Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy hulajnogi w Poznaniu doczekają się parkingów? Być może zbliża się koniec pułapek na chodnikach

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Porzucone w całym mieście - nie tylko w centrum - hulajnogi mogą zagrażać bezpieczeństwu pieszych i rowerzystów
Porzucone w całym mieście - nie tylko w centrum - hulajnogi mogą zagrażać bezpieczeństwu pieszych i rowerzystów Adam Jastrzębowski
Staromiejscy radni chcą uporządkowania parkowania hulajnóg – porzucone w przypadkowych miejscach jednoślady są niestety plagą ulic i stwarzają poważne zagrożenie dla pieszych i rowerzystów.

Hulajnogi elektryczne, których w Poznaniu ma być nawet około trzech tysięcy, są wygodnym i powszechnie dostępnym środkiem transportu, ale po wykorzystaniu – są odstawiane nie zawsze zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Stawiane na środku chodnika, czy wprost na drodze rowerowej, szczególnie w niedoświetlonych miejscach, mogą stać się przyczyną wypadku.

Czytaj też:

– Odbieramy sporo uwag mieszkańców, skarżących się, że nie mogą przejść chodnikiem z wózkiem, czy o kulach, bo akurat, ktoś odstawił na nim hulajnogę – mówi Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto. – Ponieważ nie jest to tylko poznański problem, przyjrzeliśmy się, jak rozwiązują go inne miasta. W Krakowie, gdzie początkowo miejskie służby zajmowały porzucone hulajnogi, a właściciel musiał je później odbierać, urzędnicy i przedstawiciele firm wypożyczających hulajnogi doszli do porozumienia: hulajnogi w ścisłym centrum można pozostawiać tylko w wydzielonych strefach, a porzucenie ich poza taką strefą wiąże się z opłatą nawet w wysokości 200 zł, o czym informuje aplikacja operatora w telefonie. Wydzielonych miejsc jest sporo, bo aż 260.

Poznań mógłby zatem skorzystać z tego rozwiązania i zorganizować miejsca parkingowe, np. w rejonie parkingów rowerów miejskich. Taką propozycję przygotowali radni Rady Osiedla Stare Miasto i skierowali ją do gabinetu prezydenta miasta.

Sprawdź też:

TVP3 informuje, że miasto pracuje nad koncepcją parkowania hulajnóg i przeprowadziło już badanie opinii mieszkańców.

Na razie przyjmuje się, że hulajnoga powinna być zaparkowana na miejscu przeznaczonym do tego na chodniku, a jeśli takiego nie ma, to jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika – tej najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do niej. Przy czym w tym miejscu nie obowiązuje zakaz postoju lub zatrzymywania się, a szerokość chodnika pozostawiona dla pieszych nie jest mniejsza niż 1,5 m.

Już w ubiegłym roku informowaliśmy, że przepis ten jest znany operatorom, bo w Poznaniu ZDM jako zarządca dróg podpisał z z firmami Lime i Bolt porozumienie, które zobowiązuje ich do kontrolowania prawidłowego parkowania i usuwania źle zaparkowanych lub uszkodzonych hulajnóg.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Oponeo i Yanosik stworzyli ranking, w którym znalazły się też informacje na temat parkowania w przestrzeni miejskiej oraz opłat za pozostawienie pojazdu. Zobacz w galerii, w jakich dużych miastach w Polsce trzeba zapłacić najwięcej, a w których najmniej. Sprawdź też, jak wypada Poznań w porównaniu z innymi miastami.Przejdź dalej -->

Tyle zapłacisz w dużych miastach za postój w strefie parkowa...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski