reklama

E-deklaracje. Sprawdź jak prawidłowo rozliczyć pit przez internet!

Milena KochanowskaZaktualizowano 
E-deklaracje. Sprawdź jak prawidłowo rozliczyć pit przez internet! Jak nie popełnić błędu wyjaśnia Katarzyna Zych z Izby Skarbowej w Poznaniu
E-deklaracje. Sprawdź jak prawidłowo rozliczyć pit przez internet! Jak nie popełnić błędu wyjaśnia Katarzyna Zych z Izby Skarbowej w Poznaniu Andrzej Szozda
E-deklaracje. Sprawdź jak prawidłowo rozliczyć pit przez internet! Jak nie popełnić błędu wyjaśnia Katarzyna Zych z Izby Skarbowej w Poznaniu

Gdzie mogę znaleźć odpowiedni dla mnie e-formularz?
Katarzyna Zych: Interaktywne formularze można pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl, z zakładki "formularze". Te, które można przesłać bez podpisu kwalifikowanego zaznaczono kolorem czerwonym.

Wypełniając formularz za rok 2012, za który rok powinienem podać kwotę przychodu i w którym miejscu, tak aby został on przyjęty przez system e-Deklaracje?
Katarzyna Zych: W przypadku dokumentów podpisywanych podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu składanych za rok 2012, należy w części "dane autoryzujące" wpisać kwotę przychodu z zeznania lub rocznego obliczenia podatku za rok 2011.

**


Przesyłanie e-deklaracji jest bezpłatne

**


KONIECZNIE PRZECZYTAJ TAKŻE:
PODATKI 2012 NA OSTATNIĄ CHWILĘ

Jakie dane muszę podać, żeby wysłać PIT przez internet bez podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu?
Katarzyna Zych: Żeby wysłać e-deklarację lub jej korektę bez takiego podpisu należy podać: identyfikator podatkowy NIP lub numer PESEL, pierwsze imię, nazwisko, datę urodzenia, kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny.

Czy wysyłając e-deklarację otrzymam jakieś potwierdzenie wysłania?
Katarzyna Zych: Potwierdzeniem złożenia e-deklaracji jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru - UPO. Podatnik po wysłaniu wypełnionego formularza dostaje automatycznie z systemu e-Deklaracje numer referencyjny, który służy do sprawdzania stanu przetworzenia dokumentu. Jeżeli otrzyma on status 200 - "Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO" należy z systemu pobrać poświadczenie. Samo uzyskanie numeru referencyjnego nie świadczy o przesłaniu elektronicznego dokumentu do urzędu skarbowego.

Czy system e-Deklarcje jest bezpieczny?
Katarzyna Zych: Tak. Żeby zapewnić bezpieczeństwo świadczonej usługi ministerstwo finansów udostępniło podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika. Cechy te, weryfikowane w systemie centralnym, posłużą jednocześnie do ustalenia tożsamości osoby korzystającej z usługi. Do komunikacji pomiędzy wysyłającym deklarację a systemem e-Deklaracje wykorzystany jest szyfrowany kanał uniemożliwiający podsłuch transmisji danych.


Czy istnieje możliwość zapisania elektronicznej wersji zeznania?

Katarzyna Zych: Formularze powinniśmy zapisać, niezależnie od aplikacji, m.in. korzystając z opcji Adobe Readera. Pamiętajmy, że musimy je przechowywać przez pięć lat od zakończenia roku podatkowego.

Czy przesłanie e-deklaracji jest odpłatne?
Katarzyna Zych: Nie. Przesyłanie elektronicznie deklaracji jest bezpłatne.

Czy e-formularze wysyłamy do swojego urzędu skarbowego?
Katarzyna Zych: Tak. W programie wybieramy z listy ten urząd skarbowy, w którym powinniśmy rozliczać się ze względu na nasze miejsce zamieszkania w ostatnim dniu grudnia 2012.

Jak mam dołączyć załączniki do moich dokumentów?
Katarzyna Zych: Wypełniając formularz w części "informacje o załącznikach" musimy wpisać ich liczbę, a wówczas automatycznie pod dokumentem głównym pojawi załącznik.

Czy małżonkowie mogą rozliczyć się przez internet razem?
Katarzyna Zych: Tak. Zeznanie podpisywane jest tylko przez małżonka, który występuje pierwszy na zeznaniu i to on autoryzuje je kwotą swego przychodu.

Jak mam autoryzować swoje zeznanie podatkowe, jeżeli wcześniej nie pracowałem?
Katarzyna Zych: Jeśli za rok 2011 nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku należy wpisać wówczas wartość "0" w polu "kwota przychodu".

W zeszłym roku składałem e-deklarację, a w tym roku mam z tym problem. Dlaczego?
Katarzyna Zych: Prawdopodobnie nie uaktualnił pan wtyczki plug in, niezbędnej do prawidłowego wysłania e-PIT. Musi pan odinstalować starą wersję i zainstalować nową wtyczkę dostępną na stronie e-Deklaracje.

Co się stanie, jeśli podamy błędną kwotę z zeszłorocznego zeznania podatkowego?
Katarzyna Zych: System nie przyjmie deklaracji. O jej odrzuceniu podatnik zostanie poinformowany otrzymując status "414 - weryfikacja negatywna - błąd w danych autoryzujących" podczas próby pobrania UPO.

Czy w pola, których nie muszę wypełniać mam wpisywać wartość zero?
Katarzyna Zych: Nie. Pola te muszą zostać puste. Nie należy w nie wpisywać np. 0, myślnika lub używać spacji, bo formularz zostanie odrzucony.

W jakiej formie wysyła się PIT? Czy poprzez e-mail w formie załącznika?
Katarzyna Zych: Deklaracje elektroniczne PIT wysyła się w postaci pliku XML. Do przygotowania i wysyłki elektronicznej deklaracji, zeznania czy też wniosku należy wykorzystać interaktywny formularz pobranym z strony www.e-deklaracje.gov.pl, z zakładki "formularze" lub specjalnie przygotowaną aplikację e-Deklaracje Desktop. Przesyłanie formularzy w formie załącznika w poczcie e-mail nie jest akceptowane przez urzędy skarbowe.

Muszę skorygować wcześniej złożoną deklarację podatkową. Czy mogę to zrobić elektronicznie?
Katarzyna Zych: Korekty deklaracji można składać elektronicznie wyłącznie za okresy rozliczeniowe, za które dostępne są odpowiednie formularze interaktywne na stronie ministerstwa finansów.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? m.kochanowska@glos.com

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomek

ja z rządowego programu nie mogłem wysłać pita - nie wiem czy wina komputera czy czego ale ciągle mieliło i nic. ale dzięki za polecenie pitaxa - świetny program. rzeczywiście łatwy w obsłudze i co najważniejsze - wszystko szybko się wysłało. teraz w te ostatnie dni to tam pewnie przeciążenie ogromne!

J
Jasiunia

Chciałabym nakłonić was wszystkich do zapoznania się z Obywatelską Fundacją Pomocy Dzieciom, aby to właśnie jej przekazać swój 1%. Jest to organizacja pożytku publicznego, która już od 12 lat nieustannie wspiera chore dzieciaki w powrocie do beztroskiego życia, a jak dobrze wiemy bardzo często takie „powroty” łączą się z ogromnymi kosztami- w tym pomaga im właśnie fundacja. Pomożcie! KRS 0000140007

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3