Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Franowo: Terminal kontenerowy już działa! Kosztował 25 milionów [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Monika Kaczyńska
Terminal kontenerowy na Franowie już działa! Kosztował 25 milionów złotych
Terminal kontenerowy na Franowie już działa! Kosztował 25 milionów złotych Paweł Miecznik
Ponad 20 tys. metrów kwadratowych placu przeładunkowego, półtora kilometra torów i możliwość przeładowania nawet 26 tysięcy kontenerów rocznie - to potencjał otwartego w środę terminala na stacji Poznań - Franowo. Cała inwestycja kosztowała 25 milionów złotych.

Otwarty w środę na Franowie terminal to największy tego typu obiekt należący do PKP Cargo. Pozwoli on na przeładunek kontenerów z samochodów do pociągu, z pociągu na samochody czy też pomiędzy dwoma składami kolejowymi. W pierwszym roku działania będzie ich 11 tysięcy, w kolejnych 26 tys.

- W Polsce tzw. przewozy intermodalne czyli częściowo transportem drogowym, częściowo kolejowym to zaledwie 3,8 proc. ogółu przewozów. W Europie stanowią one 30 proc. Ten rynek ma więc wciąż bardzo duży potencjał rozwoju- mówi Adam Jabłoński, dyrektor PKP Cargo w Poznaniu. - Taka infrastruktura jak otwarty dziś terminal jest potrzebna, by móc go zrealizować.

Lokalizacja terminala nie jest przypadkowa. - Wszystkie pociągi przejeżdżające przez Poznań trafiają na Franowo - zwraca uwagę Adam Jabłoński. - Możliwość przeładowania ich na miejscu skróci czas obsługi w niekiedy nawet o 12 godzin. To dla korzystających z naszych usług poważny argument.

Fakt, że Franowo leży na szlakach kolejowych ze wschodu na zachód, a także obsługujących transport z portów morskich na południe Europy, ma równie duże znaczenie jak bliskość autostrady.

Wiosną, we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich w Poznaniu zostanie przebudowana prowadząca do terminala ulica Włodawska. Ta inwestycja usprawni transport wewnątrz miasta.

Cała inwestycja kosztowała 25 milionów złotych. Oprócz budowy placu, torów, stanowiska do tankowania urządzeń przeładunkowych, a także infrastruktury energetycznej. telekomunikacyjnej i wodnokanalizacyjnej w tej sumie zmieścił się zakup dwóch wózków kontenerowych, o udźwigu 45 to, które będą obsługiwały terminal.

- Wózki Kalmar to mercedesy wśród tego typu urządzeń- podkreśla Adam Jabłoński. - Wystarczą do obsługi terminala.

Ten jednak wraz z rosnącym zapotrzebowaniem może się jeszcze rozwijać. - W sąsiedztwie mamy tereny inwestycyjne, które pozwolą na przyszłą rozbudowę - mówi Artur Kostowski, dyrektor biura nieruchomości PKP Cargo.

Inwestycja została dofinansowana na 9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Transport kolejowy, oprócz tego, że jest opłacalny, jest również ekologiczny - podkreśla Kostowski. - Mniej kontenerów przewożonych drogami oznacza mniejsze zużycie dróg i obniżenie kosztów ich napraw, a także zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, o mniejszym zanieczyszczeniu środowiska już nie wspominając.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski