MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Współczesna szkoła odchodzi od nauki na pamięć". Jak dziś uczyć i oceniać uczniów?

Nicole Młodziejewska
Nicole Młodziejewska
Małgorzata Dynowska i Paweł Biedny - konsultanci Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu szkolili dyrektorów szkół z Wielkopolski
Małgorzata Dynowska i Paweł Biedny - konsultanci Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu szkolili dyrektorów szkół z Wielkopolski Waldemar Wylegalski
Czy fakt, że uczeń dostanie jedynkę świadczy o jego niewiedzy? Jak motywować dzieci i młodzież do nauki, ale przede wszystkim, jak przekazywać im wiedzę, by umieli ją później wykorzystywać w życiu? Nad takimi zagadnieniami pochylili się w środę dyrektorzy wielkopolskich szkół podczas konferencji organizowanej przez Wielkopolskie Kuratorium Oświaty.

"Czy stopnie to jedyny sposób weryfikacji wiedzy ucznia?" - to temat szkolenia, jakie w środę dla dyrektorów wielkopolskich szkół zorganizowało Wielkopolskie Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

Prowadzili je Małgorzata Dynowska i Paweł Biedny - konsultanci Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.

Jak podkreślali prelegenci, niejednokrotnie zdarza się, że fakt opuszczenia się dziecka w nauce nie świadczy o jego niewiedzy, ale może być sygnałem alarmującym, że coś dzieje się w jego życiu, na co warto zwrócić uwagę.

- Czasami jedynki, które dostają uczniowie wynikają z zupełnie innych rzeczy, a niekoniecznie z niewiedzy tego ucznia. Czasami zdarza się, że uczeń przychodzi do szkoły z absolutnie innym bagażem niż tylko jego plecak z piórnikiem i książkami. Chodzi o bagaż emocjonalny. A tym może być choroba w rodzinie, odejście bliskiej osoby, albo nawet efekty pierwszego zakochania - mówi Małgorzata Dynowska.

Podobnie sytuacja wygląda z uczniami, którzy mają bardzo dobre stopnie. Wielu z nich po prostu uczy się wszystkiego na pamięć, dzięki czemu udaje im się zaliczać kolejne testy, jednak często nie potrafią później tej wiedzy wykorzystać w codziennym życiu.

Jak podkreślali prelegenci, ważne, by szkoła zmieniła swoją perspektywę i była miejscem, gdzie uczy się rzeczy przydatnych.

- Współczesna szkoła odchodzi od nauki na pamięć. Wszystko to, czego możemy nauczyć się na pamięć mamy już w telefonach komórkowych. Dlatego musimy podchodzić do kwestii nauczania bardziej projektowo, skupić się na kształtowaniu tzw. kompetencji 4K, czyli na kreatywności, komunikacji, budowaniu zespołu i kwestionowaniu rzeczywistości, czyli na zadawaniu pytań i krytycznym myśleniu - podkreśla Małgorzata Dynowska.

Jak w takim razie nauczyciele powinni oceniać uczniów? Jak motywować ich do nauki i w jaki sposób chwalić to, co zrobili dobrze, jednocześnie jak najmniej skupiając się na często krzywdzącym systemie oceniania?  

- Najważniejsza jest informacja zwrotna, ten konstruktywny feedback, który nie oznacza tylko mówienia, że wszystko robisz dobrze, albo że wszystko robisz źle. To chodzi o mówienie: “tu zrobiłeś dobrze, ten element możesz odłożyć na półkę z umiejętnościami, ale nad tym jeszcze popracuj, bo przyda ci się to tu czy tam i będziesz to wykorzystywał jeszcze w innych przedmiotach” - mówi konsultantka Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.

I dodaje: - Takiego podejścia wymaga od nas teraz współczesna edukacja. W dobie, kiedy mamy czat GPT i inne zdobycze techniki praca nauczycielska jest naprawdę dużym wyzwaniem, żeby przygotować ucznia na wyjście do życia i na rynek pracy. 

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski