Mieszkańcy Opalenicy skarżą się na szlabany na przejeździe kolejowym przy ulicy 5 Stycznia. Według nich zamykanie jest nie tylko uciążliwe, ale i niebezpieczne, ponieważ niektórzy starają się przejechać w ostatniej chwili by uniknąć czekania.
Czytaj też:
Jest to trasa łącząca centrum z drogą na Lwówek. Bardzo wielu mieszkańców codziennie pokonuje ten odcinek odwożąc dzieci do szkół czy przedszkoli i do pracy. Każdego dnia borykają się oni, jak mówią, z bardzo długim oczekiwaniem w tym miejscu.
- Cały proces - od momentu sygnału alarmowego, do zamknięcia rogatek oraz ich ponownego podniesienia - trwa średnio dziesięć minut. Jeśli jedzie pociąg towarowy, to czas wydłuża się nawet do 15. Tak długie czekanie na jednym przejeździe kolejowym bardzo utrudnia nam życie
- mówi niezadowolony mieszkaniec.
Jak informują kierowcy po zamknięciu rogatek tworzą się również duże korki, które irytują regularnie przejeżdżających w tym miejscu.
- Jeśli taka sytuacja miałaby miejsce raz dziennie, to nie byłoby problemu. Niestety, jest tak kilka razy dziennie. Często tędy przejeżdżam i po zamknięciu szlabanów, do ich podniesienia, czekam kilkanaście minut. Wszyscy oczekujący bardzo się denerwują
- dodaje inny mieszkaniec.
Stanowisko PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Postanowiliśmy zwrócić się do rzecznika PKP Polskich Linii Kolejowych z zapytaniem, czy to aby konieczne, żeby mieszkańcy musieli na tym przejeździe tak długo czekać na podniesienie szlabanów.
Czytaj też:
Jak podkreśla rzecznik Radosław Śledziński, priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest zapewnienie bezpieczeństwa. Zgodnie z procedurami bezpieczeństwa rogatki na przejazdach kolejowo-drogowych zamykane są najpóźniej, jak to możliwe i otwierane są możliwie najszybciej po przejechaniu pociągu przez skrzyżowanie.
- Przejazd na ulicy 5 Stycznia w Opalenicy to skrzyżowania dróg z torami kolejowymi, które są zabezpieczone sygnalizacjami i rogatkami. Urządzenia są sprawne – obsługują je pracownicy kolei na stacji Opalenica. Dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu przed wyjazdem pociągów z przystanku Wojnowice w stronę Opalenicy i ze stacji Opalenica w stronę Poznania konieczne jest zamknięcie rogatek na przejeździe na ul. 5 Stycznia i Łąkowej. Natomiast przed otwarciem zapór konieczne jest potwierdzenie, że pociąg znajduje się poza obrębem przejazdu (działanie przejazdów określają przepisy – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r.). Zasada działania urządzeń, po wymianie urządzeń przejazdowych na nowe, nie została zmieniona
- mówi Radosław Śledziński z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Czytaj też:
Zwraca również uwagę, że czas zamknięcia rogatek jest uzależniony m.in. od liczby przejeżdżających pociągów. Na liniach dwutorowych, w momencie mijania się pociągów w obrębie przejazdu, może występować dłuższe zamknięcie. Niekiedy na zwiększenie czasu zamknięcia rogatek wpływają też niewłaściwe zachowania kierowców, którzy próbują przejechać pod zamykającymi się rogatkami i zatrzymują się między zamkniętymi zaporami.
Zwracamy uwagę kierowcom na właściwe zachowanie się podczas przejeżdżania przez tory. Czerwone światło na sygnalizatorze informuje o zamknięciu rogatek i przejeździe pociągu – w tym momencie nie wolno już przejeżdżać przez tory.
- Przypomnę, że od 2018 r. każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki, posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny - dodaje rzecznik PKP PLK S.A.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?