Otwarty w środę na Franowie terminal to największy tego typu obiekt należący do PKP Cargo. Pozwoli on na przeładunek kontenerów z samochodów do pociągu, z pociągu na samochody czy też pomiędzy dwoma składami kolejowymi. W pierwszym roku działania będzie ich 11 tysięcy, w kolejnych 26 tys.
- W Polsce tzw. przewozy intermodalne czyli częściowo transportem drogowym, częściowo kolejowym to zaledwie 3,8 proc. ogółu przewozów. W Europie stanowią one 30 proc. Ten rynek ma więc wciąż bardzo duży potencjał rozwoju- mówi Adam Jabłoński, dyrektor PKP Cargo w Poznaniu. - Taka infrastruktura jak otwarty dziś terminal jest potrzebna, by móc go zrealizować.
Lokalizacja terminala nie jest przypadkowa. - Wszystkie pociągi przejeżdżające przez Poznań trafiają na Franowo - zwraca uwagę Adam Jabłoński. - Możliwość przeładowania ich na miejscu skróci czas obsługi w niekiedy nawet o 12 godzin. To dla korzystających z naszych usług poważny argument.
Fakt, że Franowo leży na szlakach kolejowych ze wschodu na zachód, a także obsługujących transport z portów morskich na południe Europy, ma równie duże znaczenie jak bliskość autostrady.
Wiosną, we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich w Poznaniu zostanie przebudowana prowadząca do terminala ulica Włodawska. Ta inwestycja usprawni transport wewnątrz miasta.
Cała inwestycja kosztowała 25 milionów złotych. Oprócz budowy placu, torów, stanowiska do tankowania urządzeń przeładunkowych, a także infrastruktury energetycznej. telekomunikacyjnej i wodnokanalizacyjnej w tej sumie zmieścił się zakup dwóch wózków kontenerowych, o udźwigu 45 to, które będą obsługiwały terminal.
- Wózki Kalmar to mercedesy wśród tego typu urządzeń- podkreśla Adam Jabłoński. - Wystarczą do obsługi terminala.
Ten jednak wraz z rosnącym zapotrzebowaniem może się jeszcze rozwijać. - W sąsiedztwie mamy tereny inwestycyjne, które pozwolą na przyszłą rozbudowę - mówi Artur Kostowski, dyrektor biura nieruchomości PKP Cargo.
Inwestycja została dofinansowana na 9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Transport kolejowy, oprócz tego, że jest opłacalny, jest również ekologiczny - podkreśla Kostowski. - Mniej kontenerów przewożonych drogami oznacza mniejsze zużycie dróg i obniżenie kosztów ich napraw, a także zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, o mniejszym zanieczyszczeniu środowiska już nie wspominając.
WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?