Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kaliski dworzec otwarty dla podróżnych, ale remont trwa [ZDJĘCIA]

Elżbieta Bielewicz
Podróżni mogą już korzystać z kas biletowych i toalet w głównym budynku dworca.

Od kilku dni podróżni mogą korzystać z części odnowionego holu w remontowanym budynku kaliskiego dworca PKP. Udostępnione zostały kasy biletowe (czynne w godzinach 6.30-19.30) i toalety. W holu nadal wprawdzie trwają prace wykończeniowe, ale - jak zapewnia inwestor- nie powinno to utrudniać obsługi podróżnych.

Zakres prac prowadzonych w ramach inwestycji obejmuje m.in. wymianę instalacji, wymianę pokrycia dachowego oraz stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowę pomieszczeń wewnątrz budynku oraz renowację elewacji. Planowany termin zakończenia inwestycji to IV kwartał bieżącego roku. Koszt realizowanych prac to około 7,6 mln zł. Remont finansowany jest ze środków własnych PKP S.A. oraz budżetu państwa. Może tym razem uda się bez problemów zakończyć wszystkie prace, na co od lat z niecierpliwością czekają kaliszanie?

Przypomnijmy. W 2012 roku PKP ogłosiły przetarg i wyłoniły wykonawcę, który miał wyremontować zabytkowy, pochodzący z 1905 roku budynek kaliskiego dworca kolejowego. W maju 2013 roku wykonawca prac - firma Sento System Serwis z Puszczykowa wkroczyła na teren obiektu. Według przyjętego harmonogramu, modernizacja dworca miała trwać 15 miesięcy, czyli oddanie do użytku odnowionego obiektu miało nastąpić w III kwartale 2014 roku.

Niestety, okazało się, że wybrana firma zawiodła, nie dotrzymywała terminów. W lutym 2014 roku przerwano prace i PKP SA zerwała umowę z wykonawcą. Po tym fakcie kolej przystąpiła do inwentaryzacji wykonanych robót. Okazało się, że wykonane były w 50 procentach (zrobiono część prac przy konstrukcji stalowej dachu, ściany działowe i część prac instalacyjnych).
We wrześniu 2014 roku został ogłoszony przetarg na dokończenie przebudowy dworca w Kaliszu. Głównym kryterium przy wyborze nowego realizatora był czas wykonania zlecenia. Przetarg wygrała firma DOTA z Poznania, która weszła na plac budowy 5 listopada 2014 roku. A jak to było dawniej...

W Kaliszu tzw. kolej warszawsko-kaliską oddano do użytku 1902 r. Trasa kolei podzielona była na 4 odcinki: Warszawa-Łowicz, Łowicz-Łódź, Łódź-Zduńska Wola i Zduńska Wola-Kalisz. Pierwszy pociąg w dziejach miasta odprawiono do Warszawy 15 listopada 1902 r. o godzinie 8.00, w asyście Gubernatora M.P.Daragana, władz, budowniczych trasy i licznej publiczności. Parowa lokomotywa ciągnęła cztery luksusowe wagony z przedziałami trzech klas. W pierwszą podróż wybrało się 67 pasażerów. Pierwszy budynek dworcowy wzniesiono w 1905 r. według projektu architekta Czesława Domaniewskiego. Wnętrza zaprojektował jego syn Henrich Jan Domaniewski. Dworzec zniszczony został w 1914 r. przez wycofujące się wojska rosyjskie.

ZiemiaKaliska.com.pl Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski