W FPS do końca czerwca za ok. 55 mln zł zmodernizowanych zostanie w sumie 20 przedziałowych wagonów. Stały się one własnością PKP Intercity po przekazaniu samorządom wojewódzkim kolejowej spółki Przewozy Regionalne. Wyprodukowane ponad 20 lat temu w "Ceglorzu" pojazdy ostatnie lata spędziły na torach odstawczych - stąd opłakany stan wagonów. Konstrukcja była jednak na tyle solidna, że nadawały się do modernizacji.
Czytaj także:
FPS podpisała wielomilionowy kontrakt na nowe wagony [ZDJĘCIA]
- Ze starych wagonów zostały tylko pudła i wózki, które poddaliśmy gruntownej modernizacji. Dodatkowo konstrukcja wagonu została wzmocniona, a całe jego wyposażenie jest zupełnie nowe - mówi Tomasz Polus, kierownik działu konstrukcji w FPS.
Wagony są klimatyzowane, mają nowe automatyczne drzwi sterowane przyciskiem, które odsuwają się na boki. Dodatkowo zamontowane są na nich wyświetlacze pokazujące trasę pociągu.
- Wystarczy wprowadzić relację, a wagon sam wyświetli informacje dzięki podłączeniu do GPS - opisuje Tomasz Polus.
FPS: Kontrakt na 175 mln zł podpisany!
Całe wnętrze wykonane jest z nowych, niepalnych materiałów, ale największą rewolucję przeszły przedziały. Jest w nich miejsce dla 6 a nie 8 pasażerów. Każdy ma swoje gniazdko, gdzie może podłączyć telefon lub laptopa. Przy podłokietnikach są małe, wysuwane tacki, a co najważniejsze - fotele są wreszcie wygodne. W przedziale jest też zamontowany wyświetlacz dotykowy, którym można sterować temperaturą i oświetleniem w przedziale. Dodajmy, że modernizowane w Poznaniu wagony mają standard II klasy i będą jeździły w składach TLK.
- To jeden z elementów naszego dużego programu modernizacji taboru na łączną kwotę ponad 4 mld zł. W ten projekty wpisuje się modernizacja 68 wagonów, których pierwsze sztuki odbieramy dziś w FPS - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
FPS wygrywa przetargi i zatrudnia nowych pracowników
- Chciałbym też przekazać, że wczoraj Centrum Projektów Unijnych wydało nam pozytywną decyzję na finansowanie modernizacji kolejnych 150 wagonów, które również będą jeździły przez Poznań - dodaje prezes Malinowski.
W tym przetargu, który wkrótce ma się rozstrzygnąć, również uczestniczy poznańska fabryka. Poza tym w FPS budowane są już zupełnie nowe wagony dla Intercity, na które kontrakt o wartości ponad 175 mln zł podpisano w październiku ubiegłego roku. Na razie powstają pudła i wózki pierwszych z 25 wagonów. Mają one jeździć na trasie Wrocław-Poznań- Gdynia.
- W ubiegłym roku podpisaliśmy z PKP Intercity kontrakty na rekordową kwotę 250 mln zł. Staramy się, żeby unijne pieniądze zostawały w Polsce, dlatego zdecydowana większość komponentów do modernizacji wagonów pochodzi od rodzimych producentów. Oferują oni europejską jakość za polską cenę - podkreśla Sławomir Raniszewski, prezes FPS.
Fabryka Pojazdów Szynowych ma nowy kontrakt - wagony dla Intercity [ZDJĘCIA]
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?