18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Jajka wielkanocne: Jakie wybrać? Tajemnice zakodowane na jajku

Robert Domżał
Jajka wielkanocne: Jakie wybrać? Tajemnice zakodowane na jajku
Jajka wielkanocne: Jakie wybrać? Tajemnice zakodowane na jajku archiwum Polskapresse
Jajko małe czy duże, od szczęśliwej kurki, czy z chowu klatkowego oto wielkanocny dylemat. Bardziej od cholesterolu, jaki jest w jajku, obawiać się należy się pozostałości po antybiotyku.

Pisanka, kraszanka czyli jajko. Symbol, ale też ważna wielkanocna potrawa. Zanim zdecydujemy się czy podać jajko z majonezem, chrzanem czy szynką, warto pomyśleć, jakie jaja w ogóle kupić. A wciągu roku zjadamy ich około 5 mld.

W Polsce hoduje się 40 mln kur. Większość z nich trzymana jest w klatkach. Ale coraz częściej można spotkać informację, że do sprzedaży są też oferowane jaja od „szczęśliwych kurek”. Organizacje ekologiczne zachęcają do kupna jaj z numerem 0 i 1 na skorupkach. Co to znaczy? Przecież kupując jajka na targowiskach czy od rolników nie znajdziemy na nich żadnych oznakowań.

- Właściciel gospodarstwa mający do 50 kur, sprzedając jaja nie musi na skorupce umieszczać oznakowań - tłumaczy Krystyna Piosik, naczelnik wydziału prawno-organizacyjnego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Poznaniu. Jaja ze sklepu muszą być oznakowane. „3” oznacza, że pochodzi ono od kury chowanej w klatce. „2” - to chów ściółkowy, a „1” to wolny wybieg, czyli kura nioska ma kontakt z trawą i piaskiem. „0” to jajko z hodowli ekologicznej. Zdaniem producentów fakt, że jajko pochodzi od kury chowanej w klatce nie oznacza, ze ma gorszy smak.

- O wartości jaja i jego smaku decyduje to, jak i czym była karmiona - twierdzi Joanna Bancerowska, ze spółki Farmio SA.

Na opakowaniu jaj powinna być litera wskazującą wagę jaj. Zgodnie z przepisami jajka pogrupowane są w trzy kategorie. Małe ważące do 53g (s), średnie pomiędzy 53g a 63g (m), duże pomiędzy 63g a 73g (l) oraz bardzo duże powyżej 73g (xl) . W przypadku jaja elementem decydującym jest data przydatności do spożycia. Powinna być na opakowaniu jaj. Termin ważności to 28 dni od zniesienia. Istotne jest też w jakich warunkach jest przechowywane. Jeśli temperatura jest zbyt wysoka, jajko wysycha i zmniejsza wagę.

- Kontrole w Poznaniu pokazują, że nieprawidłowości są rzadkie - mówi K.Piosik. – A uchybienia polegają na braku oznakowania lub zadeklarowaniu innej gramatury jajka od rzeczywistej. Jak twierdzą hodowcy kolor jajka nie świadczy o jego smaku. Wiązać należy go raczej z odmianą kury.

Na niektórych opakowania można przeczytać, że oferowane jaja są wolne od antybiotyków? Kury niekiedy chorują. Zdarza się, że weterynarz podaje im antybiotyk. Jajka zniesione w tym czasie nie powinny trafić do sprzedaży. są producenci stosujący antybiotyki, by przyspieszyć wzrost drobiu i w celach profilaktycznych. Prawo tego zabrania jednak.
- Efektem takich praktyk, może być obecność pozostałości antybiotyków w żywności , którą jemy. W dłuższym czasie może to powodować wzrost antybiotykoodporności bakterii odpowiedzialnych za ciężkie zakażenia u ludzi - wyjaśnia dr med. Paweł Grzesiowski, dyrektor Instytutu Profilaktyki Zakażeń.

Mitem jest natomiast stwierdzenie , ze jaja zawierają dużo cholesterolu i dlatego należy ograniczać ich spożycie. Badania obaliły ten pogląd - mówi Joanna Bancerowska ze spółki Farmio SA.

Spichlerz w skorupce

Jajo stanowi skarbnicę wartości odżywczych. Zawiera proteiny, niemal wszystkie witaminy (z wyjątkiem witaminy C), w tym cenną witaminę B9 (kwas foliowy), karotenoidy, cholinę, niacynę, która reguluje poziom cukru i cholesterolu we krwi oraz lecytynę, niezbędną do prawidłowej pracy serca i mózgu. Białko jaja (wbrew nazwie zgromadzone prawie wyłącznie w żółtku), które ma optymalny dla potrzeb człowieka skład aminokwasów, jest niezastąpionym budulcem organizmu. Atutem jaj jest też wysoka zawartość cynku, wapnia, fosforu i żelaza. Jako jeden z nielicznych produktów spożywczych jaja zawierają naturalny selen i jod - podkreśla dr hab. Małgorzata Drywień z Katedry Żywienia Człowieka SGGW.

Jajko ma swoje święto

* Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie nawet do 10 jaj tygodniowo, czyli 1-2 dziennie. Do jedzenia jaj zachęcają kampanie społeczne na rzecz zapobiegania otyłości, uzupełniania niedoborów witaminy D, obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi oraz prawidłowego odżywiania dzieci, kobiet w ciąży i ludzi starszych.
* Jedno średniej wielkości jajko zawiera około 60-70 kcal i składa się z około 12% białka, 10% tłuszczów
i 1% węglowodanów prostych. Resztę masy jajka stanowi woda.
* Jaja ważą od 40 do 80 g. Ich wielkość zależy od gatunku, rasy i wieku kury. Mniejsze jaja składają młode ptaki. Obserwuje się też prawidłowość: im cięższy ptak, tym większe jajo. Czasami po rozbiciu skorupki spotyka nas niespodzianka: dwa żółtka. Takie jajka powstają, gdy jednocześnie pękają dwa pęcherzyki jajnikowe, co zdarza się najczęściej u młodych niosek.
* Kury składają rocznie od 220 do 260 jaj. Proces tworzenia jaja trwa około 24 godz. Kury ras nieśnych znoszą je seriami po 3-10 sztuk, a potem robią sobie odpoczynek przynajmniej na jeden dzień.
* Jajo ma swoje święto – Światowy Dzień Jaja od 1996 r. odbywa się w drugi piątek października.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3