18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

FPS modernizuje wagony dla PKP Intercity. Zobacz zdjęcia przed i po

Mateusz Pilarczyk
Wagony PKP przed modernizacją. Grzegorz Dembiński
Powybijane szyby, wyrwane fotele i zdewastowane wnętrze, a do tego rdza i graffiti - to stan w jakim trafiły do poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych wagony pasażerskie należące do PKP Intercity. Od lipca ubiegłego roku trwa ich modernizacja, a dziś pierwsze osiem wagonów zostało oficjalnie przekazanych przewoźnikowi. Mają one pojawić się na torach już w ciągu dwóch do trzech najbliższych tygodni i będą jeździły na trasie z Przemyśla do Szczecina, która prowadzi przez Poznań.

W FPS do końca czerwca za ok. 55 mln zł zmodernizowanych zostanie w sumie 20 przedziałowych wagonów. Stały się one własnością PKP Intercity po przekazaniu samorządom wojewódzkim kolejowej spółki Przewozy Regionalne. Wyprodukowane ponad 20 lat temu w "Ceglorzu" pojazdy ostatnie lata spędziły na torach odstawczych - stąd opłakany stan wagonów. Konstrukcja była jednak na tyle solidna, że nadawały się do modernizacji.

Czytaj także:

FPS podpisała wielomilionowy kontrakt na nowe wagony [ZDJĘCIA]

- Ze starych wagonów zostały tylko pudła i wózki, które poddaliśmy gruntownej modernizacji. Dodatkowo konstrukcja wagonu została wzmocniona, a całe jego wyposażenie jest zupełnie nowe - mówi Tomasz Polus, kierownik działu konstrukcji w FPS.

Wagony są klimatyzowane, mają nowe automatyczne drzwi sterowane przyciskiem, które odsuwają się na boki. Dodatkowo zamontowane są na nich wyświetlacze pokazujące trasę pociągu.

- Wystarczy wprowadzić relację, a wagon sam wyświetli informacje dzięki podłączeniu do GPS - opisuje Tomasz Polus.

FPS: Kontrakt na 175 mln zł podpisany!

Całe wnętrze wykonane jest z nowych, niepalnych materiałów, ale największą rewolucję przeszły przedziały. Jest w nich miejsce dla 6 a nie 8 pasażerów. Każdy ma swoje gniazdko, gdzie może podłączyć telefon lub laptopa. Przy podłokietnikach są małe, wysuwane tacki, a co najważniejsze - fotele są wreszcie wygodne. W przedziale jest też zamontowany wyświetlacz dotykowy, którym można sterować temperaturą i oświetleniem w przedziale. Dodajmy, że modernizowane w Poznaniu wagony mają standard II klasy i będą jeździły w składach TLK.

- To jeden z elementów naszego dużego programu modernizacji taboru na łączną kwotę ponad 4 mld zł. W ten projekty wpisuje się modernizacja 68 wagonów, których pierwsze sztuki odbieramy dziś w FPS - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

FPS wygrywa przetargi i zatrudnia nowych pracowników

- Chciałbym też przekazać, że wczoraj Centrum Projektów Unijnych wydało nam pozytywną decyzję na finansowanie modernizacji kolejnych 150 wagonów, które również będą jeździły przez Poznań - dodaje prezes Malinowski.

W tym przetargu, który wkrótce ma się rozstrzygnąć, również uczestniczy poznańska fabryka. Poza tym w FPS budowane są już zupełnie nowe wagony dla Intercity, na które kontrakt o wartości ponad 175 mln zł podpisano w październiku ubiegłego roku. Na razie powstają pudła i wózki pierwszych z 25 wagonów. Mają one jeździć na trasie Wrocław-Poznań- Gdynia.

- W ubiegłym roku podpisaliśmy z PKP Intercity kontrakty na rekordową kwotę 250 mln zł. Staramy się, żeby unijne pieniądze zostawały w Polsce, dlatego zdecydowana większość komponentów do modernizacji wagonów pochodzi od rodzimych producentów. Oferują oni europejską jakość za polską cenę - podkreśla Sławomir Raniszewski, prezes FPS.

Podatek cukrowy. Podreperuje budżet czy zdrowie Polaków?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Starszyna

ебать большевистской провокатором!

g
gość

Тот же хуй только в другой новой упаковке! Польские поезда крайне не удобны для людей, скотовозы по 6 человек в купе!

m
małpa w czerwonym

będzie wyglądał jak przed remontem. Taki to polski urok i kultura.

t
tej

W cywilizowanym świecie takie czyste,właściwie użytkowane i utrzymywane wagony,to rzecz normalna.Ale w naszej Azji,która zaczyna się na wschód od Odry,to egzotyka,która skończy się po pierwszym kursie.Wpuszczenie tylko jednego "kibola" skończy się dewastacją i zasmrodzeniem.
Lepiej sprawdziły by się klasyczne KL-e do przewozu wojska na poligony-tanio,ludzi można upakować jak bydła,wiadro jako wychodek,wentylacja non stop....

e
eeeeeeee

cyfry milion, ale mnie interesuje ile kosztuje nowy wagon? 2,75 mln za modernizacje to duzo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3