Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wolne Tory Poznań: Ambitna propozycja, ale kto zapłaci? Plan oceniany pozytywnie. Pytanie o koszty

Karolina Koziolek
Karolina Koziolek
MPU ma gotową koncepcję nowej dzielnicy Poznania. W przyszłym roku odbędą się konsultacje na ten temat. Koncepcja określa lokalizację linii tramwajowej, placów, parków, szkół, biur, mieszkań
MPU ma gotową koncepcję nowej dzielnicy Poznania. W przyszłym roku odbędą się konsultacje na ten temat. Koncepcja określa lokalizację linii tramwajowej, placów, parków, szkół, biur, mieszkań Grzegorz Dembiński
Miejska Pracownia Urbanistyczna przedstawiła koncepcję zagospodarowania Wolnych Torów. Ten ważny dokument, który publikowaliśmy w grudniu w „Głosie”, znacznie zbliża nas do powstania nowej dzielnicy.

– Koncepcja jest bardzo ciekawa, jednak właściwym wyzwaniem jest część realizacyjna – zaznacza przewodniczący komisji polityki przestrzennej radny Łukasz Mikuła.

Czytaj:

Przypomnijmy, że około 80-hektarowy teren należy głównie do PKP, w tym ponad 20 ha to tereny ZNTK obecnie we władaniu syndyka. Oba podmioty zapoznały się już z koncepcją i oceniły ją pozytywnie, ich oficjalne uwagi mają być przekazane MPU w styczniu. Zapytaliśmy o nie zarówno syndyka jak i PKP, ale żadne nie chciało oficjalnie komentować sprawy. Trwają prace nad uzbrojeniem dalszych porcji terenu. Wiadomo, że syndyk już wkrótce sprzeda fragment działki ZNTK spółce Enea. Powstanie tam główny punkt zasilania.

– Najlepiej przygotowany pod inwestycje jest teren od ulicy Matyi. Gdyby znalazł się deweloper mógłby rozpocząć inwestycje choćby jutro – mówi z kolei wiceprezydent Mariusz Wiśniewski kierujący zespołem ds. Wolnych Torów.

Po stronie miasta jest przygotowanie studium wykonalności czyli wyliczenie kosztów całej inwestycji na Wolnych Torach: budowa dróg, placów publicznych, parków, 100-metrowej zielonej rampy nad torami łączącej Łazarz i Wildę. Radny Łukasz Mikuła uważa, że to nie po stronie miasta powinna być budowa dróg, ale po stronie deweloperów. – To nie miasto jest właścicielem, więc to nie ono zyska po zbudowaniu infrastruktury – tłumaczy radny.

Dodatkowo nowa ustawa rewitalizacyjna pozwala na to, by deweloperzy finansowali także obiekty publiczne np. domy kultury, szkołę. – Wolne Tory to miejsce, gdzie chcemy wykorzystać możliwości, które daje ta ustawa – zapowiada Mariusz Wiśniewski.
Mikuła pozytywnie ocenia plan proponowany przez MPU. Podoba mu się zaprojektowany przy Avenidzie plac miejski o powierzchni 13 tys. mkw. – To ambitna propozycja, oceniam realność jej realizacji na powyżej 50 proc. – mówi.

– Nie można zapominać o jakości architektury mającej zapełnić ten teren – zaznacza Jakub Głaz, krytyk architektury. – Nawet najlepszy plan nie wystarczy, nie obroni przed kiepską architekturą. Powinny o tym pamiętać zarówno PKP jak i miasto.

***
Wygrana praca w konkursie urbanistyczno-architektonicznym na koncepcję Wolnych Torów autorstwa pracowni architektonicznej MAU z 2015 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski