponad 34 tys. udziałów o łącznej wartości 17 mln zł miasto postanowiło zbyć na rzecz pracowników MPK. Ale tylko tych, którzy są uprawnieni czyli znaleźli się na liście, sporządzonej w momencie przekształcenia miejskiego przewoźnika w spółkę.

- Te udziały pracownicy MPK otrzymają w momencie, gdy ziści się prywatyzacja spółki. - wyjaśnia Beata Kocięcka, dyrektor Biura Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miasta. I dodaje: - Dzisiaj otrzymują jedynie obietnicę. Ale w momencie przejęcia udziałów będą musieli zapłacić podatek od darowizn.

Sprawdź też:

Część poznańskiego MPK trafi w prywatne ręce?

Może tak się zdarzyć, że właśnie z tego powodu niektórzy nie wezmą udziałów. Nie będzie ich stać na zapłacenie podatku.

- Te udziały, które nie zostaną odebrane, będą stanowiły własność miasta - twierdzi B. Kocięcka.

Zdaniem Lidii Dudziak z PiS, gdyby Rada Miasta nie zgodziła się na przyjęcie tej uchwały, to ludzie stracą. Podobnie uważali pozostali radni, którzy poparli uchwałę w tej sprawie. Nie było już takiej jednomyślności w przypadku zbycia udziałów miasta w MPK w celu ich umorzenia. I choć brzmi to dość skomplikowanie, to w praktyce chodzi o przekazanie infrastruktury torowo-sieciowej z MPK do ZTM. Jej wartość wyceniono na ok. 67 mln zł. I o taką kwotę obniżony zostanie poprzez umorzenie kapitał MPK. Wybrano to rozwiązanie, bo nie trzeba będzie płacić VAT-u, a być może spółka uniknie zapłaty także podatku CIT.

- Chodzi o rozdzielenie funkcji organizatora transportu od operatora oraz by infrastruktura torowo-sieciowa znalazł się w jednych rękach - tłumaczy B. Kocięcka. I przypomina, że poza MPK jest trasa Kórnicka, która należy do ZDM, a trasa tramwajowa na Franowo, na Grunwaldzkiej czy przedłużenie "pestki" są w gestii ZTM.

Zobacz również:
Poznań: Połączyć MPK z PKS-em, a następnie sprzedać

Część radnych nie była przekonana do tego pomysłu. Szymon Szynkowski vel Sęk, szef klubu PiS miał wątpliwości, czy ZTM podoła temu zadaniu i wskazywał, że może dojść do dublowania stanowisk w ZTM i MPK. Z kolei B. Kocięcka podkreślała, że to obecna sytuacja sprzyja powielaniu funkcji. A ZTM nie może przekazać Franowa czy "pestki" do MPK, bo miasto na te inwestycje uzyskało dofinansowanie unijne. Ostatecznie radni zgodzili się na propozycję prezydenta.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski