Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej fotoradarów - bezpieczniej na drogach? 36 nowych w Wielkopolsce!

SAGA
Zdaniem poznańskich mundurowych, od kiedy działają fotoradary, kierowcy jeżdżą średnio o 10 km/godz. wolniej
Zdaniem poznańskich mundurowych, od kiedy działają fotoradary, kierowcy jeżdżą średnio o 10 km/godz. wolniej Fot. Bartek Syta/Polskapresse
Za około dwa tygodnie rozpocznie się montaż nowych fotoradarów stacjonarnych. Oprócz sześciu, które obecnie obsługuje Inspekcja Transportu Drogowego w Wielkopolsce, będzie w regionie 36 nowych. Czy przez to będzie bezpieczniej? Zdania są podzielone.

- Nadmierna prędkość jest groźna - mówi Piotr Monkiewicz z Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Automobilklubu Wielkopolski. - Nawet jeśli kierowcom wydaje się, że prowadzą bezpiecznie, powinni pamiętać, że są też inni uczestnicy ruchu. Gdy dojdzie do zderzenia, skutki wypadku są znacznie mniej poważne, gdy prowadzi się wolniej - przekonuje.

Właśnie bezpieczeństwem tłumaczy Inspekcja zakup nowych urządzeń pomiarowych. Jednak, jak wynika z badań Yanosik.pl, kierowcy zwalniają przed "skrzynką", ale przyspieszają zaraz po jej ominięciu, co może powodować wypadki.

Czy troska o kierowców to tylko przykrywka?

- Wystarczy popatrzeć co dzieje się na drogach przed i za fotoradarami, by stwierdzić, że to tylko zarobek dla odpowiednich służb. Nic więcej i każdy o tym wie - napisał na stronie internetowej "Głosu" nasz czytelnik.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Minister finansów przewiduje - o czym informowaliśmy - że wpływy z mandatów mają w tym roku wynieść ok. 1,2 mld złotych. Nic dziwnego, że faktycznie wiele osób uważa, że fotoradary stają się "maszynką do zarabiania pieniędzy". Tylko w pierwszym kwartale tego roku sześć fotoradarów ITD, które działają w Wielkopolsce, wykonały ponad 6 tys. zdjęć. W czasie dwa razy dłuższym, w ciągu pół roku, cztery urządzenia poznańskiej straży miejskiej zarejestrowały ponad 10 tys. zdjęć.

- A zawsze informujemy, gdzie będzie prowadzona kontrola, miejsca są oznaczone - zwraca uwagę Przemysław Piwecki ze straży miejskiej w Poznaniu. Jego zdaniem fotoradary poprawiają bezpieczeństwo. Dlaczego? - Bo zmniejsza się prędkość, z jaką jeżdżą kierowcy - tłumaczy, że kilka lat temu robiono zdjęcia przede wszystkim kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość o 30-40 kilometrów na godzinę, teraz najczęściej fotoradar pstryka zdjęcia tym, którzy jadą o 20-30 kilometrów za szybko.

- Fotoradary to przydatne urządzenia, ale tylko wtedy, gdy są wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych - zwraca uwagę Piotr Monkiewicz.

- My nie prowadzimy kontroli w miejscach przypadkowych - twierdzi Józef Klimczewski, szef poznańskiej drogówki. - Do kontroli wskazujemy miejsca, w których wcześniej dochodziło do wypadków, jak na Głuszynie. Wolimy, by przy drogach stały fotoradary zamiast krzyży - dodaje.

A co na to kierowcy?

Kazimierz z Poznania: - Polskie drogi nie należą do takich, na których można naprawdę się rozpędzić. A robienie zdjęć kierowcom, którzy jadą "osiemdziesiątką", pustą drogą w środku nocy to skandal!

- Fotoradary powinny być, ale nie aż tyle - mówi Joanna spod Trzcianki. Zaznacza, że sama zwalnia, gdy widzi znak uprzedzający o kontroli, ale przyznaje, że raczej ze względu na fotora-dar, niż bezpieczeństwo. - Staram się jeździć równo, więc nie ma problemu. Ale jak ktoś jedzie przede mną "ile fabryka dała" to faktycznie może zabić gwałtownie hamując - komentuje.

Od stycznia do lipca w Wielkopolsce zanotowano 1142 wypadki i 14 426 kolizji. Najczęściej przyczyną zdarzeń było nieudzielenie pierwszeństwa. Nadmierna prędkość spadła na drugie miejsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski