ZMIENIAMY WIELKOPOLSKĘ: Nowoczesne drogi rowerowe sprawiają, że Wielkopolanie wysiadają z aut

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
W ramach projektu budowy drogi rowerowej łączącej ze sobą miejscowości w okolicach Osiecznej, powstały także dwie. rowerowe stacje przesiadkowe
W ramach projektu budowy drogi rowerowej łączącej ze sobą miejscowości w okolicach Osiecznej, powstały także dwie. rowerowe stacje przesiadkowe UMiG Chodzież
Krótsze i łagodniejsze zimy, a także więcej bezdeszczowych dni sprawia, że Wielkopolanie coraz częściej wybierają rower nie tylko jako sposób na rekreację, ale także równoprawny środek transportu. Coraz lepsza infrastruktura rowerowa, a także bardziej komfortowy i przyjazny środowisku transport publiczny sprawiają, że podróżując w codziennych sprawach oszczędzamy sobie stania w korkach i kłopotów z parkowaniem. Dzięki unijnym dotacjom w całym regionie systematycznie przybywa dróg rowerowych.

Inwestycje w drogi rowerowe i ich infrastrukturę, taką jak oświetlenie, stacje rowerowe czy parkingi to jedno z działań, których celem jest namówienie Wielkopolan do pewnej zmiany nawyków transportowych. Dzięki temu codzienne przejazdy do pracy, szkoły czy sklepu będą powodowały znacznie najmniejsze emisje gazów cieplarnianych.

Rower jako element systemu, w skład którego wchodzi także transport publiczny, wydaje się wyborem oczywistym. Jest tani, do konserwacji i napraw nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Do tego jak obliczyli specjaliści, w mieście rower jest najszybszym środkiem transportu na odcinkach do 5 km i co nie mniej ważne, na standardowym miejscu parkingowym dla auta może zaparkować 10 rowerów.

Z dotacji unijnych w Wielkopolsce udało się wybudować grubo ponad 200 km dróg dla cyklistów, a drugie tyle jest w przygotowaniu lub budowie. A to jeszcze nie koniec. Wkrótce będzie ich więcej. Zarząd Woj. Wielkopolskiego rozstrzygnął trzy konkursy unijne WRPO 2014+: z puli ogólnej, oraz w ramach dodatkowych kopert dla poznańskiego ZIT - u, a także gnieźnieńskiego, pilskiego, konińskiego i leszczyńskiego obszaru strategicznej interwencji (OSI). Unijne dotacje trafiły do 34 gmin i powiatów, a łączna wartość wkładu unijnego to 77 mln zł. Większość umów została podpisana w czerwcu i lipcu przez marszałka Marka Woźniaka. -Przyjęliśmy koncepcję, że za wszelką cenę będziemy się starali poczynić oszczędności w naszym regionalnym programie unijnym tak, aby wszystkie projekty samorządów lokalnych, dotyczące transportu miejskiego i niskiej emisji otrzymały nasze wsparcie. Oceniam je jako bardzo dobre i wartościowe - mówi marszałek Woźniak. Od początku perspektywy 2014-2020, władze regionu przeznaczyły na inwestycje w obszarze transportu miejskiego około 450 mln zł.

Mnożenie przez dodawanie

Skuteczności inwestowania w konkretną drogę rowerową nie można mierzyć ani wybudowanymi kilometrami traktu, ani kosztami budowy. Istota takich projektów polega na uzyskaniu nowej jakości, gdy chodzi o przemieszczanie się.
Gmina Osieczna uzyskała ją budując, w partnerstwie ze starostwem powiatowym w Lesznie niespełna 11 kilometrów drogi rowerowej.

- Powstała ona wzdłuż drogi powiatowej i połączyła odcinki ścieżki rowerowej wybudowane wcześniej przez powiat leszczyński - wyjaśnia Tomasz Biernaczyk, inspektor ds. funduszy europejskich w Osiecznej. - Wybudowaliśmy dwa nowe fragmenty drogi.
I tak, z nowowybudowanej ścieżki mogą skorzystać ci, którzy chcą dojechać z Osiecznej do w Świerczyna, a także przemieszczający się od Łoniewa, przez Kąkolewo do Grodziska i dalej z Grodziska przez Świerczynę do Ziemnic.- Droga rowerowa jest oddzielona od jezdni, zapewnia więc bezpieczną podróż, także na jedyną w naszej okolicy plażę nad jeziorem - zwraca uwagę Tomasz Biernaczyk. - Prace budowlane zakończyły się jesienią zeszłego roku. Od wiosny wyraźnie widać jak bardzo ta droga była potrzebna, bo ruch zwiększył się znacząco. Część osób zostawia samochody i wybiera rower, więc osiągnęliśmy cel jakim było zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, ale też istotnie poprawiło się bezpieczeństwo - podkreśla.

Drogę uzupełniły dwa punkty przesiadkowe, wyposażone w wiatę ze stojakami rowerowymi. Pierwszy z nich powstał nieopodal zespołu szkół w Świerczynie, tuż obok przystanku autobusowego, drugi przy świetlicy wiejskiej w miejscowości Grodzisko.
Dotacja unijna do budowy tej drogi to 6 mln 400 tys. 500 zł.

Rower do wypożyczenia

Jedną z najdroższych inwestycji w drogi rowerowe jest dofinansowywany w ramach WRPO 2014 + projekt pt. „Wsparcie strategii niskoemisyjnej na terenie miasta Chodzieży - etap II”. W ramach tego projektu, dofinansowanego przez Unię Europejską za pośrednictwem Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 8,6 8 km ścieżek rowerowych zostanie poddanych gruntownej przebudowie. Ponieważ rzecz idzie o uzupełnienie i uczynienie możliwie funkcjonalnej już istniejącej infrastruktury, prace zostaną wykonana łącznie na 17 odcinkach ulic Chodzieży. Najdłuższy z nich, stanowiący gruntową część Promenady nad jeziorem miejskim liczy 1 245,85 m. Najkrótszy, biegnący ul. Juliusza Słowackiego to fragment zaledwie 106- metrowy. Na każdym z nich oprócz nawierzchni, zostanie zainstalowane oświetlenie. Będzie to łącznie 98 punktów. W rejonie Szpitala Powiatowego w Chodzieży stanie także stacja rowerów miejskich z 50 pojazdami. Uzupełnieniem inwestycji będzie akcja informacyjna, zachęcająca chodzieżan do wyboru ekologicznych form transportu.
Umowa na dofinansowanie tego projektu kwotą 8 mln zł została podpisana w tym tygodniu. Prace budowlane zaczną się jesienią. Zostaną uzupełnione akcją informacyjną. Zakończenie projektu nastąpi najpóźniej 31 grudnia 2021 roku.
Zanim Chodzież zdecydowała się namawiać mieszkańców na rower zainwestowała w nowoczesne, przyjazne środowisku autobusy. Te już przewożą mieszkańców.

obrazek
 
www.wrpo.wielkopolskie.pl



                 

 

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Szkoda inwestować w ścieżki rowerowe skoro wielcy rowerzyści i tak jeżdżą normalna droga mając obok ścieżkę rowerowa na którą nie raczą wjechać aby się nie schańbic bo przecież im należy się więcej
Dodaj ogłoszenie