W poprzednich dziesięciu edycjach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego do realizacji przeszło łącznie 268 projektów, z czego 196 już zrealizowano, reszta jest w trakcie. Tylko w 2021 roku zgłoszono 210 pomysłów, wybrano 35. W zeszłym roku zagłosowało 85.115 osób.
W tym roku w zespole nadzorującym działania PBO jest 30 osób, w tym urzędnicy miejscy i przedstawiciele różnych środowisk - mieszkańcy, wnioskodawcy poprzednich edycji, radni osiedlowi, organizacje pozarządowe, przedstawiciele młodzieżowej rady miasta, radny seniorów i radnych miejskich ze wszystkich klubów. Mają za zadanie wypracowanie zasad i rozwiązań, które mają poprawić funkcjonowanie PBO 2023.
Poznański Budżet Obywatelski: Ile pieniędzy w 2023 roku?
W 2023 roku na rzecz PBO przygotowano 25 mln zł. 19 milionów przeznaczono na projekty rejonowe, a na ogólnomiejskie 6 milionów, z czego 4 miliony muszą być przeznaczone na projekty realizowane w ramach Zielonego Budżetu. Pojedyncze projekty rejonowe mogą być wycenione na maksymalnie 800 tys. zł, a projekty ogólnomiejskie na maksymalnie 2 mln. zł.
Dla wnioskodawców jest ważne zastrzeżenie. W PBO obowiązuje zasada ogólnodostępności, co oznacza, że z efektu projektu mieszkańcy będą mogli korzystać nieodpłatnie, a w przypadku projektów infrastrukturalnych lub polegających na zakupie sprzętu musi obowiązywać nieodpłatna możliwość korzystania min. 25 h tygodniowo, między 6 a 22, z uwzględnieniem soboty i niedzieli.
Poznański Budżet Obywatelski: Kto może głosować?
W tym roku obniżono wiek głosujących. Teraz mogą to robić osoby, które ukończyły 13 lat. Każdy poznaniak może zagłosować na 7 pomysłów (2 głosy należy oddać na projekty ogólnomiejskie, w tym jeden na zielony budżet i 5 głosów na projekty rejonowe). Głosowanie odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną.
Poznański Budżet Obywatelski: Jak złożyć projekt do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2023?
Projekt można złożyć drogą elektroniczną, na stronie www.budzet.um.poznan.pl; osobiście w biurze podawczym UMP lub listownie, na adres: pl. Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
Złożyć można maksymalnie trzy projekty, a najpóźniej 3 dni po złożeniu projektu konieczne jest złożenie oryginału listy poparcia z przynajmniej dziesięcioma podpisami.
Dla zainteresowanych złożeniem takiego wniosku odbędzie się tzw. maraton pisania wniosków, podczas których będzie okazja do przedyskutowania pomysłów z urzędnikami, którzy odpowiedzialni są za opiniowanie wniosków. Maraton odbędzie się na dziedzińcu placu Kolegiackiego, 25 maja, w godzinach od 14 do 17. W innych dniach można skontaktować się z gabinetem prezydenta.
Poznański Budżet Obywatelski 2023: Harmonogram
- 16 maja - 15 czerwca - zbieranie wniosków,
- 16 maja - 26 sierpnia - weryfikacja i opiniowanie wniosków przez jednostki merytoryczne i Miejskiego Konserwatora Zabytków,
- 16 maja - 8 lipca - opiniowanie wniosków przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta,
- 29 sierpnia - 2 września - weryfikacja opinii wydziałów merytorycznych przez Urząd Miasta,
- 5 września - 30 września - opiniowanie przez osiedla i komisje dialogu obywatelskiego (w przypadku zmiany decyzji po odwołaniu, osiedla i komisje dialogu obywatelskiego dokonają opiniowania do 30 września),
- 5 września - 16 września - składanie odwołań,
- 5 września - 30 września - spotkania odwoławcze,
- 3 października - 6 października - zatwierdzenie ostatecznej listy projektów,
- 7 października - losowanie numerów na liście do głosowania,
- 10 października - 31 października (do godziny 12) - głosowanie i promowanie projektów,
- do 30 listopada - ogłoszenie wyników.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?