Nie tylko w gospodarce, nie ma rozwiązań idealnych. Każde oprócz zalet ma też mniejsze lub większe wady. Cała sztuka zaś polega na tym, by wybrać optymalne. A ponieważ w gospodarce też następują zmiany, dodatkowo warto opanować sztukę optymalizacji, a więc dostosowywania aktualnie wybieranego rozwiązania, bądź jego korekty, adekwatnie do zmian. To samo dotyczy sposobu płacenia za zakupy czy usługi. Obrót gotówkowy ma zalety i wady. To samo można powiedzieć o obrocie bezgotówkowym. Także i w tym przypadku, sytuacja jest zmienna, na co aktualnie największy wpływ ma rozwój nowoczesnych technologii.
Spis treści
- Kto już stosuje ograniczenia w obrocie gotówką: co z limitami wypłat z bankomatów
- Komu zależy na wycofaniu gotówki z obrotu i dlaczego
- Czy to prawda, że obrót bezgotówkowy jest korzystny dla klientów, a gotówka najkorzystniejsza dla firm i przedsiębiorców
- Jaki stosunek do gotówki mają Polacy: wolimy transakcje bezgotówkowe czy banknoty i monety w portfelu
- Komu najbardziej opłaca się obrót bezgotówkowy i czy dla nas jest i będzie zawsze bezkosztowy
- Dodatkowe funkcje terminali płatniczych, z których chcemy korzystać:
Obrót oparty na gotówce wciąż ma jedną niepodważalną przewagę nad obrotem bezgotówkowym - bezkosztowość. Oczywiście dla obywateli, bo koszt druku i obsługi pieniądza bierze na siebie - za pośrednictwem banku centralnego, w Polsce Narodowego Banku Polskiego, państwo. Za obrót bezgotówkowy trzeba zaś płacić. Wbrew powszechnym deklaracjom płacą teraz za niego podmioty gospodarcze rozliczające transakcje. A co będzie gdy banknoty i monety będą domeną wyłącznie kolekcjonerów i znikną z obrotu? Nie da się wykluczyć, że w takiej czy innej formie - a nie tylko za wydanie i obsługę kart płatniczych czy aplikacji, jak to ma miejsce teraz - obciąży on także konsumentów.